Annons

ny kamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

joman

Ny medlem
skall köpa 2 nya kameror, tänker en system kamera som man kan växa med och en bättre kompakt kamera!
kollat lite på panasonic lumix dmc-fc350 eller olympus 1030sw.
samt sony dslr-a200 för att växa lite mer i..
vill ha 2 för att dottern oxå fotar en del..

men vilken skall man välja det är ju en djungel..

är nybörjare på system kameror.
vill ha bild stabiliserare i tycker det verkar bra om man inte alltid har stativ med sig,
sen undrar jag om man behöver live view??

idag kör jag på en gammal go olympus mju mini 5 mpx..

så vad hade ni valt???

Hej, jag skulle nog titta på en av Canons instegmodeller, tror ändå du får mest för pengarna, dessutom stort urval av objektiv, Sony är bra men originaloptiken är svindyr. Sjäv har jag Pentax där man också får mycket kamera för pengarna.

Du behöver absolut inte live view för att fota.. men då tillfället kommer då den funktionen är användbar så är den förbaskat go att ha..

Tillfällen då den är avändbar är många många. Gatufotande om man inte vill att folk skall aggera som dom ofta gör om man pekar en kamera mot dom..Gäller även på samankomster bland vänner.. Även folk man känner "gör sig ju till" då dom vet kameran pekar ut från skallen rakt mot dom... Folk kan se oerhört besvärade ut...

Ta bilder i marknivå... Där finns allt från slippa ligga i grus lera mm till att ta bilder nerifrån och uppåt och använda marken såsom stöd och skärmen som sökare.. Extremt användbart även för liknande bilder inomhus... Man kan stötta huset var som helst i stort sett utan behöva dit med skallen för söka fokusera osv.. Vilket ju gör att man kan hålla kameran mer stilla tex vid fotande i kasst ljus enklare utan stativ också..

Alla fototillfällen där fler mäniskor finns framför.. . Eller äver hinder av alla de slag där man annars med en systemare får chansa bara öber huvudet.. Där är live view go att ha..

Ja live view kan vara användbar vid otaliga otaliga tillfällen..Massa massa tillfällen. Speciellt då dessutom den har en vinklingbar skärm som ytterligare gör den behjälplig...

Men funktionen är absolut inget tvång att den skall finnas för man skall kunna ta foton... men ibland är den rent förbaskat finfin att ha...Och Sonys live view är verkligen funktionell..

Däremot så gör den att den riktiga sökaren tyvärr blir något mindre än annars.. Men detta är inte något som man tänker på vid själva användandet av kamera praktiskt sett anser jag.

Även dom som testat A300 samt A350 som också har live view samt något mindre sökare säger detta.. DVS att den sökaren som är där gör sitt jobb utan bekymmer vid det praktiska användandet....

Fast självklart vore en större sökare alltid välkommet..Som alltid vill man ju ha allt i bästa bästa utförandet.. Men man får nog påstå att Sony har utfört kompromisserna i A300 A350 med bravur trots allt..

För som med A300 som är en ren startnivåkamera lyckats plocka in så mycket som man får i den är ju bara att ge heder för.. Många direktfunktioner.. Mycket enkelt att manövrera via att allt finns mycket enkelt åtkomligt.. Gäller även A200 det..

Så.. A200 eller A300 duger och räcker för dig långt fram i fotadet..Du kan före du byter hus investera en förmögenhet i optik innan husen kommer sätta gränserna för dig..

Hoppas du fick lite inputt i din fundering om Live view på Sony husen.. jag har försökt ärligt ge nackdel samt fördelar.. Samt funktionstankar där det är användbart...

Mvh
Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar