Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om de hade klippt in en lcd-skärm på kamerans baksida så hade ju uppgifterna om "live view" osv varit lite mer trovärdiga! ;-)

@Thomas: Ja det var delvis på grund av sajten som jag blev fundersam, eftersom det är en sajt som det går att ladda upp till helt anonymt. Spionprogrammet creeper som håller reda på vilka platser som besöks av våra myndigheter visade ett stort intresse hos både försvarsmakten och polisen/säpo för sajten istheshit.net Det har också förekommit en del diskussioner på flashback om hur istheshit.net används för att anonymt/dolt/steganografiskt kommunicera känsligt material. Detta då tillsammans med det faktum att istheshit knappast torde vara en sajt där fotografer "häckar" gjorde mig fundersam om det faktiskt kan vara en läcka från någon fabrik.

Men det kan förstås lika gärna vara någon som lekt lite i photoshop.

@Erland: Det står ju faktiskt "the external screen". En bildskärm måste ju faktiskt inte sitta monterad PÅ kameran. Jag har själv ibland kopplat min lilla Ixus till en bärbar DVD och använt den 7 tum stora skärmen som sökare.

marjos skrev:
@Erland: Det står ju faktiskt "the external screen". En bildskärm måste ju faktiskt inte sitta monterad PÅ kameran.
Jovisst. Men det känns inte speciellt sannolikt att ens den mest retroistiske fotograf skulle vilja ha en digitalkamera utan bildvisare.

Marie, att det var något som tillhör FRA-lagens område hade jag inte tänkt på. Jo, varför inte, men det känns som det är en sajt där man publicerar all möjlig "shit" mest för skoj, fast det kanske är så "hoten" döljer sig. Intressant!

Thomas Olinger skrev:
Marie, att det var något som tillhör FRA-lagens område hade jag inte tänkt på. Jo, varför inte, men det känns som det är en sajt där man publicerar all möjlig "shit" mest för skoj, fast det kanske är så "hoten" döljer sig. Intressant!

Allt som liknar det där drar åt sig "maktens" intresse. Sett rent historiskt så har maktens största rädsla alltid varit att förlora kontrollen. Det är ofta också just den rädslan som leder till de överdrifter och tappade proportioner som på sikt fäller samma makt. Rädsla är ju bara en känsla, men mardrömmar är inte mer sanna än vad goda visioner är. Handlingarna som baseras på mardrömmar skiljer sig dock markant från de baserade på visioner.

Hur skulle du själv göra om du ville läcka något känsligt alternativt kunna kommunicera verkligt dolt. Gömma information i bilder är ju också en metod som använts långt före Internets tid, i synnerhet då i samband med sk. "dead drops" så blir det närmast omöjligt för en utomstående att uppfatta meddeleandet, ja inte ens att meddelandet är sänt. Förr kunde tidningarnas annonssidor vara det som användes - Katt bortsprungen. Med tillhörande bild. Om det var en viss typ av katt så fanns ett meddelande hämta klistrat under bron. Nu används i allt högre grad internet. Det är dock ingen ursäkt till att kopiera in hela folkets kommunikation till statens "samverkanspunkter", det är att vara paranoid på samma grunder som de var det bakom järnridån för 30 år sedan. Lika demokratifientligt genom den påverkan det har på den grundlagsfästa fria åsiktsbildningen. Ingen stat blir "säkrare" genom att kränka det privata hos dess medborgare, tvärt om.

Nog off topic. Det där om en digitalkamera som saknar inbyggd display. Varför inte egentligen? Finns väl inget som säger att displayen måste vara inbyggd i kameran. På min Ixus har jag oftast displayen avstängd, tittar på bilderna och raderar dåliga är något jag gör långt efter sas. fotosessionen, ibland i displayen, ibland i TVn, ibland i datorn, ibland i min bärbara DVD. Men när jag fotar så har jag den avstängd. På min systemkamera har jag dessutom ingen bildskärm, den är analog.

Jag har ställt frågan "Is this for real?" på ett mer internationellt forum också, dock med magrare resultat än här. Ingen törs spekulera i hurvida det är fejk eller äkta.

Jag tror då att tillverkare har börjat ta in att det finns ett behov att fylla. Pentax gav ju nyligt ut någon modell av K10D som såg lite grann ut som en gammal Pentax till färg, emblem och lite sånt. Men det var ju bara i stort sett en utseendegimmick, lite bling bling istället för en genuint ny kamera ämnad för mer manuell eftertänksam fotografering. Så jag lutar lite åt att det kan vara äkta, kanske är jag lättlurad. Men varför inte?

Senast ändrad:
ANNONS