Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera för jobb - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag funderar på att erbjuda enklare fototjänster till företag som behöver bilder till t ex hemsida eller broschyrer. Det handlar om mindre företag som inte anlitar PR-byrå och liknande men som ändå vill ha bra bilder. T ex matbilder, naturbilder kring en konferensanläggning mm. Jag tänker mig en systemkamera i 3000-kr-klassen. Är detta möjligt?

Jag vill kunna ge ett trovärdigt intryck, inte att man erbjuder tjänster med sin lilla "hemmakamera".

Tänker mig t ex nån av Canon EOS-modellerna.

Högupplösning, många megapixel och långzoom samt RAW-format är några av de krav jag har men tar gärna tips.

Nej, såklart menar jag inte att man går runt och visar upp själva kameran men bilderna måste ju hålla en viss kvalitet och det gör de inte om kör med enklare kompaktkamera. Därav min fråga.

Hoppas att någon annan har tips på kameramodeller.

Jag funderar på att erbjuda enklare fototjänster till företag som behöver bilder till t ex hemsida eller broschyrer. Det handlar om mindre företag som inte anlitar PR-byrå och liknande men som ändå vill ha bra bilder. T ex matbilder, naturbilder kring en konferensanläggning mm. Jag tänker mig en systemkamera i 3000-kr-klassen. Är detta möjligt?

Jag vill kunna ge ett trovärdigt intryck, inte att man erbjuder tjänster med sin lilla "hemmakamera".

Högupplösning, många megapixel och långzoom samt RAW-format är några av de krav jag har men tar gärna tips.

Allt är möjligt. Du ger dig dock ut på en marknad där konkurrensen är stenhård. Med min erfarenhet ställer jag mig tveksam till att du kan hålla en god kvalitetsnivå med så enkel utrustning. Å andra sidan har du kanske tänkt rikta in dig på en målgrupp som passar de kraven. Jag är dock tveksam till att den finns. Kom ihåg att de kommer att betala därefter, det vill säga väldigt lite.

Att komma med en enkel kamera till en medveten kund ger ingen trovärdighet. Nu handlar dock inte allt om utrustningen utan om vilka bilder man tar. De billigaste systemkamerorna håller en helt okej kvalitet - om du lyckas sätta alla de förutsättningar som krävs för en bra bild. Det är dock betydligt svårare att göra med kamerorna i instegsklassen.

Mitt svar blir att det inte är möjligt att få en lönsam verksamhet utifrån den beskrivning du ger.

www.bilderavmig.se

Det borde finnas en mängd mindre företag som inte själva har fotoutrustning och som behöver förbättra hemsida och liknande. Det handlar inte om att jag skulle försörja mig på foto som enda inkomst utan kunna erbjuda ett brett spektra av bilder och göra kortare fotouppdrag. Alltså inte på samma nivå som PR-byrå och liknande. Därav är jag intresserad av att veta vad man kan få som bäst för en budget på ca 3000 kr.

Välj billigaste systemkameran från ett märke som har den objektivpark du är intresserad av.
Skall du filma oxå, välj Canon.

Ok, det här var inget lyckat forum för min fråga, blir att leta vidare någon annanstans. Sura svar och negativa kommentarer!

Jag tror i o f s att vilken hyfsat modern systemkamera som helst räcker. Bilderna blir antingen på webben eller max A4 i broschyr och då behövs vare sig pixelskärpa eller lågt brus eftersom man kan lätta skuggorna betydligt och då man skalar ner försvinner en hel del brus. Är filmning inte prio 1 har nog Nikon ett övertag över Canon då skuggor kan lättas mer i efterbehandlingen vid låga ISO samtidigt som begmarknaden på objektiv är stor, liksom för Canon. Köper man nya objektiv och drar av på firman funkar Sony och Pentax lika bra.

Däremot ser jag att en del pengar kan behövas på optik. För att fota interiörer eller miljö kring anläggningar vill man ofta ha vidvinkel för att få med rum och få dem att se större ut och för att få miljön att framhävas utanför anläggningen. En 10-20, 10-22, 8-16, 11-16, 12-24, 12-28 är nog bra till crop. För matbilder kanske en ljusstark normal där bakgrunden görs oskarp vore bra.

En beg vidvinkelzoom kostar från 2000-5000:-. En 50/1,8 ny kostar runt tusenlappen. Bäst pris/prestanda för snygg oskärpa är nog Sigma 50/1,4 för ca 2000:- beg eller 3500:- ny.

Sedan blir det mycket teknik och att träna bildredigering.

Tack!

@ Fredrik AVT: Tack för dina tips, det var detta jag var ute efter i min fråga. Är det lönt att satsa på ett enda vidvinkelobjektiv eller är det nödvändigt med flera? Hur ser begagnatmarknaden ut enligt dig? Om man skulle köpa både kamera och objektiv som ändå håller för de bilder vi pratar om här? Är det något specifikt objektiv du skulle råda mig att köpa?

Ok, det här var inget lyckat forum för min fråga, blir att leta vidare någon annanstans. Sura svar och negativa kommentarer!

Ibland får man de svar man förtjänar. Själv blir jag bara beklämd; i vilken annan bransch funderar människor med näst intill ingen koll på att faktiskt sälja sina tjänster? Men, det är en fri värld och jag kan bara önska dig
och din proffsiga kamera lycka till.

Okej min länk kanske var lite dum, ber hemskt mycket om ursäkt..
Bra att ha objektiv är också 24-70 70-200 passar in på många jobb.. kostar ju lite mer men efter inkomsterna kommer så kan man ju köpa då...

@ziggys: Alla måste väl börja någonstans och forumet är väl inte bara till för professionella eller vana fotografer utan för alla med intresse för foto. Varför ägna tid åt att racka ner på idéer, om du har en bra fotoutrustning och redan jobbar eller vill jobba med foto så har du ju redan din marknad och dina möjligheter. Det betyder inte att den som inte är lika van vid foto ska lägga sina idéer på hyllan.

Det handlar om mindre företag som inte anlitar PR-byrå och liknande men som ändå vill ha bra bilder. T ex matbilder, naturbilder kring en konferensanläggning mm. Jag tänker mig en systemkamera i 3000-kr-klassen. Är detta möjligt?

Jag tror absolut det är möjligt. En instegsmodell med ett 18-55 som hanteras korrekt kan helt klart producera bilder som är tillräckligt bra för ett företag med en liten budget.

De motiv du beskriver kräver ju inget "speciellt" - rent tekniskt.

Det handlar väl mer om att du klarar av sälja in dig som fotograf än om vilken utrustning du har.

Jag har själv varit småföretagare i 35 år och när jag har beställt ett jobb från en advokat, revisor, snickare, målare, fotograf eller bilmekaniker har jag nog aldrig frågat vad denne använder för verktyg.

Däremot har jag försökt få klart för mig om han/hon är bra, trevlig att jobba med, kan leverera i tid - och vad det kommer att kosta. Det är på dessa områden du har chansen att konkurrera.

3.000:- är kanske lite väl liten budget, men om du jagar runt lite så går det säkert att hitta något som är användbart, speciellt om du kollar begagnat. Förutom kamera och kit-zoom tror jag du kommer behöva en bra blixt, stativ och lite annat smått och gott så i slutändan kommer du nog hamna närmare 10 än 5 tusen...

@ziggys: Alla måste väl börja någonstans och forumet är väl inte bara till för professionella eller vana fotografer utan för alla med intresse för foto. Varför ägna tid åt att racka ner på idéer, om du har en bra fotoutrustning och redan jobbar eller vill jobba med foto så har du ju redan din marknad och dina möjligheter. Det betyder inte att den som inte är lika van vid foto ska lägga sina idéer på hyllan.

Du har absolut rätt i att forumet är till för alla och att alla måste börja någonstans. Det är ju rätt självklart. Och nej, jag är inte proffs. Jag är en glad amatör och har allt för mycket kvar att lära för att ens tänka tanken att bli ett sådant.

Jag tycker inte att att du eller någon annan ska lägga några planer på hyllan. Möjligtvis en smula på is tills man blir tillräckligt proffsig för att var just ett... ja, proffs.

Men som sagt; det är en fri marknad - om än rätt tuff som tidigare påpekats i denna tråd.

Ska du fotografera byggnader och interiörer, tänk in ett stativ för några tusenlappar, i den utrustning du egentligen behöver så försök hålla nere kostnaden för kamerahus. Som andra redan skrivit behöver du inte många megapixlar eller avancerade kamerahus för att göra det här, bra optik och stativ är viktigare. Ser vi till de nya systemkameror du kan köpa idag ger de alla långt mer än nog bildkvalitet. Vad det gäller mat och produktfoto kommer du troligtvis även att så småningom behöva några studioblixtar för ljussättning.

Gå till en fotobutik och känn på de modeller du tycker du har råd med, och se vad som ligger bäst i handen, och som har minst kluddiga reglage. Tyvärr är billiga instegsmodeller ofta ganska kluddiga att använda eftersom man sparat in på rattar och vred för att få ned priset, samtidigt som man lagt till en massa "kul att ha funktioner" som bara är roliga första gången. Ur den synvinkeln är det kanske bättre att välja något begagnat.

Tänkbara begagnade skulle kunna vara Nikon D300, eller D90, D80. Du lär knappast behöva mer än sådär 10 Megapixel om ens det för det här. Ska du göra webbilder kommer du troligtvis att skala ned även dessa för att laddtiderna ska hållas låga.

Vad det gäller optik välj fasta brännvidder före zoomar, de är oftast mycket bättre än de billiga kitzoomar som instegskameror brukar leveras med. Börja med något ljustarkt normalobjektiv som t.ex 35/1.8 om du väljer Nikon.

Jag tror dock att din framgång med det här projektet kommer att vara mycket mer beroende på hur din marknadsföring ser ut än vilken kamera du väljer, oavsett om utrustningen är en systemkamera, kompaktkamera eller t.o.m mobilkamera.

Som Fredrik skrev, de billiga kamerorna räcker bra. Upplösning (dvs antal megapixel) och bildkvalitet så där generellt har alla moderna systemkameror så det räcker för alla vardagsbehov. Det är inget problem. Men optiken du behöver kostar dessvärre mer än kameran.

Visst, det går att ta fullkomligt fantastiska bilder även med mycket enkel utrustning. Problemet med enkel utrusning är inte så mycket bildkvaliteten, utan att den är begränsande för dig när du arbetar vilket gör jobbet besvärligare. Många gånger handlar dyrare utrustning (för yrkesfoto alltså) helt enkelt om att köpa sig bekvämlighet och mindre stress i arbetet.

Ta blixt som exempel. Det går att få riktigt bra bilder med den inbyggda blixten i kameran. Problemet är att den är så oflexibel (och svag) att du tvingas anpassa ditt motiv (t.ex. den person du skall ta ett porträtt av) efter din utrsutning, istället för tvärtom. Det tar tid och kan vara rätt iriterande för den du skall ta bilder av. Med ett par bra lösa blixtar (för 3-4000 kr styck) och ett par paraplyer med stativ (ytterligare ett par tusenlappar ) kan du istället anpassa dig efter motivet, jobba snabbt och smidigt och vara mindre besvärlig för kunden. Men det blir ju i gengäld en massa pengar ...

Samma sak gäller generellt objektiv: Ofta kan man ta de flesta bilder med bra resultat även med ett enkelt objektiv, men det slutar lätt med att du tar en väldig tid på dig, kanske rent av tvingas anpassa motivet efter objektivet istället för tvärtom. Då framstår man inte direkt som proffsig och trovärdig.

Det som flera tidigare svar antagligen syftat på, men kanske inte formulerade så artigt, är att trovärdighet i den här världen mer handlar om att ihärdigt och envist leverera jämn och hög kvalitet och göra det snabbt och utan besvär för kunden. Och vill du kunna arbeta snabbt och smidigt med förutsägbara resultat är det generellt mycket enkare med dyr utrustning - det är i hög grad mångsidighet man betalar för när man köper dyrare utrsutning.

Det borde finnas en mängd mindre företag som inte själva har fotoutrustning och som behöver förbättra hemsida och liknande. Det handlar inte om att jag skulle försörja mig på foto som enda inkomst utan kunna erbjuda ett brett spektra av bilder och göra kortare fotouppdrag. Alltså inte på samma nivå som PR-byrå och liknande. Därav är jag intresserad av att veta vad man kan få som bäst för en budget på ca 3000 kr.

I teorin borde det här stämma, i praktiken har många av de där företagen tillgång till det som i branschen ofta kallas "en kompis med systemkamera". Alltså att någon i företaget eller någon bekant till dem som är fotoentusiast med systemkamera och som kan ta helt ok bilder i utbyte mot någon gentjänst eller en femhundring svart. Det är svårt nog att konkurrera med "en kompis med systemkamera" även om man redan är en hyfsat känd fotograf som kan visa upp bra tidigare resultat. Som nykomling i branschen blir det ännu värre - det slutar lätt med att man arbetar mycket och ambitiöst för väldigt lite pengar. Tyvärr.

Det kan låta grinigt, men det är en grinig bransch du ger dig in i.

Men för att tala konkret utrsutning och just utgå från Canon Eos som du verkar ha kikat på:

Köp en begagnad Canon Eos 500D, 600D eller 650D. Det här är bra kameror och går att hitta billigt begagnade. Troligen medföljer en kitzoom, en 18-55/3,5-5,6. Det är ett prisvärt men ljussvagt och ganska tråkigt objektiv.
Komplettera med
- en EF 50/1,8, kostar under tusenlappen och är ett helt ok porträttobjektiv.
- en vidvinkelzoom, går att hitta begagnade till ok priser. Köp en så dyr du har råd med, det är värt pengarna. Bra för t.ex. miljöbilder inne i lokaler osv.
- ett stativ, går också att hitta begagnat. Snåla inte och köp någon ranglig plastkonstruktion, ett stativ skall vara stadigt, annars är det meningslöst.
- Om du ofta skall fota människor och miljöer inomhus, köp på dig några begagnade lösa blixtar, komplettera dem med billiga paraplyer/softboxar så du kan styra ljuset.

Det är en start.

Sedan skulle jag vilja att det var så här, att en företagare tar tjänster av andra företagare, alltså den där kompisen inte finns med... Det gynnar inte företagsvärlden. om alla ska ha allt billigt/gratis så skiter det sig till slut...
med det vill jag säga att registrera en firma också, FA-skattsedel om du har ett " vanligt jobb "

Nja, jag är varken sur eller negativ utan jag ger dig ett seriöst svar. Det är aldrig fel att satsa men frågor förtjänar användbara svar. Om du inte tyckte mitt svar var användbart så är det tråkigt.

Som jag skrev: Allt är möjligt. Du kan hitta en begagnad Canon 350D för 500 kronor och få en kamera som inte skäms för sig. Sedan kan du köpa ett nytt Canon 55-250-objektiv för under 2.000 kronor. Sedan kan du ge dig ut och sälja in din idé.

Min rätt gedigna erfarenhet säger dock att den målgrupp du siktar på inte riktigt finns i praktiken, även om jag också trodde det en gång i tiden. De företag du tänker dig som kunder väljer helt enkelt att ta bilderna med sina mobilkameror eller köpa en egen systemkamera till företaget och låta någon anställd plåta.

@ Fredrik AVT: Tack för dina tips, det var detta jag var ute efter i min fråga. Är det lönt att satsa på ett enda vidvinkelobjektiv eller är det nödvändigt med flera? Hur ser begagnatmarknaden ut enligt dig? Om man skulle köpa både kamera och objektiv som ändå håller för de bilder vi pratar om här? Är det något specifikt objektiv du skulle råda mig att köpa?

Jag skulle satsa på kamerahus (kan vara relativt billigt och även en generation begagnad) och en vidvinkelzoom och ett normalobjektiv som jag beskrev. Följer det med en normalzoom är det inte fel, men en vidvinkelzoom och en ljusstark 50mm glugg skulle räcka.

T ex en beg D300 (3000:) plus Sigma 10-20/4,5-5,6 (2000-2500:) och en 50/1,8 (700:) allt beg skulle räcka. Även en enklare D3200 eller D5200 eller uppföljarna räcker, men då måste man ha AF-S varianten av 50/1,8 för att få autofokus.

Även en Canon 50D (beg ca 3000:) eller 600D plus samma uppsättning som ovan. Billigare nyare Canonkameror funkar också - alla X00D fr o m 500D eller 50D eller 60D.

Bara man hittar en vidvinkelzoom till rätt pris duger Sony bra, satsa då på A700 (2000:- beg) eller en tvåsiffrig A kamera (aktuella A58 t ex) eller Pentax - gamla K5 finns beg för 3500:- nu och är riktigt bra.

Sedan kan man känna att man behöver se proffsigare ut och då är D300/D7000/60D/50D/A700/K5 nog mest "proffsiga" i gestalten.

10mp räcker utmärkt - men fördelen med en sensor med högre upplösning är att man kan brusreducera riktigt hårt och smeta ut detaljer och ändå få till bra bilder i mindre storlek då man skalar ner dem. Moderna bilder i broschyrer är ofta hårt bearbetade med skugglättning för att få en jämnare belyst bild - detta ökar bruset i skuggorna.

Fota i råformat och använd ett bra bildbehandlingsprogram som funkar för dig - själv kör jag Lightroom. Behöver du ännu mer avancerad brusreduceringsprogram finns detta att köpa till som instick. LR kostar bara en tusenlapp.

A

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar