ANNONS
Annons

Ny kamera var använd

Produkter
(logga in för att koppla)

Prullenbak

Medlem
Tjena.
Har precis fått min Nikon D3000 på posten. När jag startar telefonen är tid/datum redan inställt, och språket valt till spanska. Jag tar en testbild och ser mha Exif att den har en ShutterCount på 19 - det har alltså tagits 18 bilder tidigare. Det kan förklara varför batteriet var fulladdat efter högst tre kvart, trots att det enligt manualen (som var på franska) skulle ta 1 h 40 min att ladda första gången.

Nu undrar jag:
- Ska jag strunta i det, nollställa alla inställningar och vara glad?
eller
- Ska jag krångla med att kontakta nätbutiken och kräva en ny kamera, fixa returfrakt och behöva vänta på en ny? Jag vill inte att det ska bli problem framöver om det skulle visa sig att nåt är fel på kameran för att nån annan pillat på den före mig, men finns det anledning till oro?

Tacksam för era tankar ...

Jag skulle klaga men behållit kameran (det är väl inget fel på den? 18 bilder är ju ingenting!)
Hör vad deras svar blir åtminstone.

/Peter

Tjena.
Har precis fått min Nikon D3000 på posten. När jag startar telefonen är tid/datum redan inställt, och språket valt till spanska. Jag tar en testbild och ser mha Exif att den har en ShutterCount på 19 - det har alltså tagits 18 bilder tidigare. Det kan förklara varför batteriet var fulladdat efter högst tre kvart, trots att det enligt manualen (som var på franska) skulle ta 1 h 40 min att ladda första gången.

Nu undrar jag:
- Ska jag strunta i det, nollställa alla inställningar och vara glad?
eller
- Ska jag krångla med att kontakta nätbutiken och kräva en ny kamera, fixa returfrakt och behöva vänta på en ny? Jag vill inte att det ska bli problem framöver om det skulle visa sig att nåt är fel på kameran för att nån annan pillat på den före mig, men finns det anledning till oro?

Jag skulle också klaga...du kan ju få något tillbehör iaf., som kompensation(?)(Min D3000 var sprillans när jag köpte den)

Så vitt jag vet är det inget fel, men jag har ju inte vågat testa så mycket. 18 bilders slitage spelar ju ingen roll, och hade någon hällt kaffesump i huset så hade det väl synts ... Sedan får man väl bara hålla tummarna för att den förre "köparen" (om det nu finns en sån) inte har bytt ut batteriet mot ett gammalt uttjänt eller nåt sånt.

Jag tror att man enligt konsumentköplagen kan ha rätt till prisavdrag om det är fel på varan - vilket det kanske kan klassas som. Så klaga ska jag absolut göra!

Om du inte ser skillnad på en telefon och en Nikon D3000 så är 18 exponerade bilder det minsta problemet för din kommande fotografering... ;-) ;-)

*Ler*
Samma tanke slog mig med... ^^

Eller så är det en Ny modell på telefon som kommit... ser ut som en kamera men går att ringa med.. finns ju så mycket som fungerar som telefon numera... som I-fån ex..

Kan det inte vara så enkelt att den har produktionstestats?

Jo. Det finns ju rimliga förklaringar, men risken att den inte varit i orätta händer finns ju fortfarande kvar.

De skriver i manualen att man kommer till språk- och tidsinställningar första gången man startar kameran, men så gör man inte det. Hade jag testat kameror på min fabrik hade jag ju raderat alla inställningar efteråt.

Det är nog inget att oroa sig över, vanligtvis så vid nytillverkning av kameror så brukar de ta en handfull från löpandebandet åt sidan för att testa hur väl de funkar, om de fungerar som de ska så drar de slutsatsen att resten av batchen fungerar också. Det är som ett stickprov, ganska normalt och det finns exempel på samma låga slutarantal på andra tillverkare och modellserier också.

Fördelen med stickprovsmodellerna är ju att man vet att en människa har testkört den och att den inte bara har passerat och förmodad funka bra. Om det nu är detta som är orsaken till inställningarna och antalet bilder tagna med den..

/ Magnus

TDet kan förklara varför batteriet var fulladdat efter högst tre kvart, trots att det enligt manualen (som var på franska) skulle ta 1 h 40 min att ladda första gången.

Batterierna är alltid laddade från fabrik, således helt normalt. Anledningen är att LiION batterier kan ta skada om spänningen blir för låg, alltså laddas batteriet så att det skall klara att ligga i lager en tid.

Tack för alla synpunkter. Det var precis vad jag ville höra!

Frågan är bara om kommentarerna skulle varit lika lugnande om jag från början skrivit att jag köpte på Pixmania ...

Det är nog inget att oroa sig över, vanligtvis så vid nytillverkning av kameror så brukar de ta en handfull från löpandebandet åt sidan för att testa hur väl de funkar, om de fungerar som de ska så drar de slutsatsen att resten av batchen fungerar också. Det är som ett stickprov, ganska normalt och det finns exempel på samma låga slutarantal på andra tillverkare och modellserier också.

Fördelen med stickprovsmodellerna är ju att man vet att en människa har testkört den och att den inte bara har passerat och förmodad funka bra. Om det nu är detta som är orsaken till inställningarna och antalet bilder tagna med den..

/ Magnus

Jag har jobbat med foto i 11 år, öppnat och startat otaliga kameror genom åren, och jag har aldrig sett en enda kamera som packats upp ny där man har märkt av exponeringar eller språkval gjorda. Stickprov nollställs noggrannt och stora tillverkare som Nikon m.fl har rutiner för varje del av hanteringen så jag är totalt skeptisk till att det i detta fall handlar om stickprov. Däremot vet jag det ofta förekommer kameror där det gått ett antal exponeringar. Dock har det i ALLA fall jag sett varit nollställt igen från fabrik.

Jag skulle maila pixmania och be om en kompensation. 10% kontant är vettigt.

Tjena. ........
.........
- Ska jag krångla med att kontakta nätbutiken och kräva en ny kamera,

Det finns kanske ingen större anledning att vara orolig. Ser ibland att folk, som köpt från Pixmania, blir upprörda över det faktum att manualerna inte är på svenska och (vill) reklamera/skicka tillbaka. Det är kanske det som har hänt med din kamera - den har kanske varit hos en köpare i Spanien som inte klarat av att läsa franska.

Om du är försiktig med din franska manual (så att den ser oanvänd ut) så kan du ju skicka den till Nikon Irland och få den utbytt till motsvarande manual på svenska.

När det gäller kameran så var väldig observant på konstigheter i uppträdande. Fungerar allting PERFEKT? Om inte - så har du kanske hittat den spanska returorsaken men Pixmania har tyckt att kameran var OK när dom tittat på den.

Jag köpte min kamera, D90, hos lokal fotobutik. Efter 10 testfoton skulle jag fotografera på ett bröllop (nej, jag var inbjuden släkting - inte bokad fotograf). Första fotot inne i kyrkan missade kameran att "klicka". Misstänkte att kontakterna mellan lins och kamera ej var ordentligt avtorkade - gjorde detta och skruvade ihop - sedan fungerade kameran. Detta fel inträffade några gånger till då och då, med allt längre mellanrum. Har sett en del forumkommentarer om detta. Var för några veckor sedan i Hong Kong och gick upp och frågade deras service-center eftersom jag bodde i närheten. De höll med om att ej rengjorda kontakter kunde vara orsaken. Av vänlighet gjorde dom en datoranalys av kameran och upptäckte att jag hade mekaniskt fel på bländaren - vilket jag inte hade en aning om. Lämnade in för garantireparation när jag kom hem. Då byttes även ett antal kontakter ut.

Så var observant på minsta fel, eller krångel, och lämna in för garantiundersökning.

Du kan dock gott kontakta Pixmania för en del gottgörelse - pengar eller några (bra) minneskort.

---
1) Om du är försiktig med din franska manual (så att den ser oanvänd ut) så kan du ju skicka den till Nikon Irland och få den utbytt till motsvarande manual på svenska.

2) När det gäller kameran så var väldig observant på konstigheter i uppträdande. Fungerar allting PERFEKT? Om inte - så har du kanske hittat den spanska returorsaken men Pixmania har tyckt att kameran var OK när dom tittat på den.

3) Så var observant på minsta fel, eller krångel, och lämna in för garantiundersökning.

Tack för synpunkterna!

1) Antar att jag får kontakta Nikon för detaljer om ev manualbyte.

2) Svårt att veta vad som är perfekt när man är helt newbie på systemkameror. Jag ska vara observant. Problemet är bara om det finns handhavandefel från spanjacken, som jag ju längre fram inte har en chans att visa att jag inte har orsakat själv.

3) ... när jag upptäcker krångel, menar du?

Ringde nu Pixmania som utan omsvep erbjöd sig att skicka UPS att hämta kameran så att de sedan kan skicka en ny. Så slipper jag oroa mig mer framöver.

Återstår bara att hoppas att det inte blir mer beryktat Pixmania-strul, samt att de 173 kamerorna på lagret tar slut innan de ska skicka min nya... =)

Kamerorna testas helt klart, om man läser på Cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/nikon/japan/japan.php) testas Nikon D3 med 3000 exp innan den lämnar fabriken. Därför är dessa 18 exp troligvis ett linkande test. Jag har köpt kamera i riktig butik, oöppnad förpackning, var inställd på språket på manualen och 50-60 exp.

Intressant synpunkt. Det är vissa som går ett antal exponeringar, det är helt korrekt. Dock nollas det viket "kunden" aldrig märker. Det finns inte på världskartan att man testar 18 exponeringar och låter det vara synligt till kund, och dessutom "testar" den spanska menyn, hur väl den funkar...

Det har hänt flera gånger enligt flera forum att man fått uppackade produkter från pixmania. Elgiganten hade samma rykte ett tag för några år sen men ändrade rutiner.

Jag kan sätta en månadspeng på att produkten varit uppackad, troligen i Spanien. Sen gör inte det kameran sämre...men som konsument så kan man ju fixa till en "kompensation"... :)

Kamerorna testas helt klart, om man läser på Cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/nikon/japan/japan.php) testas Nikon D3 med 3000 exp innan den lämnar fabriken. Därför är dessa 18 exp troligvis ett linkande test. Jag har köpt kamera i riktig butik, oöppnad förpackning, var inställd på språket på manualen och 50-60 exp.

Vad för märke och modell? Just gällande Nikon finns det inte på världskartan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar