ANNONS
Annons

Ny K100D super eller bättre begagnad K100D till bra pris

Produkter
(logga in för att koppla)

Frepel

Ny medlem
Hejsan,

Jag planerar att köpa min första systemkamera och har bläddrat fram och tillbaka på en massa forum. Jag hade kommit så långt att jag bestämt mej för att det blir en Pentax K100D Super men nu har jag fått ett dilemma.

En ny K100D Super med en kitlins kan jag få för 4700 kronor. Men nu kom jag över en 4 månader gammal K100d med kitlins. Det har tagits ca 3500 bilder med kameran och den kommer med ett Sandisk Ultra II 1gb minneskor, Powerbank 2700mah batterier och en snabbladdare. Priset för det här paketet är 3750 kronor och ca 8 månader garanti kvarstår.

Om jag har förstått det rätt är skillnaden mellan husen liten. Super modellen har dammbortagning och stöd för SDM, stöd för minneskort större än 2GB, men är det någonting annat? Som nybörjare har kommer jag knappast att ha behov av SDM eller hur? Om och när det behovet kommer vet jag med säkerhet att jag hittat en hobby som jag vill satsa mer på och då kan jag säkert fundera på att byta huset på samma gång?!

Jag hoppas att ni med lite mera erfarenhet skulle ge lite råd vad en amatör som jag borde satsa på.

Tack på förhand för alla svar.

Japp de är de ända skillnaderna vad jag vet.

Kan du se dig själv spendera 7000+ kr för ett objektiv? Om inte, köp du den vanliga K100D och börja fota!

Det var lite så jag resonerade. Eftersom jag är nybörjare kommer jag inte i första taget att sätta ut 7000+ kronor på ett objektiv, och då verkar det som om det inte finns någon orsak att inte köpa den använda k100d modellen för ett billigare pris.

Hur är det med antalet bilder tagna. 3500 på 4 månader verkar rätt mycket typ 30 bilder/dag men det 3500 bilder är visst rätt lite för en systemkamera? Har försökt hitta någonslags pålitlig information om "hur länge/hur många bilder" en k100d håller, men siffrorna för slutarens livslängd varierar mellan 10k och 100k. Har någon erfarenhet av slutarlivslängden för just den här modellen?

Gäller verkligen garantin om man köper den beg från en privatperson? Det var ett inslag om detta på PLUS för ett tag sedan att garantin endast gäller mellan affär och kund, inte privatperson - privatperson. Detta gällde dock barnvagnar, men jag är inte säker på att det INTE gäller andra prylar också...

Det är ju därför man får uppge namn när man handlar prylar på tex SIBA osv.

Men visst, sen har väl de flesta teknikaffärer lite good will och tar hand om ärendena ändå, men man bör veta om detta.

Kan inte leta fram länken nu, men kolla på PLUS hemsida.

Hejsan Karin och tack för ditt svar.

Till saken hör att jag bor i Finland så möjligtvis är det annorlunda här. Kollade för säkerhets skull upp saken hos kosumentverket och på deras sidors sägs det såhär:

"Garantiförbindelsen gäller för produkten och den förblir i kraft också om ägaren byts ut. Det är alltså inte tillåtet att begränsa en garanti så att den bara gäller för den första ägaren, utan garantin består hela perioden ut. Den enda begränsningen är att varans bruksändamål inte får ändras väsentligt, t.ex. så att den senare tas i yrkesmässigt bruk efter att ursprungligen ha sålts för privatbruk."

Det låter ju lite konstigt att garantin skulle vara bunden till ägaren och inte till produkten eller? Oberoende så verkar det inte vara ett problem i mitt fall. Skall man försöka se någonting gott i att kameran endast har 8 månader garanti kvar kunde det vara att kameran är "inkörd" så alla fel som ett nytt måndagsexemplar kunde ha, borde ju ha hittats och fixat vid det här laget!:)

Info för de som bor i Sverige:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink...true&sd=35494&from=siteSearch&pageArt748812=0

Begagnat köp med större säkerhet
Populärt, men riskfyllt. Det kan ha sina sidor att handla av privatpersoner. Plus reder ut vad som gäller när man köper begagnat.

Att handla begagnat är populärt, inte minst genom alla de begagnat-sajter som dykt på nätet. Men det kan ha sina risker att handla av privatpersoner, det upptäckte Kajsa Eriksson i Stockholm som köpte en nästan ny, men begagnad, barnvagn på nätet. Det var bara det att del var fel på barnvagnen. När Kajsa tittade lite närmare så upptäckte hon rostfläckar på flera ställen. När Kajsa gick tillbaka till Babyland, som sålt vagnen till den förste ägaren, fick hon veta att Babyland inte vill stå för reklamationen. Trots att vagnen bara var drygt ett år gammal och att Kajsa hade köpekvittot med sig. Babyland godkände rostfläckarna som reklamation fram till dess att man fick vetskap om att Kajsa inte var den ursprungliga ägaren, när man fick veta det menade man att Babyland inte hade någon skyldighet att reparera vagnen.

Begagnat, detta gäller
- Vid köp av privatpersoner gäller som huvudregel befintligt skick, dvs den som köper varan har mycket svårt att i efterhand få gehör för synpunkter och krav när det gäller varans kvalitet eller eventuella felaktigheter. Allmänna reklamationsnämnden behandlar inte köp mellan privatpersoner, så enda möjligheten är att gå till domstol.

- Konsumentköplagens regel om att du har rätt att reklamera varan inom två år gäller bara i relation till den förste köparen, dvs den som köpt varan från butiken. När varan säljs vidare upphör reklamationsrätten, även om det ännu inte gått två år sedan varan såldes första gången. I praktiken är det förstås ofta så, att butiken inte bryr sig om vem som är den ursprunglige ägaren till varan, om man kan visa upp ett giltigt kvitto.

- Med de frivilliga garantier som olika näringsidkare kan lämna är läget mer oklart.

---VIKTIGT--- Mao så kan detta gälla för fotoprylar---
I vissa branscher och butiker följer garantin med varan, i andra fall gör den inte det. Ett gott råd kan därför vara att du, om du står i begrepp att köpa en vara som fortfarande har garantitid kvar, kontaktar den butik som ursprungligen sålt varan och kollar hur man där ser på saken. ---

Alternativt kontaktar du konsumentvägledningen i din kommun.

Frågar Siba efter namn?

Hos oss på Expert kräver vi i alla fall inte namn av kunden då de handlar, såvida inte produkten knyts till abonnemang el. dylikt. Garantin medföljer varan. Välkomna!

Re: Frågar Siba efter namn?

Pentapix skrev:
Hos oss på Expert kräver vi i alla fall inte namn av kunden då de handlar, såvida inte produkten knyts till abonnemang el. dylikt. Garantin medföljer varan. Välkomna!

Hm... jag tror vi fick uppge namn när vi köpte en tv på expert. Men jag minns inte så glöm detta meddelande.

Netonnet VET jag att man får uppge namn på, det gjorde jag sist förra lördagen då jag blev en oerhört lycklig ägare till K10D. Men om det sen gäller för garantin vet jag icke. Dock är det värt att kolla upp om man skall köpa något dyrare beg som fortfarande har garanti kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar