Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny här, HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
Hej!
Mitt namn är Marina och jag är både ny här och bakom kameran.
Jag har köpt mig en Sony a200 som nubörjar kamera och ett tamron telezoomobjektiv med macro (70-300)
Jag vill skapa den här sudiga bakrunden men även kunna fotografera objekt på långt avstånd, Har jag valt ett bra objektiv?

Skulle även vilja lära mig allt om ISO skärbedjup och alla svåra ord som jag stötter på...finns det någon kurs?

Här är två bilder jag tagit...Vad ska jag tänka på? Kan inte redigera över huvudtaget :p

Tack
 

Bilagor

  • DSC00203.jpg
    DSC00203.jpg
    8.9 KB · Visningar: 599
  • DSC00665.jpg
    DSC00665.jpg
    10.2 KB · Visningar: 597
Hej!
Mitt namn är Marina och jag är både ny här och bakom kameran.
Jag har köpt mig en Sony a200 som nubörjar kamera och ett tamron telezoomobjektiv med macro (70-300)
Jag vill skapa den här sudiga bakrunden men även kunna fotografera objekt på långt avstånd, Har jag valt ett bra objektiv?

Skulle även vilja lära mig allt om ISO skärbedjup och alla svåra ord som jag stötter på...finns det någon kurs?

Här är två bilder jag tagit...Vad ska jag tänka på? Kan inte redigera över huvudtaget :p

Tack

Om du är ny och inte har någon erfarenhet alls så skulle jag rekommendera att du lånar hem en nybörjar-fotobok från bibloteket att i lugn och ro gå igenom de olika elementära normerna inom fotografin.
Mvh Thomas
 
Som brons medlem så finns det väldigt mycket guider att läsa direkt här på sidan, absolut värt dom 100 kr / år det kostar

Välkommen hit :)
 
Boken Digital fotografi - lär dig yrkesfotografernas hemligheter av Scott Kelby kan jag rekommendera. Där står en hel del bra saker enligt mig.
 
Om du vill ha synpunkter på dina bilder ska du inte lägga in bilderna här utan i någon av kritikpoolerna. Poolen "Bildkritik - Mjukstart" kanske kan passa dig om du känner att du inte har så mycket erfarenhet och kunskap ännu. Lycka till med fotograferandet!
 
Marina..

På Sony siten finns fotoskola... Där kan du se en del saker som jag tror du kan få hjälp ifrån.. Sedan har du väl inte missat att Sonys manual är som en liten fotoskola den med.?? Kollar du så står det mesta med beskrining och inte bara benämning vad knappar mm gör på kameran.. Mycket bra att kolla om du missat det..

Mvh
Tobbe.
 
Okej det visste jag inte sorry :)


Ingen skada skedd, välkommen!

Du har redan fått tips om att läsa en bok, och även jag vill tipsa om det. På närmaste bibliotek finns säkert en nybörjarbok i fotografi. Det kan vara bra att veta att den inte alls behöver hndla om digitala kameror, även gamla böcker duger fint. De viktigaste kunskaperna har inte alls att göra med det digitala, utan hur ljuset tar sig in i kameran och det är på exakt samma vis nu, som för 50 år sedan!

Per.
 
Ingen skada skedd, välkommen!

Du har redan fått tips om att läsa en bok, och även jag vill tipsa om det. På närmaste bibliotek finns säkert en nybörjarbok i fotografi. Det kan vara bra att veta att den inte alls behöver hndla om digitala kameror, även gamla böcker duger fint. De viktigaste kunskaperna har inte alls att göra med det digitala, utan hur ljuset tar sig in i kameran och det är på exakt samma vis nu, som för 50 år sedan!

Per.

okej...Men finns det mycet böcker på svenska, eller det mesta är på engelska. För man hittar ju mycket sidor här på internet som verkar intressanta men de står oftast på engelska och då fattar jag inte riktigt :)
 
Häftet "Digitala systemkameraskolan" från tidningen Foto är bra nybörjarläsning. Jag har för mig att det kostar 95:- för icke prenumeranter. Mejla [email protected] eller ring 042-173776.
 
Alrighty! Jag ger mig på ett svar som trådskaparen faktiskt efterlyste ;=)

Om du vill ha suddig bakgrund, det vill säga kort skärpedjup ska du använda en så stor bländare som möjligt. I din kamera ska du då sänka bländartalet så lågt som möjligt. Man får tänka tvärtom.

Ju större bländaren är desto kortare slutartid kan du ha eftersom kameran släpper in mer ljus.

ISO använder du för att kompensera annars för långa slutartider.
Nackdelen med för högt ISO är att bilderna blir brusiga.
 
först ska du glömma det gröna läget på kameran och lära dig använa A aperture select ocg s shutter select lägena på kameran och testa , A läget använda då man vill på verka skärpe djup alltså hur myckey i bilden som blir skarp stor bländare kort skörpe djup liten bländare stort skörpe djup,Sedan har du S läget dat använder man om man vill frysa en rörelse kort slutar tid så fryses hela bilden även bakgrund med en lång slutar tid blir bara föremålet som man följer skapt sedan finns alla variationerfrån att all blir suddigt till allt skarpt.Bara att testa det är fördelen med digital foto kostar inget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.