Annons

Ny inom porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Mountainlund

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett litet kit med 2 blixtar, paraplyer och IR-sändare. Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kommer igång med inställningar o.s.v. Min kamera är en Nikon D7000. Paketet är ett Dörr DS120M. Bara lite grundliga kamerainställningar och tips hur jag kommer igång lite lätt vore tacksamt :)

Lite svårt att veta utan att veta vad det är du vill fota, porträtt är ju ett ganska stort område...

Men om du vill är det bara att kolla på någon av mina bilder och fråga mig hur den är gjord, de flesta är två blixtar och en reflektor... Hjälper gärna till.

Eller länka en exempelbild så kan vi nog komma med lite tips.

Manuellt läge.
Ca 1/200 sekund slutartid. ( med snabbare tid kan du få en mörk kant i bilden )
Bländare ca 8 om du kör med full effekt på blixtarna.
ISO så lågt som går.

Blixtarna går nog igång automatiskt av IR sändaren ( annars kanske det fins en knapp på blixtarna som aktiverar den optiska slavfunktionen ).

Om du vill ha kort skärpedjup får du ändra bländaren till så lågt värde det går, och sänka styrkan på blixtarna. Ofta går blixtarna inte att ställa ned tillräckligt för att ta porträtt med bländare 1.8 tex. Då kan man antingen sätta på ett gråfilter eller kanske använda inställningsljuset bara.

Manuella inställningar ca 1/160sek, börja med f8 kanske och testa runt lite med vilken bländare som blir bäst. Ett bra tips är också att kanske börja med 1st blixt och testa att flytta runt den lite för att se hur ljuset ändrar sig. Mycket lättare att se hur ljuset blir och sedan bygga sig vidare med en till blixt eller reflexskärm osv. Detta gör att man lättare får koll på vad varje ljus gör tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar