llge
Aktiv medlem
Håller med ovanstående helt.Jag skulle satsa på kamerahus (kan vara relativt billigt och även en generation begagnad) och en vidvinkelzoom och ett normalobjektiv som jag beskrev. Följer det med en normalzoom är det inte fel, men en vidvinkelzoom och en ljusstark 50mm glugg skulle räcka.
T ex en beg D300 (3000 plus Sigma 10-20/4,5-5,6 (2000-2500 och en 50/1,8 (700 allt beg skulle räcka. Även en enklare D3200 eller D5200 eller uppföljarna räcker, men då måste man ha AF-S varianten av 50/1,8 för att få autofokus.
Även en Canon 50D (beg ca 3000 eller 600D plus samma uppsättning som ovan. Billigare nyare Canonkameror funkar också - alla X00D fr o m 500D eller 50D eller 60D.
Bara man hittar en vidvinkelzoom till rätt pris duger Sony bra, satsa då på A700 (2000:- beg) eller en tvåsiffrig A kamera (aktuella A58 t ex) eller Pentax - gamla K5 finns beg för 3500:- nu och är riktigt bra.
Sedan kan man känna att man behöver se proffsigare ut och då är D300/D7000/60D/50D/A700/K5 nog mest "proffsiga" i gestalten.
10mp räcker utmärkt - men fördelen med en sensor med högre upplösning är att man kan brusreducera riktigt hårt och smeta ut detaljer och ändå få till bra bilder i mindre storlek då man skalar ner dem. Moderna bilder i broschyrer är ofta hårt bearbetade med skugglättning för att få en jämnare belyst bild - detta ökar bruset i skuggorna.
Fota i råformat och använd ett bra bildbehandlingsprogram som funkar för dig - själv kör jag Lightroom. Behöver du ännu mer avancerad brusreduceringsprogram finns detta att köpa till som instick. LR kostar bara en tusenlapp.
A
Jag skulle handla en beg. Nikon D300 med en kitzoom 18-55, Nikons kitobjektiv verkar vara strået bättre än Canons.
Fyll sen på efter behov med objektiv och belysning.
Stativ bör du fixa omgående med kameran.
Du borde fixa detta runt 3000 och få en semipro utrustning som tål att synas å hanteras.
Så dä ä bara å handla å jobba på.
Med vänlig hälsning,
LG