Annons

Ny kamera, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Jag har nu växt ut min s7000 och vill ha en bättre kamera. Det ska va en digital systemkamera med minst 8Mpix och 18 mb råfiler. Jag vill inte ha en allt för dyr kamera men den ska uppfylla kraven. Att det finns bra tillgång på begangnade objektiv.

Ge lite förslag så ska jag kolla om det är något som passar.

Den billigaste kameran som uppfyller det första kravet är väl 350d, men inte blir det 18 mb råfiler med den, snarare 6-8 mb..

Får man fråga vad an detta krav med 8 Mpixlar?
Om du nöjer dig med 6 finns det ju betydligt fler modellerer att välja på..

jo det är krav från bildbyråer som jag hade tänkt skicka bilder till. Åtminstånde vill jag ha dörren öppen på den tekniska sidan...

Varför har de krav på bildens storlek i MB?
Verkar helt vansinnigt.
Eller är RAW helt okomprimerat och därmed direkt översättningsbart till upplösningen?

Antagligen är det så, scanpix vill ha råfiler som ligger i RAW eller TIFF på minst 18 MB och så lite redigerade som möjligt. Det finns bildbyråer som har lägra krav och som därmed kan ta emot bilder från flera kameror men scanpix är ju störst (?) och det vore ju kul att kunna skicka till dem.

Jag har en KM D7D 6.1 mpix och rawfiler runt 8.8 meg, när jag "framkallar" dem till tiff då blir de dryg 35 meg med 16 bitars färgdjup, och jag antar att det är den filstorleken du är ute efter, eller?
Mao så borde alla 8 mpix-hus leverera "nog" stora filer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar