Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny idé angående bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag startade en ny tråd för att min idé egentligen inte hör hemma i den andra tråden.

Min idé är följande:

När man får en kommentar på en bild så kan man klicka på en länk "Motkommentera" (Länken ska vara bredvid/över/under kommentaren man fick) som tar en till kommentatorns bilder. Sen väljer man en bild som man kommenterar.
På så vis har man visat att kommentaren man fick var uppskattad, samt genererat en kommentar till. Länken "motkommentera" ska inte finnas på kommentarer som i sig är en "motkomentar".

Vad tror ni?

På så vis skulle det ju verkligen kunna löna sig att kommentera andras bilder. Nu ger jag i.o.f.s. ofta motkommentarer ändå, men jag tror att det skulle generera ännu fler kommentarer. Och framför allt: Vem skulle motkommentera en "dålig" kommentar? Således borde det leda till fler bra kommentarer.

Visst finns det folk som skulle "hämnas" om de fått en kommentar som de tycker är dålig, men jag tror inte att det skulle öka nämnvärt. De som vill "hämnas" kan ju faktiskt göra det även idag.
Jag tror att antalet omogna personer som utövar hämnd av kommentarer är ganska lätträknade.

Jag förstår faktiskt inte vitsen med din idé?

Det är ju bara att klicka på personens namn och sedan gå in bland hennes kritikbilder om man vill motkommentera?

Din idé handlar alltså om att göra det rörigare bland kommentarerna (genom en extra länk) för att bespara ett knapptryck?

Mvh. Adrian

Vitsen är ju att man ska uppmuntra till motkommenterande, nåt som långt ifrån alla gör. Att det skulle bli rörigt har jag ingen förståelse för. Tvärt om. För en som är ny på siten kan det väl knappast bli klarare?

Vidare så bör man givetvis föra statistik över motkommentarer, ungefär som statistiken över kommentarerna som finns idag. På så sätt kan man i en persons profil se hur många motkommentarer den personen har, i förhållande till hur många kommentarer den personen har fått.

Nu kommer du säga att man lika gärna kan jämföra antalet mottagna kommentarer med antalet utdelade kommentarer, men det är inte samma sak.

Jag kan gå in på en persons profil och se hur många motkommentarer den personen har gett, i förhållande till hur många kommentarer den personen har gett, och på så sätt skapa mig en uppfattning om min kommentar kommer att generera en motkommentar eller inte.

adrian:

gillar inte alla att få kommentarer?

------------

jag tycker iden låter bra och vettig. tror den har vatt på tal förut.

statistik? njae, kan kvitta för min del, men inget som skadar att ha kanske.jag vet inte.

men en motkommenteraknapp är jag för. känns som en bra uppmuntrangrej. det kanske inte genererar i massor med motkommentarer helt plötsligt, men på sikt så tror jag det är en bra grej.

Walle skrev:
Jag kan gå in på en persons profil och se hur många motkommentarer den personen har gett, i förhållande till hur många kommentarer den personen har gett, och på så sätt skapa mig en uppfattning om min kommentar kommer att generera en motkommentar eller inte.

Idén i sig är bra, men citatet ovan talar emot hela idén!

Om jag har fått 230 kommentare men inte gett någon motkommentar så är chansen stor att "du" inte ger mig någon kommentar för att du då ändå inte kommer få någon tillbaka. Att jag kanske har gett 1170 kommentarer är mindre viktigt då...?

/Stefan

ariadne skrev:
adrian:

gillar inte alla att få kommentarer?
Frågan var väl inte till mig men jag skulle vilja sticka in med att jag inte gillar motkommentarer.

Om jag skriver till någon en väldigt positiv kommentar är ju risken att jag får en positiv MEN mindre ärlig kommentar tillbaka. -Usch, fy och skam för oärliga kommentarer!

//Mats - medlem i föreningen mot kompiskommentarer

mats:

visst finns den risken, men jag tror inte det är omöjligt att man är ärlig i sitt kommenterande även om fått tusen med rosor.
dessutom är ju inte alla kommenterar enbart positiva. en del är både positiva och negativa.

själv kommenterar jag bilder lika mkt för min egen skull som för andras skull. dels för att lära känna mig själv och hur jag tolkar bilder, men också för att öva upp förmågan att uttrycka mig.

Och vad händer då när man får en motkommentar?
Dyker det då inte upp en motkommentarsknapp?
Blir det inte en oändlig loop av motkommentarer mellan två personer?
Och då blir det en statistisk förlust att kommentera .

Jag tittar alltid på kommentatorns bilder och är det någon jag gillar så kommenterar jag den. Vill inte känna något tvång att kommentera för då blir det bara dåligt.

det ska ju inte vara tvång nu heller?

fördelen med motkommentarknapp som jag ser det är att det lyfts fram. visst kan man motkommentera redan nu även om ingen knapp finns, men grejen att göra det skulle lyftas fram mer tror jag.

antingen så kan väl strunta i att ha motkommentarer på motkommentarer, fast jag tror jag inte det skulle bli nåt problem. många loppar ju mellan samma fotograf/fotografer redan nu ( vilket inte måste betyda att man inte även kollar in andras bilder)

man måste ju inte motkommentera varendna kommentar man får.

Daniel Ahlin skrev:
Och vad händer då när man får en motkommentar?
Dyker det då inte upp en motkommentarsknapp?
Blir det inte en oändlig loop av motkommentarer mellan två personer?
Och då blir det en statistisk förlust att kommentera .

Jag tittar alltid på kommentatorns bilder och är det någon jag gillar så kommenterar jag den. Vill inte känna något tvång att kommentera för då blir det bara dåligt.

Tja, om det är ett problem så är det bara att se till att motkommentarer inte får den knappen.

Men jag förstår inte på vilket sätt du ser det som tvång? Tanken är ju att det ska vara en uppmuntran! Jag ogillar tvång...om jag hade gillat tvång, då hade jag väl tyckt att idén om att om man inte kommenterar si och så många bilder per dag så kan ingen kommenterar ens egna bilder...

Walle skrev:
Men jag förstår inte på vilket sätt du ser det som tvång? Tanken är ju att det ska vara en uppmuntran! Jag ogillar tvång...om jag hade gillat tvång, då hade jag väl tyckt att idén om att om man inte kommenterar si och så många bilder per dag så kan ingen kommenterar ens egna bilder...

Nu var det ju inte riktigt så förslaget var skrivet.

Men! Motkommentar funktionaliteten låter i princip bra, men jag undrar hur du ställer dig till följande resonemang:

Själv har jag som mål att ge minst lika många kommentarer som jag fått. Dock så ser jag det i termer av fotosidan-communityt, dvs jag tvingar inte mig själv att kommentera tillbaks till just den personen som kommenterade mig.

Varför tänker jag då så? Jo, helt enkelt därför att jag kanske inte känner mig lämpad att kommentera tillbaks, speciellt då man märker att den som lade kommentaren är mycket duktigare fotograf än mig själv. Vilket är ett vanligt scenario. Därför kommenterar jag i regel endast sådana bilder / personer där jag känner att jag faktiskt kan bidra konstruktivt.

Jag tror att många andra tänker likadant.. Men jag vet inte - så gör er röst hörd! =)

Mot bakgrund av det här så hade jag gärna haft en "motkommentar"-knapp - men som t.ex. slumpade fram 100 bilder (som man ser i översikt) utav vilka jag kan välja ut någon där jag känner att jag kan bidra med något.

Vad tror du om det?

bjornt skrev:
Själv har jag som mål att ge minst lika många kommentarer som jag fått. Dock så ser jag det i termer av fotosidan-communityt, dvs jag tvingar inte mig själv att kommentera tillbaks till just den personen som kommenterade mig.

Har samma mål och håller i princip fullständigt med om det här. Dock känner jag att många förväntar sig få, eller åtminstone hoppas på, en motkommentar, varför jag i framtiden tänkt att i första hand försöka ge kommentaren till den jag fick den av om jag känner att jag kan.

bjornt skrev:

Mot bakgrund av det här så hade jag gärna haft en "motkommentar"-knapp - men som t.ex. slumpade fram 100 bilder (som man ser i översikt) utav vilka jag kan välja ut någon där jag känner att jag kan bidra med något.

Jag tycker detta är en lika vettig idé som en motkommentarsknapp och tycker att båda varianterna borde finnas om det inte möter något hinder. Själva poängen är enligt min mening att få folk att haka på tanken att man bör ge lika mycket som man får. Alla som har varit inne på forumet någorlunda ofta har säkert redan greppat detta, men för de andra tycker jag alla former av motkommentersknappar skulle vara ett prima sätt att nå ut med detta budskap.

Jodå Björn, jag tycker det är en god idé också!

Själv inriktar jag mig i första hand på att kommentera de som kommenterar mig, men jag förstår givetvis att alla inte tänker på samma sätt.

matnyttige skrev:
Frågan var väl inte till mig men jag skulle vilja sticka in med att jag inte gillar motkommentarer.

Jag är inte heller något fan av motkommentarer. Det märks att personen i fråga inte kommenterar bilden för att den uppskattas, utan snarare för att vara "snäll" och ge en kommentar tillbaka.
Jag uppskattar inte sådana kommentarer, eftersom det märks att personen egentligen inte tycker om min bild. (och då tycker jag att man kan vara tyst)

Men i grund och botten är detta en bra idé! Jag hoppas bara att den inte ska resultera i en massa meningslösa kommentarer...

Jessica_ skrev:
Jag är inte heller något fan av motkommentarer. Det märks att personen i fråga inte kommenterar bilden för att den uppskattas, utan snarare för att vara "snäll" och ge en kommentar tillbaka.

Fast så är det väl inte för alla.

Jag motkommenterar oftast inte bilder som inte säger mig nånting. Såvida det inte är så att man kan ge rena tips på komposition, exponering, e.t.c. för att göra bilden intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar