Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera för jobb - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle satsa på kamerahus (kan vara relativt billigt och även en generation begagnad) och en vidvinkelzoom och ett normalobjektiv som jag beskrev. Följer det med en normalzoom är det inte fel, men en vidvinkelzoom och en ljusstark 50mm glugg skulle räcka.

T ex en beg D300 (3000:) plus Sigma 10-20/4,5-5,6 (2000-2500:) och en 50/1,8 (700:) allt beg skulle räcka. Även en enklare D3200 eller D5200 eller uppföljarna räcker, men då måste man ha AF-S varianten av 50/1,8 för att få autofokus.

Även en Canon 50D (beg ca 3000:) eller 600D plus samma uppsättning som ovan. Billigare nyare Canonkameror funkar också - alla X00D fr o m 500D eller 50D eller 60D.

Bara man hittar en vidvinkelzoom till rätt pris duger Sony bra, satsa då på A700 (2000:- beg) eller en tvåsiffrig A kamera (aktuella A58 t ex) eller Pentax - gamla K5 finns beg för 3500:- nu och är riktigt bra.

Sedan kan man känna att man behöver se proffsigare ut och då är D300/D7000/60D/50D/A700/K5 nog mest "proffsiga" i gestalten.

10mp räcker utmärkt - men fördelen med en sensor med högre upplösning är att man kan brusreducera riktigt hårt och smeta ut detaljer och ändå få till bra bilder i mindre storlek då man skalar ner dem. Moderna bilder i broschyrer är ofta hårt bearbetade med skugglättning för att få en jämnare belyst bild - detta ökar bruset i skuggorna.

Fota i råformat och använd ett bra bildbehandlingsprogram som funkar för dig - själv kör jag Lightroom. Behöver du ännu mer avancerad brusreduceringsprogram finns detta att köpa till som instick. LR kostar bara en tusenlapp.

A
Håller med ovanstående helt.
Jag skulle handla en beg. Nikon D300 med en kitzoom 18-55, Nikons kitobjektiv verkar vara strået bättre än Canons.
Fyll sen på efter behov med objektiv och belysning.
Stativ bör du fixa omgående med kameran.

Du borde fixa detta runt 3000 och få en semipro utrustning som tål att synas å hanteras.

Så dä ä bara å handla å jobba på.

Med vänlig hälsning,
LG

Jag skulle handla en beg. Nikon D300 med en kitzoom 18-55, Nikons kitobjektiv verkar vara strået bättre än Canons.

Du borde fixa detta runt 3000 och få en semipro utrustning som tål att synas å hanteras.

Med vänlig hälsning,
LG

Instämmer, men då bilderna antagligen kan färdigställas i relativt låg upplösning kanske TS kan avvakta med stativ ett tag och höja ISO så länge. Att välja stativ man blir vän (och inte ovän) med tar ett tag. Jag vidhåller däremot att medföljer inte ett 18-55 på köpet så kan TS lika gärna skippa det och gå rakt på en vidvinkelzoom - det lär vara det som mest behövs ffa för interiörer.

Ok, det här var inget lyckat forum för min fråga, blir att leta vidare någon annanstans. Sura svar och negativa kommentarer!
Det finns sanningssägare men de har inte alltid rätt... men ganska i det här fallet.

Nyfiken, vad har du för kamera nu? Dina uppladdade bilder ser helt OK ut men du nämner inget om din nuvarande utrustning.

Om det handlar om webb och liknande så skulle det säkert funka kanon med en Canon Powershot G15 eller G16. Mer behöver man inte till din tilltänkta kundgrupp. Kan man hantera kameran så blir det bra bilder för webb.

Om du kollar på min hemsida och kollar slide showen så är några av bilder tagna med en 4 Mpx kamera (de med gröna kretskort) och med 12 Mpx Canon G9.

Kan dock tillägga att det är mycket roligare att plåta med en bra systemkamera.

http://sjostromaudio.com

@ Fredrik AVT: Tack för dina tips, det var detta jag var ute efter i min fråga. Är det lönt att satsa på ett enda vidvinkelobjektiv eller är det nödvändigt med flera? Hur ser begagnatmarknaden ut enligt dig? Om man skulle köpa både kamera och objektiv som ändå håller för de bilder vi pratar om här? Är det något specifikt objektiv du skulle råda mig att köpa?

Lyssna inte på alla arroganta "fotografer" här på FS, de flesta vet inte vad de pratar om...Självklart kan du fota med en "enklare" modell tex Canon 600D eller dyligt, eller varför inte en begagnad Canon 60D/7D, alla dessa duger gott för proffsresultat! Lägg därtill tex 50/1.8 eller någon zoom + blixt så är du i hamn. Låt endast kreativiteten sätta dina gränser och inte andra arroganta "fotografer". Lycka till!

Det finns sanningssägare men de har inte alltid rätt... men ganska i det här fallet.

Nyfiken, vad har du för kamera nu? Dina uppladdade bilder ser helt OK ut men du nämner inget om din nuvarande utrustning.

Om det handlar om webb och liknande så skulle det säkert funka kanon med en Canon Powershot G15 eller G16. Mer behöver man inte till din tilltänkta kundgrupp. Kan man hantera kameran så blir det bra bilder för webb.

Om du kollar på min hemsida och kollar slide showen så är några av bilder tagna med en 4 Mpx kamera (de med gröna kretskort) och med 12 Mpx Canon G9.

Kan dock tillägga att det är mycket roligare att plåta med en bra systemkamera.

http://sjostromaudio.com

Förmodligen är det till och med så att dina kretskortsbilder blev bättre av att du inte använde systemkamera, eftersom du fick större skärpedjup p.g.a mindre sensor och därmed lägre avbildningsskala.

Det här är inget tekniskt problem vad det gäller kamera nästan vad som helst är bra nog. Det handlar mer om kunskaper i marknadsföring, och till viss del fota. Om man måste välja är det nog bättre att vara bra på marknadsföring och försäljning än på foto.

Jag märker stor skillnad mellan Minolta F100 och min nya 70D när det gäller skärpedjup. Det som ingen har nämnt här är skillnaden i dynamiskt omfång och bildbrus. Man har större möjligheter med en systemkamera speciellt om bilden inte är perfekt från början och/eller ljussituationen var svår.

Pröva och testa dig fram

Jag funderar på att erbjuda enklare fototjänster till företag som behöver bilder till t ex hemsida eller broschyrer. Det handlar om mindre företag som inte anlitar PR-byrå och liknande men som ändå vill ha bra bilder. T ex matbilder, naturbilder kring en konferensanläggning mm. Jag tänker mig en systemkamera i 3000-kr-klassen. Är detta möjligt?

Jag vill kunna ge ett trovärdigt intryck, inte att man erbjuder tjänster med sin lilla "hemmakamera".

Tänker mig t ex nån av Canon EOS-modellerna.

Högupplösning, många megapixel och långzoom samt RAW-format är några av de krav jag har men tar gärna tips.

Jag har gjort detta, dock inte tjänat så mycket pengar på det, men en sak jag reagerade på är att man behöver kunna redigera/efterbehandla bilderna, där ska man lägga lite krut och lära sig programmen på en bra sätt. Tänk på att satsa på optiken, kanske ett fast 50, ett vidvinkel och en normalzoom. De jag använde var ett Canon EF 50mm 1,8 (kostar mellan 800-1100 nytt) ett vidvinkel 10-22mm och en normalzoom på 17-85mm. Kunderna jag hjälpte blev nöjda och jag fick bilder till Portfolio och lärde mig mycket om hur man hanterar kameran. Jag använde en Canon EOS 60D som du borde kunna få tag i begagnad för vettigt pris idag.

Jag tror det handlar om att träffa rätt personer med förståelse för situationen och sätta rätt pris. Erfarenhet får du varje gång du fotograferar.

MVH
Henke

Håller med att även en billig kamera ger tillräkligt "bra" bilder till annonser och dylikt.
Är nog rätt svårt att avgöra om bilden i en annons är tagen med en d40 lr en d600....

mvh jensa

Om man läser mer än ingressen tycker jag i a f att det kommer en hel del handfasta råd "Get the cheapest DSLR you can (Nikon or canon. Doesn’t matter). Learn the art. Excell in composition. Learn to harness the decisive moment. Learn how light behaves. Learn how to work with people. Make lots of mistakes. Pour your blood sweat and tears into your art. Learn to make something amazing without much to work with and then graduate up in lenses and cameras when/if you can afford it."

För hemsida och broschyrer räcker nästan "vilken kamera som helst" om du kan arbeta under gynnsamma förhållanden. "Alla" har en systemkamera idag, kan du däremot få ett öga för komposition, komma med nya kreativa idéer,... så särskiljer du dig på ett positivt sätt som säkert kommer tilltala ditt tilltänkta företag och antagligen fler därtill. Lycka till!

@Lars-Göran Nord: Jag har skickat PM till dig.

Med vänlig hälsning,
LG

@Hans G Bäckman: Jag har skickat PM till dig.

Lyssna inte på alla arroganta "fotografer" här på FS, de flesta vet inte vad de pratar om...Självklart kan du fota med en "enklare" modell tex Canon 600D eller dyligt, eller varför inte en begagnad Canon 60D/7D, alla dessa duger gott för proffsresultat! Lägg därtill tex 50/1.8 eller någon zoom + blixt så är du i hamn. Låt endast kreativiteten sätta dina gränser och inte andra arroganta "fotografer". Lycka till!

@Henrik Lindström: Jag har skickat PM till dig.

Jag har gjort detta, dock inte tjänat så mycket pengar på det, men en sak jag reagerade på är att man behöver kunna redigera/efterbehandla bilderna, där ska man lägga lite krut och lära sig programmen på en bra sätt. Tänk på att satsa på optiken, kanske ett fast 50, ett vidvinkel och en normalzoom. De jag använde var ett Canon EF 50mm 1,8 (kostar mellan 800-1100 nytt) ett vidvinkel 10-22mm och en normalzoom på 17-85mm. Kunderna jag hjälpte blev nöjda och jag fick bilder till Portfolio och lärde mig mycket om hur man hanterar kameran. Jag använde en Canon EOS 60D som du borde kunna få tag i begagnad för vettigt pris idag.

Jag tror det handlar om att träffa rätt personer med förståelse för situationen och sätta rätt pris. Erfarenhet får du varje gång du fotograferar.

MVH
Henke

Vad är det som hindrar dig från att sälja bilder som du gjort med din nuvarande utrustning, eller du kanske redan har sålt några? Vad är det utrustningen ska bidra med som du inte kan göra nu?
3000kr är en väldigt, väldigt snål budget om man behöver en systemkamera.

De bilder jag säljer skulle gå att göra med mycket enklare kamera än jag använder nu men det skulle kräva mycket mer tid, så mycket mer att min inkomst skulle bli kraftigt lidande. Det finns anledningar till att de som arbetar med foto är beredda att betala 25.000 och uppåt för bara kamerahuset utan objektiv och sedan lägga flera gånger mer på objektiv och kringutrustning som är lätt och pålitlig att arbeta med. De som hänger här på forumet vet det och ser därför din fråga som naiv.

När jag började sälja bilder var det med en kamera som kostade cirkus 10.000 inklusive objektiv mm, väldigt billiga saker alltså. Då sålde jag bara enstaka bilder och blev väldigt glad över att någon ville betala. Intäkterna räckte inte till mer avancerad utrustning men tillsammans med sparande kunde jag efter hand utöka arsenalen och ta mig an nya sorters uppdrag. Kunde efter hand gå ner till deltidsanställning på jobbet jag hade. Numera lever jag gott på fotografyrket och behöver ingen annan anställning sedan tre år tillbaka.

Om du hittar efterfrågan på de bilder du tar nu fungerar det att börja enkelt. Om du inte gör det... så vet jag inte vad jag ska ge för råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar