ErlandH
Aktiv medlem
Givetvis får butikerna reparera gratis åt vem de vill. Men det har ju inget med lagen att göra.Fast det där är upp till varje butik, vet att med bla Cyberphoto får man utnyttja garanti som andra person.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Givetvis får butikerna reparera gratis åt vem de vill. Men det har ju inget med lagen att göra.Fast det där är upp till varje butik, vet att med bla Cyberphoto får man utnyttja garanti som andra person.
Givetvis får butikerna reparera gratis åt vem de vill. Men det har ju inget med lagen att göra.
Är det skillnad mellan garanti och konsumentköplag när det gäller ägaren?
Och om det är ett garantiärende t.ex på en Canonkamera, vem står för kostnaderna: Canon eller återförsäljaren?
MVH J O
Men va fan nu har även cybersite höjt priset igen... grrrrr.... då är det pc city, Rajala pro shop och pixmania som har det lägre priset... erfarenhet av dem någon??
Det där är ingen karakteristik som altid stämmer. Du påstår ju faktiskt att i princip alla säljare på MediaMarkt är lögnare, vilket förstås inte är sant alls. Snarare handlar det om att på varuhus generellt så finns det många unga och okunniga säljare. Men i de MediaMarkt som finns här (Göteborg) brukar de ha åtminstone en äldre person, som jobbat i fotobranchen under 20-30 år.Cyberphoto är nog den webbutik jag litar mest på av alla. Otroligt trevlig och hjälpsam kundtjänst. Cyberphoto är skitbra helt enkelt. Litar mer på dom än på en lögnare till säljare på Mediamarkt eller nån annan fysisk butik.
Garanti är i enlighet med garantivillkoren så det kan vara hursomhelst. Konsumentköplagen gäller bara mellanavtalsparterna, dvs mellan säljaren och första köparen. Sedan får näringsidkare givetvis vara mer generösa än vad lagen kräver och låta även andra ägaren reklamera.
Garantivillkor.
Pelle köper en kamera av Fotobutiken. Efter några månader säljer han den till Lisa.
Hon upptäcker ett fel på kameran efter några veckor. Lisa meddelar Fotobutiken som skickar en fraktsedel till henne. Hon skickar in kameran tillsammans med originalkvittot till kamerafabrikantens serviceställe. Efter reparation får hon tillbaks kameran. Fabrikanten står för garantireparationen. Korrekt?
Om Pelle hade behållt kameran och upptäckt felet efter det han ägt kameran ca 1,5 år så hade han kanske åberopat konsumentköplagen och då hade Fotobutiken fått stå för reparationen eftersom fabriksgarantin inte gällde längre. ?
Men butiken behöver inte stå för garantikostnaden när det är tillverkarens garanti som åberopas.Men om du köper t.ex. en olympuskamera i en butik och det står på kartongen att det är 2 års garanti så är det butikens skyldighet att leva upp till den garantin som olympus utlovar även om butikens normala garanti är 1 år.
Enligt konsumentköplagen har säljaren bevisbördan under första halvåret efter köpet.Reklamationsrätten är i 3 år och den är också mellan butiken och första köparen. Vid reklamationsrätten har dock kunden bevisbördan på sig. Man behöver dock inte bevisa något till 100% men man skall kunna visa på att det är "sannolikt" har jag för mig
era resonemang fullt ut, precis så har jag tänkt. Men saken är den att jag har nyss sålt min 450d och har endast 5000kr att få loss till den nya kameran. Saken var den att jag skulle egenligen köpa en 500d för 4900kr, men när jag kom till Netonnet och Elgiganten så hade de plötsligt höjt priset. Den kostar 4990kr på Cyberphoto, men frågan är om man vågar köpa kameran på en icke fysisk butik, kan väl vara rätt struligt om det skulle hända något med kameran...?
Därför satte jag mig och kikade vad som fanns och såg att jag kan få en modell bättre kamera (550d) än vad jag tänkt från början och till samma peng...
Men visst jag kan ju alltid lägga ett skambud, men problemet är att jag måste ha kamera rätt snabbt nu...=S
Har fått erbjudandet att köpa en Canon eos 550d på blocket för 5000. Tjejen begärde 5500kr men då hon skrev via mail när jag efterfrågat kvitto till garantin, att hon inte hade något kvitto på den eftersom hon fått den i gåva och den hon fått den av har slarvat bort det..
Vad säger ni? Ska man slå till? Igentligen var hennes pris inte prutbart från 5500kr men jag fick ner det till 5000kr.
Om något motförmodan skulle gå sönder, är det dyrt att reparera kamera? Har haft tur med min gamla 450d, funkat klockrent i flera år....
Hmmm slå till eller inte??
Siten är på svenska liksom personalen men lagret ligger i Frankrike.
Frankrike ligger i EU, precis som Sverige. Det innebär att EUs konsumenträtt gäller. Dvs två års reklamationsrätt, de första sex månaderna med starkare skydd (alltså att säljaren måste visa att felet inte är ursprungligt, precis som i Sverige).Vilket gör att det är fransk konsumentlag som gäller!
Den kostar 4990kr på Cyberphoto, men frågan är om man vågar köpa kameran på en icke fysisk butik, kan väl vara rätt struligt om det skulle hända något med kameran...?
Därför satte jag mig och kikade vad som fanns och såg att jag kan få en modell bättre kamera (550d) än vad jag tänkt från början och till samma peng...
S