Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)
Jupp, jag såg dom. Fanns inte på Cyber (som dock har själva remmen). Sedan tyckte jag priset var väl tilltaget, med tanke på vad man får ($7,50 USD på OP/Tech:s Amerikanska sajt).

Jag har haft tankar på att när köra OP/Tech och dom gånger jag har riktigt tung utrustning säkra med små buntband, just för att PD drar iväg rejält i kostnad med tre kamerahus..

Bra tips, tack !
Jag behöver bara en rem, men även så tycker jag att PD är på tok för dyr ! Om minnet inte sviker mig, vill Cyber ha 649 (om inte 699) svenska pesetas för en rem, och då på kampanj 😲! Tack, men nej tack.

Håller som sagt med om att priserna är rejält höga. En annan tanke jag haft eftersom att det främst är möjligheten att koppla bort remmen snabbt jag är ute efter är att köpa snabbkopplingar från PD och sätta på originalremmarna, men det förutsätter att man är nöjd med dom..

En annan tanke jag haft eftersom att det främst är möjligheten att koppla bort remmen snabbt jag är ute efter är att köpa snabbkopplingar från PD och sätta på originalremmarna
Så kan man göra, om man tycker den lösningen fungerar. Det går att ta isär den rem jag precis köpte, så det är en icke-fråga i mitt fall. Huvudskälet till varför jag ville ha en annan rem är därför att den behöver inte skrika NIKON D850, samt att den medföljande remmen är allt annat än komfortabel att använda, som det är tänkt.

Så kan man göra, om man tycker den lösningen fungerar. Det går att ta isär den rem jag precis köpte, så det är en icke-fråga i mitt fall. Huvudskälet till varför jag ville ha en annan rem är därför att den behöver inte skrika NIKON D850, samt att den medföljande remmen är allt annat än komfortabel att använda, som det är tänkt.

Men framtiden är ju spegellös så ingen vill väl sno en D850. ;)

Jag kör med Peak design. Mycket smidigt med snabbfäste som gör att man lätt kan ta lös och köra utan kamerarem.

Då jag använde dubbla kameror så switchade jag bara remen mellan kamerorna.

Då jag använde dubbla kameror så switchade jag bara remen mellan kamerorna.
Ganska smart, men nu har jag en rem på det andra huset sedan tidigare (jag har också två hus), dessutom har jag redan beställt och betalt för en rem till mitt andra hus, och avslutningsvis kostar PD ~ 700 :- . Jag betalade 126 :- (tror jag det var).

Dessutom slipper jag besväret med att skifta remmen från ett hus till det andra, om jag har en rem på bägge husen, var för sig 😉.

Du hade kunnat få en som det står Canon EOS 7D på. Den har legat i skåpet i många år. :)
Föredrar nog en obrandad rem, väcker mindre uppmärksamhet då. Dessutom har jag redan blivit erbjuden att köpa en rem där det stod NIKON D2x på, men jag avböjde. Sannolikheten att jag skulle välja att hänga på en rem där det står CANON, på min NIKON-kamera är väl inte så där jättestor, men å andra sidan, vem stjäl en Canon, (när man kan stjäla en Nikon 😉).

Jag hade aldrig riktigt fattat att stöldrisk var en parametern i frågan.

Tänkte mer att det var som med bilar på nittiotalet. De riktigt exklusiva var utan märkning om motorstorlek och annat. Från tiden innan när alla bilar hade GTI, GTX, Turbo, Biturbo, Quattro Valvole och annat bling bling för att imponera blev plötsligt en helt ren baklucka det som imponerade mest. För där fanns troligen så mycket kraft att det inte behövde skrytas.

Tänkte att det var därför en sober svart rem skulle sitta fint på en potent Nikon.

Jag hade aldrig riktigt fattat att stöldrisk var en parametern i frågan.
Det är det inte heller, men det gör ingenting om remmen inte SKRIKER hur mycket kameran kostar, så den delen är snarast att se som en bonus.

Huvudsyftet var och är att få en rem som gör det lite bekvämare att bära kameran på axeln/över bröstet (på diagonalen), än vad det är med originalremmen. Hus + 70 - 200/ 2,8 väger en del, s a s.
Tänkte att det var därför en sober svart rem skulle sitta fint på en potent Nikon.
Den jag beställde är stålgrå (som det heter på Cyberphoto) och skälet till varför valet föll på just den färgen, var därför att det vad det billigaste alternativet 😎.

Senast ändrad:
Tänkte väcka liv i en gammal tråd då rubriken talar om precis vad jag vill ha svar på. Fick ju (som bekant) en kamerarem med senaste inköpet (D850) som jag är allt annat en begeistrad över och ser gärna att jag får den utbytt mot något vettigare som framför allt inte skriker NIKON D850.
Du kan få köpa en Canon-rem av mig. Den skriker inte NIKON D850. :)
Den blev över eftersom jag har en Nikonrem på min Canonkamera.

De flesta kameraremmarna är för korta att bära kameran diagonalt. Om man däremot köper någon av de extra långa remmarna som finns så är den istället obekvämt lång att ha om halsen.
Därför köpte jag en Peak Design Leash. Den går snabbt att ändra längden på för att bära på det ena eller andra sättet. 450kr är prisvärt för den funktionaliteten.

Du kan få köpa en Canon-rem av mig. Den skriker inte NIKON D850. :)
Den blev över eftersom jag har en Nikonrem på min Canonkamera.
Tack för erbjudandet PMD, men jag har redan fått liknande erbjudande både avseende Canon såväl som Nikon remmar, men jag har avböjt de propåerna och så även denna. Om du läser lite längre upp i tråden, så kan du läsa att jag har redan köpt en rem så det problemet är ur världen, men jag tackar än en gång för erbjudandet.

De flesta kameraremmarna är för korta att bära kameran diagonalt. Om man däremot köper någon av de extra långa remmarna som finns så är den istället obekvämt lång att ha om halsen.
Därför köpte jag en Peak Design Leash. Den går snabbt att ändra längden på för att bära på det ena eller andra sättet. 450kr är prisvärt för den funktionaliteten.
Jag kör nästan alltid diagonalt. I passivt läge föser jag kameran åt ryggen till. I aktivt läge har jag den på ”magen”.
Utan att ändra längd funkar samma rem de gånger jag hänger kameran om halsen. Det är inte ofta, men det förekommer.

Lånar tråden lite, samma härad... Är det någon som har koll på en bra sele för tunga telen? Blir jobbigt att bära i händerna, och bara rem runt axel eller nacke funkar inte för mig när jag går långt och snabbt vill slänga upp kameran.

Hur tungt och långt?

Jag brukar bära mitt Canon 100-400 på vänstra armen med kameran i handflatan och motljusskyddet i armvecket. Kameraremmen (en vanlig) sitter runt nacken för att avlasta handen.

Med större telen än så tror jag inte att den metoden fungerar så bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar