Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware till K-7

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
http://www.pentax.jp/english/support/digital/k-7_s.html

Changes to V1.10

• Added Movie editing function on playback mode palette. You can divide a movie into multiple segments and erase unwanted segments from the movie. How to operate the function, Click Here.
  • Added Electronic Level indication on the Monitor
  • When Mode dial is set M or X and Electronic Level is set to display, exposure meter is indicated both of them in the LCD panel and in the Viewfinder
  • Added [Reversal Film] mode on Custom Image function [PENTAX Digital Camera Utility 4] have been updated. For update software, Click Here
  • When using Live View, auto focus activate by pressing shutter release button halfway. Also improved focus speed

helt klart rappare! skönt, slapp jag uppdatera till 1,03 som jag laddade hem igår ;)

Bättre! Men hur bli av med blinkandet vid dåligt ljus?

Med viss vånda laddade jag ner updaten. Varningstexterna gick ju ut på att om man gjort minsta fel så måste kameran repareras på min bekostnad. Om den går att reparera, låter som ett gränsfall.

Sällan har 90 sek känts längre. Men allt fungerade perfekt!

Det var framförallt förbättrad Live Wiev som lockade. Jag tycker den har blivit bättre! Märkbart rappare.

Vid tagning i dåligt ljus störs jag väldigt mycket av att displayerna blinkar. Går det att stänga av på nåt sätt?

Tryck på "info" två ggr så kommer elektroniskt vattenpass upp på hela displayen! Precis som på Pentax 645D.

Senast ändrad:
Vid tagning i dåligt ljus störs jag väldigt mycket av att displayerna blinkar. Går det att stänga av på nåt sätt?

Bara att stänga av i inställningarna. Heter nåt i still med varna för ljusa mörka områden. Vid foto i mörker rekommenderar jag att stänga av statusfönstret samt direktvisningen, samt ställa ner ljusstyrkan på skärmen för de fall den måste användas.

Trevligt med inställning för negativ film. Jag höll på att jaga runt för att hitta en lösning för detta då jag var inne på att fotografera av en massa gamla negativ. Hittade till slut en lösning, men det blev ganska meckigt så om detta funkar bra kan det vara riktigt intressant.
(Obs, jag är inte ute efter superkvalitet. Detta är vanliga semester och eventbilder som jag tänker digitalisera och slänga originalen för att spara plats.) Nu skall jag ladda ner FW och installera.

Bara att stänga av i inställningarna. Heter nåt i still med varna för ljusa mörka områden. Vid foto i mörker rekommenderar jag att stänga av statusfönstret samt direktvisningen, samt ställa ner ljusstyrkan på skärmen för de fall den måste användas.

Hittar inte denna "varna för ljusa mörka områden....." Har Du någon mer ledtråd ?
Björn

Hittar inte denna "varna för ljusa mörka områden....." Har Du någon mer ledtråd ?
Björn

Uppspelningsinställningar. Pilen-1
Visningsmetod vid uppspelning - Ljusa/mörka omr

Om du även vill ta bort det vid direktvisning (något jag rekommenderar att inte ha påslaget i mörker) så:

Kamera-3
Direktvisning - Ljusa/mörka områden.

Vattenpasset var en höjdare.
Peter! Reversel Film" (omvändningsfilm) syftar inte till negativ film utan till DIA-film, om du inte märkt det än. Den ger en mustigare färgåtergivning. ;-( Såg ändå rätt trevligt ut.

//Lars

Vattenpasset var en höjdare.
Peter! Reversel Film" (omvändningsfilm) syftar inte till negativ film utan till DIA-film, om du inte märkt det än. Den ger en mustigare färgåtergivning. ;-( Såg ändå rätt trevligt ut.

//Lars

Jo jag upptäckte det och vet inte varför jag tänkte fel. Har iofs alltid tyckt reversal film är ett förvirrande namn, men jag vet ju vad det är. Trist att de inte lade till negativ film ocks¨å....

I en tråd på Pentaxforums diskuteras om även den vanliga AF blivit snabbare.
Någon här som märkt av det?
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/108874-firmware-1-10-k-7-a.html

Har bara testat lite med DA40 och den är blixtsnabb, men det har den alltid varit. Mer intressant att testa med FA 50 eller något objektiv som är väldigt soft på full bländare. Blir mer testat i helgen. Har redan uppgraderat båda husen dock, så kommer inte att kunna jämföra.

Var nyss ute och testade autofokusen med DA300. Jag upplever att den märker fortare att den kör fokusmotorn åt fel håll. C-fokus hittar fortare tillbaks om något passerar framför. Det tyder på att dom snabbat upp fokusalgoritmen något.
Skall testa mer imorgon på flygande fågel.

//Lars

Intressant. Ingen risk den hinner med flygande trollsländor i alla fall antar jag, men trevligt om den hinner med en fågel. Vore ju riktigt trevligt om den blivit lite förutseende också...måste testas.

Fotade flygande fågel idag. Svårt att säga säker att det blev bättre. Lärkfalken (första bilden) var snabb som attan men det blev en hyfsad bild. Det behövs nog mera tester. Bifogar några bilder i alla fall.

Testade lite med LV-fokusen och den var som natt och dag. Klart användbar.

//Lars

Bilagor

• _IGP1509.jpg
    _IGP1509.jpg
    5.6 KB · Visningar: 400
  • _IGP1644.jpg
    _IGP1644.jpg
    4.9 KB · Visningar: 398
  • _IGP1661-2.jpg
    _IGP1661-2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 398
  • _IGP1541.jpg
    _IGP1541.jpg
    6.6 KB · Visningar: 397
Saknar en firmware-uppdatering och det är att kunna stänga av SDM om jag inte vill/kan använda det. Vet att många frågat efter det på andra forum, då tyvärr de första serierna av vissa DA* objektiv har haft lite problem.

Jag har ett av dessa objekvit och kan lyckligtvis använda det med min K10D, där jag fick backa i firmware för att kunna använda AF i huset istället. Skulle jag byta kamera förlorar jag AF i mitt bästa objektiv - vilket är mkt tråkigt.

I övrigt verkar det ju som att denna uppdatering gav många förbättringar. Bra jobbat tycker jag!

Blinkandet

"Vid tagning i dåligt ljus störs jag väldigt mycket av att displayerna blinkar. Går det att stänga av på nåt sätt?"

Peter Atterfjäll har tipsat om hur man stänger av varningarna för alltför ljusa och alltför mörka bildpartier och att man kan stänga av belysningen helt på toppdisplayen (C/5/ funktion 29) och minska ljustyrkan på bakre displayen (skiftnyckel/2 "skärmljusstyrka).

Det lindrade lite.

Men varför kan man inte få kameran att sluta blinka?

DU kan stänga av bakdisplayen helt, så är min kamera oftast inställd. Stäng av statusbild samt direktvisning, och displayen tänds bara när du vill det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar