Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware till K10 imorgon??

Produkter
(logga in för att koppla)
Funkade perfekt för mig också. Skall bli spännande att se om det blivit andra förändringar också än de som listats.
Shit, det här innebär att jag måste få tag på Pentaxblixtar imorgon :) Men å andra sidan så löser detta kanske min velighet om jag skall köpa studioblixtar a la kaffebrus, eller 360 och 540....

Grymt, i t.ex. AV-läget kan man hoppa till Auto-ISO genom att trycka på Grön knapp.. Vill man ställa ISO manuellt igen så är det bara att scrulla med hjulet..

Och att flytta AF-punkten direkt till mitten med hjälp av AF-knappen var oxå välkommet..

quarc skrev:
The following function has been added in version 1.10
1. Wireless control of external flash through built-in flash.
2. Instantly return to centre AF point by one push of button in AF select mode.
3. Possible to change ISO setting by dial at TV/AV mode.
4. ISO setting change by dial while the ISO setting is being displayed on the LCD by pushing OK button.
5. Green button function in M mode is available at TAv mode (Hyper manual).
6. AV and TV switch by dial at P mode.
7. Instant return to the default value by green button at strobe light compensation.
The following contents have been corrected.
1. In rare case, vertical stripe at long time exposure.
2. Released “B exposure” and show battery empty sign when using B mode.

Vad kul! Snabbt jobbat måste man säga :))

Verkar inte som det blev några 16-bitars raw den här gången.

Om det är nån som är osäker på om det är en riktigt version så kan ni nog vara lugna.. I zip-filen finns tom en manual med bilder till uppdateringarna så det känns verkligen som det här är den riktiga versionen..

Det är nog ingen tvekan om att folk på Pentax gjort både filen och dokumentationen. Men det finns ju en risk att de gör en sista justering och att man alltså får uppgradera igen nästa vecka....men det går ju rätt fort. Det kommer som sagt var att komma fler uppgraderingar vad det lider. 16-bitar saknas, och man kan fortfarande inte fokusera från verikalgreppet, samt att grönt läge fortfarande använder alla Custom-funktioner vilket är dumt. Men ör egen del blev kameran mer logisk, och framförallt uppskattar jag trådlös blixt. Det verkar dock inte som om man kan styra blixtarna särkilt mycket från kameran, eller så kommer de menyerna inte upp förrän man har kontakt med andra blixtar. Inte klart för mig hur man balancerar ljuset om man t.ex. skulle ha två 360 till kameran. Måste man då fram och ratta på varje blixt? Det måste man ju iofs med studioblixtar också....en skulle ju vara smidigt att kunna göra det från kameran.

Någon som vet någon o stan som kan tänkas ha Pentaxblixtar på hyllan?

quarc skrev:
Det är nog ingen tvekan om att folk på Pentax gjort både filen och dokumentationen. Men det finns ju en risk att de gör en sista justering och att man alltså får uppgradera igen nästa vecka....men det går ju rätt fort. Det kommer som sagt var att komma fler uppgraderingar vad det lider. 16-bitar saknas, och man kan fortfarande inte fokusera från verikalgreppet, samt att grönt läge fortfarande använder alla Custom-funktioner vilket är dumt. Men ör egen del blev kameran mer logisk, och framförallt uppskattar jag trådlös blixt. Det verkar dock inte som om man kan styra blixtarna särkilt mycket från kameran, eller så kommer de menyerna inte upp förrän man har kontakt med andra blixtar. Inte klart för mig hur man balancerar ljuset om man t.ex. skulle ha två 360 till kameran. Måste man då fram och ratta på varje blixt? Det måste man ju iofs med studioblixtar också....en skulle ju vara smidigt att kunna göra det från kameran.

Någon som vet någon o stan som kan tänkas ha Pentaxblixtar på hyllan?

nrä jag sitte ro pillar på min FGZ 540 så kan man i wireless läget ställa hur mkt av blixt styrkan som ska komma från just den blixten om man har 2 eller 3 blixtar. så det får du nog sköta från blixten....iofs inte så svårt, ett tryck på ok-knappen o sen vrida på hjulet o ett tryck till på ok-knappen.

quarc skrev:
Inte klart för mig hur man balancerar ljuset om man t.ex. skulle ha två 360 till kameran. Måste man då fram och ratta på varje blixt?

AF360 stödjer den klassiska Pentax funktionen "kontrast kontroll" (contrast control flash). Detta innebär att den ena blixten ger halva styrkan jämfört med huvudblixten. Detta ställs in på blixten. Ska fungera med båda den inbyggda och en extern, samt med två externa blixtar - men bara med de blixtar som stödjer CC funktionen.

Hälsar
R

har skaffat en 360 och en 540 och hunnit latja lite med dem idag. Det verkar funka som det skall. Jag är ändå lite förvånad att man inte kommit längre med utvecklingen (gäller inte bara Pentax). Man borde väl ha bluetooth i både kamera och blixtar. Sedan borde kameran prata med alla blixtar och man får upp en meny med alla blixtar på kameran där man kan ställa in dem precis som man vill ha dem. För riktigt avancerad ljusmätning vill man ju att varje blixt skall mätas separat (jag har inte riktigt kommit fram till hur detta funkar, men som jag förstår det så slår alla blixtar samtidigt och kameran mäter). Skulle ju vara mycket vettigare att bestämma att blixt 1 ger ljus upp till perfekt exponering, blixt två ger -1.5 EV t.ex medan blixt tre bara skall ge -4 EV. OM mätningarna skedde över bluetooth, så skull ju fortfarande själva blixten kunna vara triggan med ljuset.

hur fungerar kommunikationen mellan blixt och kamera nu? jag har inte riktigt förstått det än. iofs är det väl inte så itnressantså länge det funkar o man slipper ha den inbyggda blixtens ljus med i bilden..men ändå...

bengt luthman skrev:
hur fungerar kommunikationen mellan blixt och kamera nu? jag har inte riktigt förstått det än. iofs är det väl inte så itnressantså länge det funkar o man slipper ha den inbyggda blixtens ljus med i bilden..men ändå...
Utan att veta att det är så så tror jag att blixtarna pulsar om man ställer dem i mindre än 1/1. Sedan mäter kameran ljuset och talar om för blixtarna hur lång blixt (med samma pulsförhållande) so de skall använda. Sedan tas bilden som vanligt. Men som sagt var, det är så jag tror det fungerar.

ok det låter rimligt...håller med dig om bluetooth, det borde ju vara den optimala lösningen för blixt/kamera-kommunikation. men det finns säkert skäl till att de inte använder det...

bengt luthman skrev:
ok det låter rimligt...håller med dig om bluetooth, det borde ju vara den optimala lösningen för blixt/kamera-kommunikation. men det finns säkert skäl till att de inte använder det...

Det är en kostnadsfråga, för att använda Blueetoth betalar tillverkaren en licens. Kör man sitt eget system behöver man inte betala en licens. Blueetoth är dessutom en mer avancerad teknik så den kostar mer att implementera och tillverka.

Sen så är jag tveksam till all form av radioöverföring, systemet med blixtljus mot blixt - är tillförlitligt, enkelt och bra.

Hälsar
R

Visst funkar det men med sina begränsningar.
Jag måste hålla med Peter om att det känns ganska gammalmodigt. Det är ju kameran man står vid och därifrån allt borde skötas. Åtmistonne styrkan på de olika blixtarna..
Kanske Sony blir först ut med ett billigt radiostyrt blixtsystem. De kan ju det där med bluetooth utan och innan iallafall...

Roland Mabo skrev:
Det är en kostnadsfråga, för att använda Blueetoth betalar tillverkaren en licens. Kör man sitt eget system behöver man inte betala en licens. Blueetoth är dessutom en mer avancerad teknik så den kostar mer att implementera och tillverka.

Sen så är jag tveksam till all form av radioöverföring, systemet med blixtljus mot blixt - är tillförlitligt, enkelt och bra.

Hälsar
R

jag misstänkte att det var något sånt....

Jag tankade hem den officiella och kollade på innehållet. Verkar vara identiskt med den som läckte ut förra veckan så jag uppgraderar inte en gång till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar