Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware till K10 imorgon??

Produkter
(logga in för att koppla)
Då har en annan också gått in i Phase 2/2.. :)

"OK" som ISO-knapp är ju lysande, den skulle dom haft från början och sluppit massa kritik från recensenter. Grön knapp i TAv också bra, om man som jag gillar det läget.

Tyckte jag läste nånstans att det även skulle ingå en förenklad inställning av manuell vitbalans, vad hände med den? Finns den med?

Punkk skrev:
"OK" som ISO-knapp är ju lysande, den skulle dom haft från början och sluppit massa kritik från recensenter.

Jag skulle föredragit OK som "återgång till mittersta AF punkten", för så fungerar det på DS:en. Nu vet jag att det går att ställa in AF knappen för att välja mittersta AF punkten, men jag har AF knappen programmerad för att aktivera AF. Tycker om att gå omkring och mäta med slutartrycket (spotmätning vald), och sedan när jag har mätt klart komponerar jag bilden och fokuserar med AF.

Men visst fungerar OK som ISO.
Bra grej: när man är i Auto ISO och sedan manuellt väljer ISO (genom OK knappen exempelvis) så går kameran över till manuell läge. Den återgår till Auto ISO först när man har tryckt på gröna knappen.

Hälsar
R

Det är sant, lite olyckligt att man inte knyter an till sina släktingar när det gäller funktionen på OK-knappen.

Egentligen kunde det varit mer optimalt att använda nån knapp med vänsterhanden för ISO, då kunde man lämnat OK-knappen till centrering och sluppit konflikten på AF-knappen.

Varför inte bara bytt funktion på OK- och AF-knappen? Det hade varit lättare, mer ergonomiskt, att trycka in AF och scrolla med hjulet jämfört mot nu. Och det är bra mer logiskt att trycka in ok-knappen för att centrera. Den knappen sitter ju i centrum av styrkorset..

Men då får man ju fortfarande konflikt på AF-knappen? Skulle väl gå, men en knapp som delete-knappen t.ex används ju inte ens i recording-mode.

Jo i många fall får man det. Men inte just när man använder AF-knappen till att centrera fokuspunkten. Då byter de ju bara funktioner med varandra..

Fredrik_Hansson skrev:
Jo i många fall får man det. Men inte just när man använder AF-knappen till att centrera fokuspunkten. Då byter de ju bara funktioner med varandra..

Jo, jag tror jag förstår ditt förslag. AF-knappen skall kunna väljas till antingen ISO eller aktivering/deaktivering av AF. En ganska konfliktfyllt val tycker iaf jag :)

Ja man missar ju den "klassiska" AF-funktionen då..

Som jag har kameran inställd nu så hade det dock bara inneburit fördelar. AF-knappen hade jag bara behövt trycka på när jag ville veta hur många bilder jag har kvar på kortet. ISO har jag på framhjulet, mest kanske för att det är lite för bökigt att trycka OK och scrolla. Med mina fingrar iallafall.. :) Jag hade hellre haft kvar EV där och ändrat ISO med AF och hjul..

Men egentligen är jag skitnöjd. Man kan nog hålla på och pilla i evigheter med såna småsaker..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto