Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny IS S2 med 5Mp och 12x zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Shit, den har jag spanat efter länge...men har ju redan en 300D :) Tyvärr utan någon bra telezoom, vilket kostar fläsk.

S2 IS verkar bli rätt bra va? Bästa i sin klass?

Vad kan priset komma att hamna på? När kommer den till Sverige?

shit vilken superkamera. den har s1-ägarna väntat med spänning på, och verkar innehålla allt dom tjatat om.
Kommer bli en ruggig storsäljare.

Man ska vara medveten om att Panasonicen är avsevärt större och tyngre dock.

Stort + att den har blixtsko och f/2.8 hela vägen.

Aaw.. my baby has a bigbrother..;)

Ser ut att vara en riktigt fin kamera det där. Synd att den inte hade blixtsko dock.

Av vilken anledning då? G-serien består av en enda kamera, G6, och den har inte mycket likheter med IS S2.

Ska de lägga ned Pro-serien oxå av samma anledning?

Jag förstår inte logiken i ditt resonemang.

j3n5 skrev:
Någon som vet vilken gänga linsadaptern har? Samma som på S1?

Lens • 36 - 432 mm equiv. *
• 12x optical zoom *
• Image Stabilized (lens shift type)
• F2.7 - F3.5 *
• 11 elements in 9 groups, 1 aspherical element, 1 UD element *
• USM (ultrasonic motor) zoom, multi-speed
• Bayonet fitting for optional add-on lenses / hood

Så står det i specifikationerna på dprview. http://www.dpreview.com/news/0504/05042201canons2is.asp

Hittade ingenting annat så det verkar vara bajonettfattning som gäller(?).

sagan skrev:
Av vilken anledning då? G-serien består av en enda kamera, G6, och den har inte mycket likheter med IS S2.

Bortsett från blixtskon, något ljusstarkare optik och något större lcd är ju S2 identisk eller bättre på allt. Om S2s bildkvalitet är bra så...

dl_4711 skrev:
Bortsett från blixtskon, något ljusstarkare optik och något större lcd är ju S2 identisk eller bättre på allt. Om S2s bildkvalitet är bra så...
G6 har en 7Mp sensor och betydligt fler inställningsmöjligheter, vidare så är den till stor del byggd i metall.

sagan skrev:
G6 har en 7Mp sensor och betydligt fler inställningsmöjligheter, vidare så är den till stor del byggd i metall.

Betydligt fler inställningsmöjligheter? S2 saknar dock RAW, det missade jag.

5 eller 7 megapixlar... tja. Enligt imaging-resource har G6an 1550-1900 linjers upplösning. S2 har antagligen samma sensor (1/2.5", 5mpix) som IXUSi och den har 1400-1600 linjers upplösning enligt samma sida. Klar fördel för G6an, visst, men båda är väldigt bra.

Hursomhelst: med blixtsko och RAW hade S2 varit en klar konkurrent till G6, vilket förklarar varför den saknar dessa finesser. Ska bli intressant att se vad G7 har att erbjuda, den borde väl komma efter sommaren (ifall den alls kommer). Det börjar bli trixigt för Canon att balansera mellan S- och Pro-linorna, enligt min mening.

Kameran kändes bra, pillade på den på Elmia. Zoomen är grymt snabb att gå från ena änden till den andra och den nya Digic II-processorn gave den snabb focus. Testade på skoj att trycka av en bild på 1/20 på 430mm. Fungerade bra, inte snorskarpt, men tillräckligt för en 10x15 kopia.

En annan sak som är intressant är att IS har 4a läget, med bland annat panorering, vilket är trevligt. Vet inte hur S1'an har det på den punkten.

Verkar vara en trevlig liten sak iaf, även om jag själv troligen skaffar något ännu mer kompakt såsom en Ixus 50 eller så.

Ser mycket intressant ut!
Jag som är intresserad av en bra medelstor kamera innan jag införskaffar en dslr tycker att den verkar passa mig bra. Har tittat lite på Z3 och Z5 men nu kanske man skall avvakta tills den kommer ut i butik. Ok, blixtskon saknas, men det kan jag leva med. Den är trots allt bättre än en kompaktkamera i de flesta avseenden (utom formatet då...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar