Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware till 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Han menar väl betygssättningen av bilder, som man nu kan göra direkt i kameran, om man vill. Den är tydligen universell på nåt sätt, så att samma princip används i andra program. Tidigare kunde man inte betygsätta bilder direkt i 7D, så på så sätt finns en koppling.

Jag lägger till även här att så länge Canon inte släppt ut version 1.0.7 till WFT-E5, kan man inte använda nätverksgreppet till en 7D som uppdaterats till version 2.0.0.

Ah, naturligtvis. Självklart är det så.

Den funktionen är toppen och ändå lyckades jag glömma den över sommaren. :)

Sorry, Ingvar. Du hade mycket bättre koll än jag.
 
Ah, naturligtvis. Självklart är det så.

Den funktionen är toppen och ändå lyckades jag glömma den över sommaren. :)

Sorry, Ingvar. Du hade mycket bättre koll än jag.

Skrev det mest för att jag märkte att jag kunde inte betygsätta gamla bilder på kortet, alltså tagna med 1.2.5, så blev lite rädd för att Lightroom inte skulle greja bilderna alls. Men det funkade bra!
 
Nä, vissa nya funktioner fungerar inte på bilder som tagits med firmware 1.2.5 eller äldre. Står i den nya manualen, så det är som det ska vara.
 
Första "buggen" hittad.

Efter att ha redigerat en RAW-fil direkt i kameran, och bekräftat att jag vill spara den.
Så "bekräftar" kameran med "Sparar redigerad video"...

I övrigt kan jag konstatera att "FPS-buggen", som Canon bekräftat som just en bugg.
Fortfarande inte är åtgärdad.
 
Det är ett pdf dokument inkluderat i zip arkivet med firmware filen, läs den så vet du vad som ska göras.

/ Magnus
 
En snabb reflektion;
Efter installation som gjordes på 5 nervösa och förväntansfulla minuter så känns kameran som en helt ny produkt. Tacksamt.

Den ökade möjligheten att skjuta RAW i följd tackar jag för. Gradering av bilder direkt i kameran var en bra funktion, men passar inte riktigt mitt arbetssätt. (Photo Mechanic -> AcdSee), men är värt att kika närmare på.
RAW bearbetning kan spara tid vid snabba leveranser och tidspress.

Det här känns bra!
 
FPS-buggen, är det det faktum att kameran blir långsammare i riktigt svagt ljus du menar?

Det är väl inte en bugg såvitt jag vet, för den är ju till och med beskriven i bruksanvisningen. Så det är en konstruktionsegenskap, om än en rätt onödig sådan under vissa förhållanden.

Att "bild" är stavad "video" är tydligen fel inte bara i svenska språkdatabasen. Kör man på engelska kallar den bilden för "movie".
 
FPS-buggen, är det det faktum att kameran blir långsammare i riktigt svagt ljus du menar?

Det är väl inte en bugg såvitt jag vet, för den är ju till och med beskriven i bruksanvisningen. Så det är en konstruktionsegenskap, om än en rätt onödig sådan under vissa förhållanden.
Möjligt att "bugg" är fel uttryck.
Canon har beskrivit att orsaken till "egenskapen" är kopplad till ljusmätningen.
Men, "egenskapen" finns även med exponeringen i helmanuellt läge (och då menar jag verkligen helmanuellt, och inte med auto-ISO).

Canon har någon gång, någonstans (orkar inte leta upp var), bekräftat att detta är något som går att åtgärda.
Tycker det är märkligt, och tråkigt, att de inte brytt sig om detta.

Att "bild" är stavad "video" är tydligen fel inte bara i svenska språkdatabasen. Kör man på engelska kallar den bilden för "movie".
Ingen stor sak i sig.
Men uppenbarligen en fråga om rent slarv.
 
Jaha, det kan hända. Ja, att det går att åtgärda är ju lätt att se, eftersom problemet försvinner i Tv, Av och P om man låser exponeringen. Då behövs ingen mätning mellan bilderna, och då rasslar den på som vanligt. Kör man i läge M behövs inte heller någon uppdatering av mätningen mellan bilderna, för det är ingen som hinner ändra något då ändå. Så givetvis skulle de kunna ta bort den här begränsningen i läge M helt och hållet, om de bara prioriterade det.

Konstigt de inte fixade det nu, när de ändå gjort så här stora ändringar.
 
Möjligt att "bugg" är fel uttryck.
Canon har beskrivit att orsaken till "egenskapen" är kopplad till ljusmätningen.
Men, "egenskapen" finns även med exponeringen i helmanuellt läge (och då menar jag verkligen helmanuellt, och inte med auto-ISO).

Canon har någon gång, någonstans (orkar inte leta upp var), bekräftat att detta är något som går att åtgärda.
Tycker det är märkligt, och tråkigt, att de inte brytt sig om detta.


Ingen stor sak i sig.
Men uppenbarligen en fråga om rent slarv.

Fast Canon måste ju ha fel. Att ljusmängden spelar roll, ja. Mindre ljus leder ofta till högre ISO. Högt ISO större bilder i mb räknat.
 
...
Så givetvis skulle de kunna ta bort den här begränsningen i läge M helt och hållet, om de bara prioriterade det.

Konstigt de inte fixade det nu, när de ändå gjort så här stora ändringar.

Precis, konstigt är det, och irriterande.
Sedan så är jag lite förvånad över hur pass lång tid RAW-konverteringen tar i kameran.

I övrigt så är det ju en trevlig uppgradering.
 
Fast Canon måste ju ha fel. Att ljusmängden spelar roll, ja. Mindre ljus leder ofta till högre ISO. Högt ISO större bilder i mb räknat.
Bildfilernas storlek har inte med saken att göra, så jag förstår inte riktigt vad du menar?

Själv har jag aldrig råkat ut för det här problemet mer än när jag provocerade fram det för att testa i en nedsläckt korridor bakom mitt kök.
 
Tack. Letade på Canon, men efter ett dokument med enbart det nya. Hade passat mig bättre än en uppdaterad manual.
 
Jag har nu efter uppdateringen försökt att lägga in linskorrigeringsdata med EOS utility men när jag valt mina objektiv så låser sig programmet och enda sättet att avsluta är att stänga av kameran.
Jag har dock inte försökt göra detta innan uppdateringen heller men tänkte passa på och testa lite nu när man kan göra jpeg av sina raw så smidigt i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.