Fredrik_Hansson
Aktiv medlem
Officiell release verkar vara den 23:e enligt dokumentet som följer med.. Finns det nån som klarar vänta så länge nu?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
quarc skrev:
The following function has been added in version 1.10
1. Wireless control of external flash through built-in flash.
2. Instantly return to centre AF point by one push of button in AF select mode.
3. Possible to change ISO setting by dial at TV/AV mode.
4. ISO setting change by dial while the ISO setting is being displayed on the LCD by pushing OK button.
5. Green button function in M mode is available at TAv mode (Hyper manual).
6. AV and TV switch by dial at P mode.
7. Instant return to the default value by green button at strobe light compensation.
The following contents have been corrected.
1. In rare case, vertical stripe at long time exposure.
2. Released “B exposure” and show battery empty sign when using B mode.
quarc skrev:
Det är nog ingen tvekan om att folk på Pentax gjort både filen och dokumentationen. Men det finns ju en risk att de gör en sista justering och att man alltså får uppgradera igen nästa vecka....men det går ju rätt fort. Det kommer som sagt var att komma fler uppgraderingar vad det lider. 16-bitar saknas, och man kan fortfarande inte fokusera från verikalgreppet, samt att grönt läge fortfarande använder alla Custom-funktioner vilket är dumt. Men ör egen del blev kameran mer logisk, och framförallt uppskattar jag trådlös blixt. Det verkar dock inte som om man kan styra blixtarna särkilt mycket från kameran, eller så kommer de menyerna inte upp förrän man har kontakt med andra blixtar. Inte klart för mig hur man balancerar ljuset om man t.ex. skulle ha två 360 till kameran. Måste man då fram och ratta på varje blixt? Det måste man ju iofs med studioblixtar också....en skulle ju vara smidigt att kunna göra det från kameran.
Någon som vet någon o stan som kan tänkas ha Pentaxblixtar på hyllan?
quarc skrev:
Inte klart för mig hur man balancerar ljuset om man t.ex. skulle ha två 360 till kameran. Måste man då fram och ratta på varje blixt?
Utan att veta att det är så så tror jag att blixtarna pulsar om man ställer dem i mindre än 1/1. Sedan mäter kameran ljuset och talar om för blixtarna hur lång blixt (med samma pulsförhållande) so de skall använda. Sedan tas bilden som vanligt. Men som sagt var, det är så jag tror det fungerar.bengt luthman skrev:
hur fungerar kommunikationen mellan blixt och kamera nu? jag har inte riktigt förstått det än. iofs är det väl inte så itnressantså länge det funkar o man slipper ha den inbyggda blixtens ljus med i bilden..men ändå...
bengt luthman skrev:
ok det låter rimligt...håller med dig om bluetooth, det borde ju vara den optimala lösningen för blixt/kamera-kommunikation. men det finns säkert skäl till att de inte använder det...
Roland Mabo skrev:
Det är en kostnadsfråga, för att använda Blueetoth betalar tillverkaren en licens. Kör man sitt eget system behöver man inte betala en licens. Blueetoth är dessutom en mer avancerad teknik så den kostar mer att implementera och tillverka.
Sen så är jag tveksam till all form av radioöverföring, systemet med blixtljus mot blixt - är tillförlitligt, enkelt och bra.
Hälsar
R