ANNONS
Annons

Ny inspiration, tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

s.grondahl

Medlem
Pengarna i kamerautrustningskassan är putsväck - likaså inspirationen till att fotografera. (Våren låter ju sig tyvärr väntas på.) Vill ha ny utrustning att leka med! Men det tillåter inte finanserna, som sagt.

Därför undrar jag om ni har några roliga tips på saker man kan göra med lampor, papper, vatten, fönsterljus, eld... Allt möjligt som man kan få lite fina eller roliga effekter av, utan att behöva köpa nytt. Jag vet att ni sitter inne med mycket kunskap! :)
 
Nånting som jag velat testa länge i filmsammanhang (men inte hittat nåt bra projekt att direkt applicera på) är att ha en vattentank, typ akvarium, med lite riggat ljus och vit bakgrund, filma rakt framifrån och sen droppa ner olikfärgat bläck i vattnet. Tror det kan ge häftiga effekter, särskilt om man sen vänder uppochner på resultatet.

Finns sannolikt liknande bilder, jag har säkert undermedvetet sett det och tror att jag själv kommit på det...

Edit: Ja, kolla här. precis så som jag tänkt mig. De har snott min idé!

http://images.google.se/images?q=in...&sa=X&oi=image_result_group&resnum=1&ct=title
 
Nattfoto med lååånga slutartider kan ju vara ett nöje...om kassan tillåter ett stativ förståss...

Har en snäll bekant som givit mig ett stativ, så kassan behövde inte lida ;) Det är fint med nattfoton - det har en speciell mystik - men om man bor där jag bor är det knappt så det syns något på korten även men jättelång slutartid, om du förstår vad jag menar... Mest tallar och granar överallt..!
 
Har en snäll bekant som givit mig ett stativ, så kassan behövde inte lida ;) Det är fint med nattfoton - det har en speciell mystik - men om man bor där jag bor är det knappt så det syns något på korten även men jättelång slutartid, om du förstår vad jag menar... Mest tallar och granar överallt..!

Rigga kameran på natten i en skogsglänta, sätt lång slutartid och spring iväg framför med en ficklampa/LED-belysning. Belys olika objekt från olika håll. Måla med lampan. Det blir rätt tufft.
 
En annan grej: Såg nån bilfotograf som hade en schysst teknik att plåta med. Han riggade kameran med lång slutartid i en helt mörk utställningshall. Sen gick han iväg och avfyrade sin blixt från olika vinklar på bilen. Resultatet blir en dyr studiokänsla med många blixtar, med bara en handhållen blixt. Smart tycker jag, funkar ju på annat än bara bilar.

Edit: Här är en youtube-film om ovanstående:
http://www.youtube.com/watch?v=CtMQ...g-cars-with-one-speedlight-flash-and-softbox/
 
Pengarna i kamerautrustningskassan är putsväck - likaså inspirationen till att fotografera. (Våren låter ju sig tyvärr väntas på.) Vill ha ny utrustning att leka med! Men det tillåter inte finanserna, som sagt.

Jag köpte en instamatickamera för 30 kr häromveckan innan jag visste att 126-film har slutat tillverkas. Det finns en och annan fotograf som fotograferar analogt utan film. Går runt med kameran och trycker av och sedan är det ju klart. Ingen framkallning, inget alls, helt gratis!
 
Haha, snacka om att skapa hinder som inte finns. Varför måste man ha stativ? Har jag aldrig använt. Finns gott om naturliga stativ överallt.

Det var mig en underlig kommentar. Så du menar att alla stativtillverkare har grundlurat fotograferna hela tiden?
Själv tror jag att man har lite bättre kontroll över bilden med stativ, än om man lägger kameran på en papperskorg och exponerar i 60 sekunder...
 
Det var mig en underlig kommentar. Så du menar att alla stativtillverkare har grundlurat fotograferna hela tiden?
Själv tror jag att man har lite bättre kontroll över bilden med stativ, än om man lägger kameran på en papperskorg och exponerar i 60 sekunder...


Jag tror föregående talare helt korrekt ville påpeka att det ju inte är omöjligt att ta nattbilder utan stativ. Men det kräver mer arbete och kreativitet för att placera kameran. Och det finns ju risk att misslyckas. Och andra sidan är man inte lika begränsad av att det tar 5 minuter att rigga upp stativet varje gång man vill ta ett foto. Utan stativ är det enklare experimentera. Hittar man något som funkar bra är det säkert värt att komma tillbaka med stativ.

Men klart det är bättre med ett stativ. Men om man inte har ett stativ är det faktiskt bättre med en papperskorg. Det tror jag vi alla kan hålla med om. AMEN.
 
Kolsyrad orkidé

I förrgår blev jag enormt rastlös och ville ta en riktigt bra kolsyrebild.

Saxen gjorde lidandet kort för en av mina två orkidéer. Ett stort rödvinsglas laddades med kolsyrat vatten som blomman utan nåd fick doppa sig i.

Nu gjorde jag det här på dagen så jag fick jobba lite med att minimera reflexerna i glaset. Det bästa hade nog varit att göra det när det blivit mörkt så jag kunnat slå en blixt från sidan. Jag försökte mörka ner bakgrunden så gott som möjligt med en svart skärbräda bakom.

Kameran riggades på stativet och sen var det bara att försöka hitta rätt fokus.

Resultatet:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1632852&target=_blank

Jag har lite jobb kvar med några dryga reflexer.
 
Jag tror föregående talare helt korrekt ville påpeka att det ju inte är omöjligt att ta nattbilder utan stativ. Men det kräver mer arbete och kreativitet för att placera kameran. Och det finns ju risk att misslyckas. Och andra sidan är man inte lika begränsad av att det tar 5 minuter att rigga upp stativet varje gång man vill ta ett foto. Utan stativ är det enklare experimentera. Hittar man något som funkar bra är det säkert värt att komma tillbaka med stativ.

Men klart det är bättre med ett stativ. Men om man inte har ett stativ är det faktiskt bättre med en papperskorg. Det tror jag vi alla kan hålla med om. AMEN.

Lika underlig kommentar. Har jag påstått att det är omöjligt att plåta utan stativ? Jag ville bara vara behjälplig frågeställaren med input om nya fotomarker att utforska. Helt chosefritt dessutom. Jisses vad dessa forum tar omvägar kring första frågeställningen.
Som ett komplement till mitt stativförslag kan man ju i stället skriva ett nytt, där det står: "Om du inte har stativ, så kan du ju prova att stödja kameran mot tex en papperskorg." Det är god ton. (Fast nu har hon visst ett, så nu kan hon välja)
Amen i versaler är ju värst. Är du gud?
 
Senast ändrad:
Pengarna i kamerautrustningskassan är putsväck - likaså inspirationen till att fotografera. (Våren låter ju sig tyvärr väntas på.) Vill ha ny utrustning att leka med! Men det tillåter inte finanserna, som sagt.

Därför undrar jag om ni har några roliga tips på saker man kan göra med lampor, papper, vatten, fönsterljus, eld... Allt möjligt som man kan få lite fina eller roliga effekter av, utan att behöva köpa nytt. Jag vet att ni sitter inne med mycket kunskap! :)

Dubbel/multiexponeringar i kameran (om kameran klarar det) kan bli väldigt intressanta!!
/Håkan
 
Håll normalen bakvänd framför telet och lek lite med supermakro, kan va kul och något jag brukar göra när vintern aldrig tar slut.

Hade ingen aning om att man kunde göra så, jäklar vad roligt det är.

Tufft! Det där måste jag också testa! Menar ni att ni håller den andra gluggen med fri hand framför kameran? Jag har utgått från att man måste ha en så kallad omvändningsring för att lyckas få så bra resultat...
 
Senast ändrad:
Tufft! Det där måste jag också testa! Menar ni att ni håller den andra gluggen med fri hand framför kameran? Jag har utgått från att man måste ha en så kallad omvändningsring för att lyckas få så bra resultat...


Jag höll den framför, eller snarare tryckt mot den andra gluggen.
http://i43.tinypic.com/30vyfcn.jpg

Måste ha sett ut som en idiot när jag jagade små föremål på mitt skrivbord..
 
Måste ha sett ut som en idiot när jag jagade små föremål på mitt skrivbord..
...men vem bryr sig? Det är resultatet som räknas!

Det här var ändå svårare än vad jag trodde. Ljusbortfallet är stort och jag hittade ingen skärpa någonstans. Jag ska köra en ny testomgång med blixt lite senare. Har ni tips på hur jag bäst hittar fokus? Och hur påverkar bländarna på respektive objektiv skärpedjupet (blir det jättekort om jag kör stora bländare på båda gluggarna)? Bländar jag ner så får jag ju ännu mindre ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.