ANNONS
Annons

Ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotobyLinn

Medlem
Hej på er alla glada fotoentusiaster!

Jag funderar på om jag kanske ska införskaffa mig en ny systemkamera. I dagsläget fotar jag med en Canon 450D och känner mig helnöjd än så länge.
Saken är den att jag har tänkt mig att börja fotografera mer seriöst nu, främst inredning, och funderar på om jag kanske behöver köpa upp med ett steg?

Hur mycket skäljer det rent kvalitetsmässigt vad gäller färg och brushantering?
Borde jag investera i en ny och vilken blir då nästa "kompis"?

Ha det bra!
// Linn

Hej ! Svårt att svara på dina frågor eftersom du inte anger budget eller vilka objektiv du har i dagsläget !

MVH.

Hej!

Okej, I see...!

Idag har jag ett 50mm 1,8 och ett signa 10-20mm.

Jag har ingen speciell budget, egentligen har jag inga pengar alls att lägga på en kamera just idag men kan vara kul att veta vad ni tycker och vad man kanske ska börja spara till! :)

Du säger att du är helnöjd?

En uppgradering för mig sker när jag vet vad jag saknar. Behov går alltid att skapa.

Ska du fota inredning så vill du troligen ha/använda ett stativ och fota på låga ISO-tal och då är skillnaden i bildkvalitet väldigt liten.

Fota på och känn efter om du tycker det saknas något. Just vad gäller bildkvalitet finns inte så jättemycket att vinna dock, om man inte fotar på höga ISO-tal. Då är nyare kameror oftast lite bättre.

Hej!

Okej, I see...!

Idag har jag ett 50mm 1,8 och ett signa 10-20mm.

Jag har ingen speciell budget, egentligen har jag inga pengar alls att lägga på en kamera just idag men kan vara kul att veta vad ni tycker och vad man kanske ska börja spara till! :)

För inredning är nog en 450D och din Sigma 10-20 alldeles utmärkt! Spara pengar till en större blixt i stället! Och ett stativ, om du inte har något redan.

Per.

"..... känner mig helnöjd än så länge."

"..... Saken är den att jag har tänkt mig att börja fotografera mer seriöst nu, främst inredning, och funderar på om jag kanske behöver köpa upp med ett steg?"

Jaha, en helnöjd ägare av en Canon 450D, en D-SLR faktiskt av många ansedd som ett mycket bra/seriöst kamerahus, - men ändå kommer frågan:
Jag kanske behöver köpa upp med ett steg?
Varför det då, bör nog alla svara, när en bilds kvalité mera beror på fotografen än på kameran!

Jag kanske behöver köpa upp med ett steg?
Varför det då, bör nog alla svara, när en bilds kvalité mera beror på fotografen än på kameran!

Det är inte alltid bytet har med bildkvalitet så mycket som handhavande att göra. Framför allt i fallet uppgradering från instegsmodell till mer avancerad behöver man inte nödvändigtvis heller skaffa en nyare kamera för att få ut mer av den "nya".

(Det är inte heller alltid för att få bättre bilder (eller för att man tror att man blir en bättre snickare eller datoroperatör) man vill ha nya grejor..)

Det bästa tror jag är att investera i kunskap om ljussättning och ljussättningsprylar samt stativ, samt öva inredningsfoto flitigt, t.ex. hemma eller hos bekanta. Är du nöjd med din kamera så kör hårt med den. Dina objektiv, speciellt din Sigma 10-20mm torde funka utmärkt. Har du förresten ingen kitzoom? Det kunde vara bra att ha för att fylla i hålet mellan 20 och 50 mm med.

Även jag tror att en 450D duger utmärkt för ändamålet och ditt Sigma-objektiv likaså. Kameran ger tillräckligt hög upplösning för de flesta ändamål, t ex mäklarbroschyrer eller vad det kan vara. En bra raktecknande supervidvinkel är precis vad man behöver och Sigma 10-20 har fått mycket bra omdömen i alla tester jag sett. Även om Canons eget 10-22 anses ännu något bättre är det nog inte värt prisskillnaden.

Det är klart du kan köpa en nyare halvproffs-cropkamera som 50D eller 7D men just för inredningsfoto tillför de knappast något. Däremot om du ska plåta rörliga motiv eller i dåligt ljus.

Om du blir riktigt varm i kläderna och ska leva på inredningsfoto för kvalificerad publicering så är det nog småbildsformat, och tilt-and-shift-objektiv som gäller, eller kanske till och med en halvformatskamera. Men då blir det mycket pengar....

Vid inredningsfoto är ljussättningen A och O och några bra blixtar och reflexskärmar är fint att ha. Och ett stadigt stativ. Använd fjärrutlösare och gärna spegellåsning för att undvika all rörelseoskärpa. Det betyder mycket mer för bilderna än ny kamera eller objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar