Jag funderar på att erbjuda enklare fototjänster till företag som behöver bilder till t ex hemsida eller broschyrer. Det handlar om mindre företag som inte anlitar PR-byrå och liknande men som ändå vill ha bra bilder. T ex matbilder, naturbilder kring en konferensanläggning mm. Jag tänker mig en systemkamera i 3000-kr-klassen. Är detta möjligt?
Jag vill kunna ge ett trovärdigt intryck, inte att man erbjuder tjänster med sin lilla "hemmakamera".
Tänker mig t ex nån av Canon EOS-modellerna.
Högupplösning, många megapixel och långzoom samt RAW-format är några av de krav jag har men tar gärna tips.
Som Fredrik skrev, de billiga kamerorna räcker bra. Upplösning (dvs antal megapixel) och bildkvalitet så där generellt har alla moderna systemkameror så det räcker för alla vardagsbehov. Det är inget problem. Men optiken du behöver kostar dessvärre mer än kameran.
Visst, det går att ta fullkomligt fantastiska bilder även med mycket enkel utrustning. Problemet med enkel utrusning är inte så mycket bildkvaliteten, utan att den är begränsande för dig när du arbetar vilket gör jobbet besvärligare. Många gånger handlar dyrare utrustning (för yrkesfoto alltså) helt enkelt om att köpa sig bekvämlighet och mindre stress i arbetet.
Ta blixt som exempel. Det går att få riktigt bra bilder med den inbyggda blixten i kameran. Problemet är att den är så oflexibel (och svag) att du tvingas anpassa ditt motiv (t.ex. den person du skall ta ett porträtt av) efter din utrsutning, istället för tvärtom. Det tar tid och kan vara rätt iriterande för den du skall ta bilder av. Med ett par bra lösa blixtar (för 3-4000 kr styck) och ett par paraplyer med stativ (ytterligare ett par tusenlappar ) kan du istället anpassa dig efter motivet, jobba snabbt och smidigt och vara mindre besvärlig för kunden. Men det blir ju i gengäld en massa pengar ...
Samma sak gäller generellt objektiv: Ofta kan man ta de flesta bilder med bra resultat även med ett enkelt objektiv, men det slutar lätt med att du tar en väldig tid på dig, kanske rent av tvingas anpassa motivet efter objektivet istället för tvärtom. Då framstår man inte direkt som proffsig och trovärdig.
Det som flera tidigare svar antagligen syftat på, men kanske inte formulerade så artigt, är att trovärdighet i den här världen mer handlar om att ihärdigt och envist leverera jämn och hög kvalitet och göra det snabbt och utan besvär för kunden. Och vill du kunna arbeta snabbt och smidigt med förutsägbara resultat är det generellt mycket enkare med dyr utrustning - det är i hög grad mångsidighet man betalar för när man köper dyrare utrsutning.
Det borde finnas en mängd mindre företag som inte själva har fotoutrustning och som behöver förbättra hemsida och liknande. Det handlar inte om att jag skulle försörja mig på foto som enda inkomst utan kunna erbjuda ett brett spektra av bilder och göra kortare fotouppdrag. Alltså inte på samma nivå som PR-byrå och liknande. Därav är jag intresserad av att veta vad man kan få som bäst för en budget på ca 3000 kr.
I teorin borde det här stämma, i praktiken har många av de där företagen tillgång till det som i branschen ofta kallas "en kompis med systemkamera". Alltså att någon i företaget eller någon bekant till dem som är fotoentusiast med systemkamera och som kan ta helt ok bilder i utbyte mot någon gentjänst eller en femhundring svart. Det är svårt nog att konkurrera med "en kompis med systemkamera" även om man redan är en hyfsat känd fotograf som kan visa upp bra tidigare resultat. Som nykomling i branschen blir det ännu värre - det slutar lätt med att man arbetar mycket och ambitiöst för väldigt lite pengar. Tyvärr.
Det kan låta grinigt, men det är en grinig bransch du ger dig in i.
Men för att tala konkret utrsutning och just utgå från Canon Eos som du verkar ha kikat på:
Köp en begagnad Canon Eos 500D, 600D eller 650D. Det här är bra kameror och går att hitta billigt begagnade. Troligen medföljer en kitzoom, en 18-55/3,5-5,6. Det är ett prisvärt men ljussvagt och ganska tråkigt objektiv.
Komplettera med
- en EF 50/1,8, kostar under tusenlappen och är ett helt ok porträttobjektiv.
- en vidvinkelzoom, går att hitta begagnade till ok priser. Köp en så dyr du har råd med, det är värt pengarna. Bra för t.ex. miljöbilder inne i lokaler osv.
- ett stativ, går också att hitta begagnat. Snåla inte och köp någon ranglig plastkonstruktion, ett stativ skall vara stadigt, annars är det meningslöst.
- Om du ofta skall fota människor och miljöer inomhus, köp på dig några begagnade lösa blixtar, komplettera dem med billiga paraplyer/softboxar så du kan styra ljuset.
Det är en start.