Annons

ny hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Jag ska utöka med en ny hårddisk och står i valet och kvalet om jag ska köpa extern eller intern. Jag gillar tanken på extern avseende flyttbarhet, men gissar att hastigheten går ner en del om jag kör via USB 2.0. Nu ska den främst användas till bildlagring, så kraven kanske inte är så stora (antar att aktiva bilder lagras i datorns cache). Jag vill gärna ha lite tips på vad ni rekommenderar (och fanns den här frågan i en annan tråd får ni ursäkta, jag letade men hittade inget ;))

Janne
 
Jag skulle använda extern HD. Portabilitet och "skyddad" mot datorkrach (Vilket hände mig för några månader sedan, så jag blev av med ett hundratal bilder). Skall du ha den till lagring är hastigheten inget bekymmer.
 
Köper du en extern så kolla att disken får tillräckligt med kylning, det är många externa diskar som gått i graven för tidigt pga värme.

Annars så verkar diskar vara riktigt billiga, såg Maxtor SATA 250GB för mindre än 900kr i en annons idag.
 
Rekommenderar dig en extern hårddisk av säkerhetsskäl. Har en LaCie 250GB med USB2-koppling med extern strömbrytare. USB:n är alltid ikopplad till datorn men strömbrytaren på HD:n sätter jag bara på vid backupkörningen och sedan stänger jag när det är klart. Risken för HD-krasch är då minimerad. Lätt att ta med sig också.
 
Om den skall skyddas mot värme är det en fläkt inbyggd då eller är det något annat som kyler
Björne
 
Jag skulle dock inte rekommendera dig att köpa en LaCie. Kända problem just pga av att diskarna blir för varma om de står på länge.
 
Tips är att köpa en extern 2,5". Själv har jag en Lacie på visserligen 80GB bara, men den drivs med USB-kabeln och är riktigt snabb.
 
Jeppe skrev:
Jag skulle dock inte rekommendera dig att köpa en LaCie. Kända problem just pga av att diskarna blir för varma om de står på länge.
Du dömmer ut en tillverkare som har många olika modeller av diskar i sitt utbud. Är det rimligt? Jag har fyra diskar från LaCie och ingen av dem blir vad jag kan kalla varm. Om det är d2-serien du klagar på så har de flesta d2-diskar ingen fläkt (för att vara så tysta som möjligt) och förlitar sig på att bli av med värmen via sitt aluminiumskal. Om du stoppar in disken någonstans där skalet inte kan bli av med värmen så får du naturligtvis problem, men felet är då SBS.
 
angående extern hårddisk och värme så har jag ett tips.
använder själv detta på min externa Iomega 250Gb.
ta en 3-5-liters fryspåse häll i typ en halvliter vatten, knyt, sätt ner den vattenfyllda påsen i två påsar till (eller fler, beroende hur rädd du är för läckage ;) )
lägg sedan denna påse tätt intill din externa enhet och vips så har du en vattenkyld hårddisk.
har experimenterat lite och kommit fram till att hårddisken värmer upp vattnet och förblir varm om man lägger den ovanpå enheten, men om man lägger den bredvid fast man ser till att hela sidan på disken ligger mot påsen så håller sej hårddisken mycket svalare, det blir väl någon slags cirkulation på vattnet i påsen, precis som i riktig vattenkylare.

billigt och relativt riskfritt! :D

för att förtydliga mej så menar jag självklart externa hårddiskar med typ aluminiumskal utan inbyggd fläkt.

mvh / m
 
Göran Larsson skrev:
Du dömmer ut en tillverkare som har många olika modeller av diskar i sitt utbud. Är det rimligt? Jag har fyra diskar från LaCie och ingen av dem blir vad jag kan kalla varm. Om det är d2-serien du klagar på så har de flesta d2-diskar ingen fläkt (för att vara så tysta som möjligt) och förlitar sig på att bli av med värmen via sitt aluminiumskal. Om du stoppar in disken någonstans där skalet inte kan bli av med värmen så får du naturligtvis problem, men felet är då SBS.

Ja, förlåt, jag skulle naturligtvis ha sagt att det rör sig om D2-serien. Fö har LaCie inga egna diskar, utan köper in från maxtor och seagate. Diskarna är det inte något fel på, utan mer då hos konstruktionen av chassiet (D2-serien då).
 
Användningen styr valet

Ställ dig själv några frågor:

Är priset viktigt? Ja=intern

Är hastigheten viktig? Ja=intern

Vill du enkelt flytta data mellan flera datorer? ja=extern (om du inte har ett lokalt nätverk)

Ska den endast användas för vanlig backup? ja=spelar ingen roll. Det viktigaste är att det är två fysiskt skillda hårddiskar

Maximal säkerhet? ja=extern, som låses in och bara kopplas på vid backup. Helst förvaring i annat hus eller brandsäkert skåp (för datamedia, inte vanligt kassaskåp)

Att ha en extern hårddisk som alltid är inkopplad men inte påslagen, ger inget skydd. S k strömspikar mm kan komma in via USB-bussen i den känsliga elektroniken och förstöra disken även om strömmen inte är på. Strömförsörjningen är tålig, elektroniken mycket känslig.

Sammanfattning: lägre pris/Gb och högre prestanda=intern
Mobilitet=extern

Det viktigaste är dock att kopiera data OFTA från original till kopia!!

En säker och billig lösning är att använda DVD RW där skivorna förvaras på annan plats och du tar kopia ofta. Men det kräver mycket jobb!! Jag är själv för bekväm för detta.
 
Senast ändrad:
Ännu bättre säkerhet

Som fyrman skriver så får användningen styra valet.Min externa Lacie har fläkt och kylningen har aldrig varit något problem. Mitt användningsområde är som backup och det funkar perfekt. För att minimera risken ytterligare för t.ex. "strömspikar" så är det bara att dra ur USB:n. Och sedan sätta i igen vid backupkörning. Bra att detta med kylningsproblematiken kom upp för de som är på gång att köpa..
 
Hej

Har en Maxtor 250GB onetouch och den har fungerat bra i flera år. Gillar verkligen programvaran, trycker bara på knappen och den kollar vad som är nytt på källdisken och kopierar bara över det som är nytt, vilket inte tar lång tid. Har inte haft några problem med denna hårddisk.

Dessa externa nedan har jag bara haft några månader.


500GB Maxtor Onetouch 3 Firewire 400/USB 2.0.

Rätt liten, en hårddisk, inbyggdfläkt. Snygg och modern design, känns som hög kvalite. Programvaran som ovan, tryck på knappen och den kopierar bara det som är nytt på källdisken och checkar om det blev rätt. Har dock problem med disken/programmet, då den ibland inte kan göra en backup. Om jag kör Norton Diskdoktor först så funkar det. Problemet som jag har är kännt på nätet, dvs fler har problemet. Får hoppas att jag lyckas få det att fungera utan Norton Diskdoctor.


500GB Lacie Big Disk d2 USB 2.0.

Dubbelt så stor som Maxtor 500GB (ovan) troligtvis har den 2 st 250GB hårddiskar. Var billigare än Maxtor. Design och kvalite är en bit under Maxtor enligt min mening. Programvaran är väldigt enkel och mindre bra då man gör en backup så kollar den inte vad som redan finns på Laciedisken. Tex om man har 200GB bilder på datorn och har fotat tex 5GB idag, lägger över dessa och har då 205GB på hårddisken i datorn. Kör man då en backup med Lacie så överför den alla 205GB till Lacie hårddisken, vilket tar väldigt många timmar (kanske 8-10 timmar) vilket gör att man kanske inte bör arbeta med bilder eller andra program under den långa tiden, för att minimera risken att backupen blir dålig? Även under backupen blir datorn väldigt långsam. Med Maxtors programvara hade den bara överfört det som var nytt dvs 5GB, vilket bara tar en liten stund att överföra. Att överföra 5GB gör att hårddisken inte är på så länge och att den inte blir så varm och "slits" inte så fort. Man kan förstås använda annan programvara till Lacie så den funkar som Maxtors externa hårddiskar.

Vet inte om min Lacie har någon inbyggd fläkt, verkar inte så enligt tidigare inlägg i tråden.


Jag försöker ha på mina externa hårddiskar så kort tid som möjligt, dvs bara under backup och jag har en extern 12 cm fläkt som jag sätter mot chassit som extra kylning.

Lacien är jag inte så förtjust i, mycket pga programvaran som gör att man inte vill göra backup så ofta då det tar så många timmar, typ halv dag till hel dag.

Jag har även 4 interna hårddiskar, på tre av dem har jag identiska bilder. Jag bränner även DVD som backup.


MVH

Omar Brännström
 
Jeppe skrev:
Diskarna är det inte något fel på, utan mer då hos konstruktionen av chassiet (D2-serien då).

Jag har och har haft tre olika externa enheter i LaCies D2-serie. (CD-RW, DVD-RW och HD) Alla har varit snabba, bra och driftssäkra så jag blev lite förvånad över att Jesper haft problem med sina. Chassit är av stadig brostad aluminium som skall leda bort värmen. De externa hårddiskarna finns i en mängd olika varianter. Min favorit är den någon hundring dyrare med tre olika anslutningsmöjligheter, USB 2, FireWire 400 och 800. Det ger ökad kompabilitet inför framtiden och det går ju alltid att sätta i en större disk framöver när du en gång har skaffat ett externt chassi. FireWire 800 är dessutom väldigt snabbt om du en dag skulle tycka att överföringshastigheten är ett problem. Ett bra chassi är därför att föredra och jag tycker att LaCies D2 är det bästa. Undvik däremot de lite billigare LaCie Porsche som är betydligt skramligare i kvaliteten.

Jesper: du har väl inte begravt din hårddisk under en massa bråte? Mitt eget skrivbord brukar bli lite stökigt ganska fort och en gång fick jag gräva en bra stund innan jag hittade hårddisken som då var ovanligt varm på utsidan p.g.a. att den varit dränkt under några travar med papper och böcker.

/ Joacim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.