Annons

NY firmeware för 350D, 1D mk II, 1Ds mk II.

Produkter
(logga in för att koppla)
"When pressing the DISPLAY button immediately after shooting, the LCD monitor would turn completely white, the camera would hang, and the images in the buffer memory would be lost. Countermeasures for this issue have been incorporated into this update.
"

YES! Det var på tiden...

Jag försökte kopiera in filen rätt in i roten på kameran via usb sladden, men det fungerar inte.

Jag har inga andra möjligheter som ex kortläsare, eller något annat.

Kan man få in uppdateringen genom usb sladden?

Mvh
Anders

Jag är ganska säker på att man måste kopiera in firmwarefilen på kortet via kortläsare. Går nog inte när kortet sitter i kameran.

Be en kompis att kopiera filen. Eller i en databutik?

/Niclas

Anders65 skrev:
Jag försökte kopiera in filen rätt in i roten på kameran via usb sladden, men det fungerar inte.

Mvh
Anders

Anders65 skrev:

Q: Do I need any special equipment to update the firmware?
A: The firmware update file needs to be copied to a CF card, so a card reader or a computer with a card slot will be required.

There are cases where a PC card adapter is necessary.

Other required equipment is listed below.

(1-A) Battery Pack NB-2LH (The battery pack must be fully charged.)
(1-B) AC Adapter Kit ACK700 (sold separately)
(2) CF card (8MB or more, 2GB or less)

In order to supply power to the camera, either (1-A) or (1-B) is necessary.

Q: I do not have the equipment necessary for the firmware update.
A: Please contact a Canon Service Center in your region.

Anders65 skrev:

Mvh
Anders

En kortläsare kostar 100-200:-

Inget om följande (är inte säker på om det är användare fel eller något annat... resultatet vad dock oberäkneligt och det tog ett tag att lösa)

1d MKII, 550 i ETTL läge samt 3 andra blixtar i slave läge. Mode M på kameran, ISO 100, bl 5.6 och 1/200s.

10-15 första bilderna blir svagt underexp, detta avlöses med att öka blixteffekterna på slavblixtarna.

Efter en serie med bra resultat blir de helt plötsligt 2-3 steg underexponerade? Jag byter till M på blixten o 1/4 effekt - bilderna blir helt överexponerade. Byter till bl 11 och resultatet blir ok.

Batterier i 550 ok, slavblixtarna ok, återladdnings tid gavs....

Vad har hänt?

Inget om ERR99 i fixen?

Aningen irriterande att Canon inte verkar redovisa samtliga ingående rättelser i fixarna - åtminstone om man ska tro insatta på nätet...

Ang, blixtsystemen så kan det ju vara mätningen som har kruxat sig på något sätt tå E-TTl precis som autofokus är ett evaluerande system. Bara för att det ger till synes korrekt mätning 15 ggr så finns det inget som säger att det inte mäter annorlunda den 16e gången. Allting ska ju falla inom ett visst intervall, men har man otur så kan det ju faktiskt haka upp sig som de flesta evaluerande system. Ren och skär otur tippar jag på.

Aningen irriterande att Canon inte verkar redovisa samtliga ingående rättelser i fixarna - åtminstone om man ska tro insatta på nätet...
Eller så är det så mycket rykten som bara florerar vilket också är vanligt på nätet. Visst kan det hända, men jag tror att det är många gånger vanligare att folk tror att det finns än att det faktiskt finns. Sedan om de råkar ha justerad värdet på exponeringen med 1/3steg eller ännu mindre så kan det vara beroende på flera olika saker.

Inget om ERR99 i fixen?
Vilket av dem... ;)

Err99 är ju en slaskkod som inbegriper ALLTING som inte har en egen errorkod så vad skulle vara justerat i det här fallet?

Ok, jovisst är det väl så.. men min förvåning över det inträffade är kanske förståelig. Fråga mig inte varför jag körde ETTL på 550... det kan jag inte svara på så i stort var det väl mitt fel..

Err 99, jag tänkte mest på 1d MK i svagt ljus, höga iso o långa telen med IS eftersom detta verkar vara en mer felutsatt kombination om man ska tro rapporter på nätet. Jag har förvisso inte drabbat mycket men det vore ju trevligt om risken försvinner helt.

Men, summerat är det en sjuh..vetes kamera som imponerar stort på undertecknad.

Mvh

Vilket av dem... ;)

Err99 är ju en slaskkod som inbegriper ALLTING som inte har en egen errorkod så vad skulle vara justerat i det här fallet? [/B][/QUOTE]

För att Canon säger det!

Skämt åsida, på en tidigare firmware så visade det sig att uppdateringen hänger sig och kameran kan sluta fungera helt om gluggen sitter på under uppgraderingen.

Varför, jo för att objektiven idag har diverse egna saker som cpu och sånt som sitter och kommunicerar rätt ordentligt med cpu'n u huset. Och någon störning där gör väl att det kan skita sig.

suck

Detta är det första minus för 350d jag upptäcker. Så det känns lite fult å klaga.. men, det är rätt lamt om man måste ha en separat kortläsare för att köra firmwareupdateringen. Fins det ingen hacker här som kan lösa det :) ? Jag orkar inte (jag har råd) köpa en onödig pryl till datorn.

Re: suck

josef_k skrev:

Jag orkar inte (jag har råd) köpa en onödig pryl till datorn.

Själv tycker jag att det väldigt smidigt med den onödiga prylen istället för att bära kameran fram och tillbaka bara för att föra över lite bilder.

Och så slipper man vänta i evigheter!

Nästa lika viktig som minneskortet ;)

Men som sagt jag älskar prylar, man blir som nykär varenda gång man köper nått :)

Re: Re: suck

T_M skrev:
Själv tycker jag att det väldigt smidigt med den onödiga prylen istället för att bära kameran fram och tillbaka bara för att föra över lite bilder.

Och så slipper man vänta i evigheter!

Nästa lika viktig som minneskortet ;)

Men som sagt jag älskar prylar, man blir som nykär varenda gång man köper nått :)

Du har ju rätt delvis. Det fina med att koppla in kameran tycker jag är att den slänger över bilderna automatiskt utan ett klick.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar