Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Hecate

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen fyllt 18 år, fick en lite summa pengar som fick mig börja spara till en ny systemkamera. Just nu har jag en NikonD40x som jag gillar med vill uppdatera den, har haft den i snart tre år tror jag. Som min ekonomi ser ut nu tror jag kan spara till cirka 10 000 kr till sommaren och köpa en kamera för de pengarna. Nu kommer min fråga. Vilken kamera råder ni mig att köpa?

Hittills har jag bara haft min Nikon-kamera som jag har varit jätte nöjd med, så funderar på en nikond90..

Personligen älskar jag mest att fota naturbilder, macrobilder osv. Men vill även ha en kamera man kan ta bilder inomhus utan att ljuset blir allt för skumt.

Tacksam för alla svar!

Ha det super.

Med vänlig hälsning Mia.

Om du funderar på D90 kommer du inte att ångra dig -en fantastisk kamera ! Men glöm inte bort att det finns fler märke att välja på!

Håller med Jonas, Nikon D90 är en inte dyr men väldigt kompetent kamera. Jag har en D90 som backup-kamera till min D700. Går D700:an sönder så kan D90:n ta över ett tag och ge mig nästan samma kvalitet på bilderna.

... så har du råd så köp den, den börjar falla i pris nu också.

Jag skulle råda dej att fundera på om du ska passa på att skaffa nåt bra objektiv, jag. Eller kanske en rejäl extern blixt.

Inget snack om att D90 är en förbaskat fin kamera men kamerahus har du ju redan ett rätt bra och de bilder du presterar är fina. När jag kikar på dom så tänker jag att du kanske skulle tycka att ett rejält vidvinkelzoom skulle vara kul. Vet inte. Jag kanske har fel.

Om du funderar på D90 kommer du inte att ångra dig -en fantastisk kamera ! Men glöm inte bort att det finns fler märke att välja på!

Tack! Njao jag är ju fast vid nikon, tycker nikon är super bra. Men du kanske kan rekomendera ett annat märke också? Är alltid öppen för förslag!"

Håller med Jonas, Nikon D90 är en inte dyr men väldigt kompetent kamera. Jag har en D90 som backup-kamera till min D700. Går D700:an sönder så kan D90:n ta över ett tag och ge mig nästan samma kvalitet på bilderna.

... så har du råd så köp den, den börjar falla i pris nu också.

Tack för ditt svar. Har mest läst posetivt om nikon hittils. Är glad att den börjar falla i pris. Har sparat pengar innan till en ny kamera. Så har 6000 kr nu. Läst att nikonD90 går på runt 8000 kr.

Vet du förresten om man köper en NikonD90 om det ingår ett objektiv till?

MVH Mia

Jag skulle råda dej att fundera på om du ska passa på att skaffa nåt bra objektiv, jag. Eller kanske en rejäl extern blixt.

Inget snack om att D90 är en förbaskat fin kamera men kamerahus har du ju redan ett rätt bra och de bilder du presterar är fina. När jag kikar på dom så tänker jag att du kanske skulle tycka att ett rejält vidvinkelzoom skulle vara kul. Vet inte. Jag kanske har fel.

Har även funderat på andra objektiv.. Skulle inte direkt säga nej till att ha ett nytt. Tack så mycket för komplimagnen, älskar min nikond40x nu. Med rätt ljus ute kan man verkligen ta fina bilder. Ska kolla upp vidvinkelzoom! Du verkar ha där rätt.

Mvh Mia

Ett bra objektiv är AFS 35 /1,8-ett fast objektiv med gög ljusstyrka,funkar trots 35mm mycket bra inomhus utan blixt och leverar med rätt inställningar på kameran stämningsfulla och skarpa bilder,speciellt med D90 som har fina hög-iso-egenskaper.Det kostar dessutom bara omkring 2.000kr.Det brukar följa med en normalzoom 18-55 eller 18-105 som är lite mer allround och dom är för sitt pris otroligt bra.Satsa på bra optik ! MVH

Jag antar att du har några objektiv sen gammalt?

Men jag kan starkt rekommendera nikon D90 för 10,000. Jag köpte själv ett litet paket och allt gick på 11,000 för väska, objektiv osv.

Jag har än så länge inte hittat något som jag tyckt dåligt om den.

Fast å andra sidan har jag inget att jämföra med.

Hej!

Jag har nyligen fyllt 18 år, fick en lite summa pengar som fick mig börja spara till en ny systemkamera. Just nu har jag en NikonD40x som jag gillar med vill uppdatera den, har haft den i snart tre år tror jag. Som min ekonomi ser ut nu tror jag kan spara till cirka 10 000 kr till sommaren och köpa en kamera för de pengarna. Nu kommer min fråga. Vilken kamera råder ni mig att köpa?

Hittills har jag bara haft min Nikon-kamera som jag har varit jätte nöjd med, så funderar på en nikond90..

Personligen älskar jag mest att fota naturbilder, macrobilder osv. Men vill även ha en kamera man kan ta bilder inomhus utan att ljuset blir allt för skumt.

Tacksam för alla svar!

Ha det super.

Med vänlig hälsning Mia.

D90 är ett stort lyft jämfört med D40x på alla sätt. Om du gillar Nikon, vilket du verkar göra så är det bara att slå till.

[Edit]
Cyberphoto har bara huset för 8190:- och flera olika paket med objektiv upp till drygt 13000:-

Ofta är det kit-objektiven ganska billiga i paket med hus så det kan vara smart att köpa ett kit om du behöver en normal-zoom.

Senast ändrad:
Vet du förresten om man köper en NikonD90 om det ingår ett objektiv till?

MVH Mia

Det väljer du själv. Rekommenderar Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR.

Nikon D90 + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR 13.590:- på CyberPhoto.

Tänkbart att du kan få 3.590:- D40 med nornalzoomen, kanske till och med 4.000:-

Ett bra objektiv är AFS 35 /1,8-ett fast objektiv med gög ljusstyrka,funkar trots 35mm mycket bra inomhus utan blixt och leverar med rätt inställningar på kameran stämningsfulla och skarpa bilder,speciellt med D90 som har fina hög-iso-egenskaper.Det kostar dessutom bara omkring 2.000kr.Det brukar följa med en normalzoom 18-55 eller 18-105 som är lite mer allround och dom är för sitt pris otroligt bra.Satsa på bra optik ! MVH

Tack, börjar överväga att köpa ett nytt objektiv istället. Har bara det som kom med till NikonD40x. Det funkar hyfsat men som sagt önskar det var bättre på att släppa in ljus. Jag kommer inte ha råd att köpa en ny systemkamera och ett nytt objektiv, har inget fast jobb än. Tack för tipsat för att satsa på bra optik! Borde nog göra det...

Mvh Mia

Det väljer du själv. Rekommenderar Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR.

Nikon D90 + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR 13.590:- på CyberPhoto.

Tänkbart att du kan få 3.590:- D40 med nornalzoomen, kanske till och med 4.000:-

Skulle nyss nu inte ha råd med en kamera prylar för över 10 000 kr fast det vore en dröm. Är tyvärr usel på kunskap om objektiv om jag ska medge. Funkar alla nikonobjektiv till alla nikon kameror?

Vilket objektiv är bäst om man gillar att ta makrofoton, men även poträtt foton? Fast skulle även vilja ha ett objektiv där man kunde fota djur, som fåglar utan att vara 5 cm ifrån dem och de måste sitta blixtstilla! Så förvirrande med alla objektiv...

Tack för hjälpen!

Mvh Mia

D90 är ett stort lyft jämfört med D40x på alla sätt. Om du gillar Nikon, vilket du verkar göra så är det bara att slå till.

[Edit]
Cyberphoto har bara huset för 8190:- och flera olika paket med objektiv upp till drygt 13000:-

Ofta är det kit-objektiven ganska billiga i paket med hus så det kan vara smart att köpa ett kit om du behöver en normal-zoom.

Där ser man. Kanske man borde vänta tills nikonD90 sjunker ännu mer i priset? Om den kommer göra det..

Mvh Mia

Jag antar att du har några objektiv sen gammalt?

Men jag kan starkt rekommendera nikon D90 för 10,000. Jag köpte själv ett litet paket och allt gick på 11,000 för väska, objektiv osv.

Jag har än så länge inte hittat något som jag tyckt dåligt om den.

Fast å andra sidan har jag inget att jämföra med.

Har bara det objektivet som kom med NikonD40X, faktiskt.
Ja, lite smått fundersam här. Såklart vill man ha en ny kamera så snabbt som möjligt. Men just nu är 11,000 mycket pengar,, Kan såklart spara. Men är det värt det? Kanske man borde satsa på ett nytt bra objektiv. Så .. Nytt objektiv eller nytt kamerahus. Svår nöt att knäcka.

Mvh Mia

Har bara det objektivet som kom med NikonD40X, faktiskt.
Ja, lite smått fundersam här. Såklart vill man ha en ny kamera så snabbt som möjligt. Men just nu är 11,000 mycket pengar,, Kan såklart spara. Men är det värt det? Kanske man borde satsa på ett nytt bra objektiv. Så .. Nytt objektiv eller nytt kamerahus. Svår nöt att knäcka.

Mvh Mia

Kan ju vara smart att satsa på objektiv om kameran inte är på väg att ge upp.
Själv har jag en D80 som jag nog inte byter ut innan den går sönder.

Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR zoomen för ca 6000:- som ska vara ett riktigt bra objektiv. Är nog en bra uppgradering som passar både D40x och ett framtida DX hus (D90, D300 osv)

Funkar alla nikonobjektiv till alla nikon kameror?

Nästan. Alla Nikonobjektiv(*) går att sätta på ett modernt hus, men du får bara mätning och autofokus på en D90 med objektiv med "AF" (eller "AF-S" för din D60) i namnet.

Per.

*) Med några extrema undantag, som du troligen inte behöver bekymra dig om.

Nytt objektiv eller nytt kamerahus. Svår nöt att knäcka.

Personligen har jag svårt att tycka det. Objektiv av god kvalitet är en bestående investering som överlever många kamerahus. Kamerahus är en investering som får köp av en ny bil att framstå som bland det sundaste investering man kan göra.

Nu har du ett kamerahus vars största svaghet i mina ögon är att det inte alls presterar nån vidare på höga ISO. Men med tanke på dina foton här så vet jag inte om du saknar det.

I mina ögon är 11.000 på bra optik vettigt från den punkt du står nu. Nytt kamerahus men samma gamla egenskaper på optiken är nästan pengarna i sjön!

Om ett par år kommer nåt nyare och bättre kamerahus. Satsa på optik och köp D300:s efterföljare då istället.

Kan ju vara smart att satsa på objektiv om kameran inte är på väg att ge upp.
Själv har jag en D80 som jag nog inte byter ut innan den går sönder.

Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR zoomen för ca 6000:- som ska vara ett riktigt bra objektiv. Är nog en bra uppgradering som passar både D40x och ett framtida DX hus (D90, D300 osv)

Kameran gick sönder i sommras(lade bara av..) skickade in den på lagning då.Så nu är den så gott som ny igen. Hur länge håller en kamera ungefär? :)

Åh tack ska kolla upp tipset! Super, vill tacka så mycket för hjälpen även. Så tack.

Nästan. Alla Nikonobjektiv(*) går att sätta på ett modernt hus, men du får bara mätning och autofokus på en D90 med objektiv med "AF" (eller "AF-S" för din D60) i namnet.

Per.

*) Med några extrema undantag, som du troligen inte behöver bekymra dig om.

Tack för hjälpen, då vet jag det.:D
Mvh Mia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar