Hej
Har en Maxtor 250GB onetouch och den har fungerat bra i flera år. Gillar verkligen programvaran, trycker bara på knappen och den kollar vad som är nytt på källdisken och kopierar bara över det som är nytt, vilket inte tar lång tid. Har inte haft några problem med denna hårddisk.
Dessa externa nedan har jag bara haft några månader.
500GB Maxtor Onetouch 3 Firewire 400/USB 2.0.
Rätt liten, en hårddisk, inbyggdfläkt. Snygg och modern design, känns som hög kvalite. Programvaran som ovan, tryck på knappen och den kopierar bara det som är nytt på källdisken och checkar om det blev rätt. Har dock problem med disken/programmet, då den ibland inte kan göra en backup. Om jag kör Norton Diskdoktor först så funkar det. Problemet som jag har är kännt på nätet, dvs fler har problemet. Får hoppas att jag lyckas få det att fungera utan Norton Diskdoctor.
500GB Lacie Big Disk d2 USB 2.0.
Dubbelt så stor som Maxtor 500GB (ovan) troligtvis har den 2 st 250GB hårddiskar. Var billigare än Maxtor. Design och kvalite är en bit under Maxtor enligt min mening. Programvaran är väldigt enkel och mindre bra då man gör en backup så kollar den inte vad som redan finns på Laciedisken. Tex om man har 200GB bilder på datorn och har fotat tex 5GB idag, lägger över dessa och har då 205GB på hårddisken i datorn. Kör man då en backup med Lacie så överför den alla 205GB till Lacie hårddisken, vilket tar väldigt många timmar (kanske 8-10 timmar) vilket gör att man kanske inte bör arbeta med bilder eller andra program under den långa tiden, för att minimera risken att backupen blir dålig? Även under backupen blir datorn väldigt långsam. Med Maxtors programvara hade den bara överfört det som var nytt dvs 5GB, vilket bara tar en liten stund att överföra. Att överföra 5GB gör att hårddisken inte är på så länge och att den inte blir så varm och "slits" inte så fort. Man kan förstås använda annan programvara till Lacie så den funkar som Maxtors externa hårddiskar.
Vet inte om min Lacie har någon inbyggd fläkt, verkar inte så enligt tidigare inlägg i tråden.
Jag försöker ha på mina externa hårddiskar så kort tid som möjligt, dvs bara under backup och jag har en extern 12 cm fläkt som jag sätter mot chassit som extra kylning.
Lacien är jag inte så förtjust i, mycket pga programvaran som gör att man inte vill göra backup så ofta då det tar så många timmar, typ halv dag till hel dag.
Jag har även 4 interna hårddiskar, på tre av dem har jag identiska bilder. Jag bränner även DVD som backup.
MVH
Omar Brännström