Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, 70d eller 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

matilda1993

Ny medlem
Hej,
Funderar på att köpa mig en ny systemkamera då min gamla(canon eos 400d) inte alls lever upp till mina krav längre. Jag fotar mycker djur, både i rörelse och fart så som hästhoppning, porträtt och natur. Jag vet dock inte vilken kamera jag ska välja! Har kollat på 70d och 7d/7d mark II. Vilken tycker ni att jag bör köpa?
Vill helst inte lägga för mycket pengar heller, runt 10 000kr och istället köpa ett nytt objektiv till.

Tack på förhand!
 
Hej,
Funderar på att köpa mig en ny systemkamera då min gamla(canon eos 400d) inte alls lever upp till mina krav längre. Jag fotar mycker djur, både i rörelse och fart så som hästhoppning, porträtt och natur. Jag vet dock inte vilken kamera jag ska välja! Har kollat på 70d och 7d/7d mark II. Vilken tycker ni att jag bör köpa?
Vill helst inte lägga för mycket pengar heller, runt 10 000kr och istället köpa ett nytt objektiv till.

Tack på förhand!

för 10k får du väl inte en ny 7dmkII?

Jag går i ungefär samma tankar, men för mig är det en 6d som är alternativet till 70d.

7dmII har lite nyare bildprocessor, och inte vinklingsbar skärm... använd dpreviews underbara jämförelsefunktion om du vill kolla lite på hårda fakta. http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_eos70d&products=canon_eos7dii

Jag tror att 70d med ett objektiv till är roligare att köpa... komplettera med en snabb tele, exempelvis 85/1,8 som du kan ha till rörelse och fart.
 
Jag har testat/haft ett otal av Canons kameror. 7D och 7D mkII har mycket bra AF, 70D har en riktigt bra skärm som är tryckkänslig och oslagbar vid filmning.
6D har samma AF system som 60D, dvs fullt godtagbar men inte i närheten av 7:eek:rna.
Däremot har 6D en bildkvalite som är fantastisk.
Kom ihåg: Har du en gång testat fullformat vill du knappast gå tillbaka till APS-C.
 
Mycket bra

70D är en riktigt bra kamera med riktigt bra AF. Inte i klass med 7DII men den håller 7D stången bra. Betydligt mindre nervös AF än 7D men inte riktigt lika många möjligheter till inställningar av AF-punkter. Dem vinklingsbara skärmen är mycket bra. Något mindre brus än 7D har den också.

När jag var i Oman härom året så pajade min 5DIII efter första dagen (fuktskada). Det blev att använda 70D de återstående 13 dagarna. 70D klarade uppdraget galant. Ni kan kika på mitt bildspel från resan. 90-95% av bilderna tagna med 70D. Objektiv 400/5,6, 500/4, Sigma 17-70 och extender 1,4.

http://www.naturreportage.se/manadens_14/mars_april_14/oman_web/album/index.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.