Annons

NY firmeware för 350D, 1D mk II, 1Ds mk II.

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är det första minus för 350d jag upptäcker. Så det känns lite fult å klaga.. men, det är rätt lamt om man måste ha en separat kortläsare för att köra firmwareupdateringen. Fins det ingen hacker här som kan lösa det :) ? Jag orkar inte (jag har råd) köpa en onödig pryl till datorn.
Det är ju inget specifikt för 350D att göra utan vilken typ av usb-kontroller och filhantering canon har valt att ha i sina kameran. Genom kameran har du inte full accesskontrol och så bra är det med det.

Du har ju rätt delvis. Det fina med att koppla in kameran tycker jag är att den slänger över bilderna automatiskt utan ett klick.
Det finns ju ett antal program som klarar det direkt ifrån minneskort i kortläsare också, bland annat har vi en forummedlem som håller på att skriva ett sådant program, gratis såklart.

Uppgraderade i morse, det tog 2 min.
Hade EF 50mm 1.8 på kameran, har hört här att man ska ta loss objektivet? Stod inget om det i Canons "uppgraderings manual".

Men det fungerade bra för mig iaf.

/Martin

Stod inget om det i Canons "uppgraderings manual".
I andra stycket på websidan, överst under rubriken precautions står texten: "When performing the firmware update operations, do so after removing the lens from the camera. ".

Den står även överst i Precaution-rutan på första sidan i PDF-manualen.

Sen att det fungerar i de flesta fall är en sak, men till firmware 1.0.4 på 20D så var det några som fick sina kamerar gjorda obrukbara.

Känner mig lite orolig att köra uppdateringen, även om jag märkt lite problem med just vitbalansen med extern blixt, så jag vill gärna göra den.

Angående kortläsare anser jag att det är något alla borde ha! Vadå dra batterier från kameran för att föra över bilder?? Onödigt.

CyberPet skrev:
Känner mig lite orolig att köra uppdateringen, även om jag märkt lite problem med just vitbalansen med extern blixt, så jag vill gärna göra den.

Angående kortläsare anser jag att det är något alla borde ha! Vadå dra batterier från kameran för att föra över bilder?? Onödigt.

Du behöver inte vara orolig Petra, gör precis som det står bara, inga problem alls.
Packa upp firmwaren (exe-filen) i en tom mapp, för över firmwaren på ett formaterat kort, ta ur kortet och sätt i det i kameran med objektivet av och batteriet laddat och följ instruktionen för updateringen på kamerans skärm, piece of cake !

Kör på Mac, men jag hoppas att det går minst lika bra ändå. Ska göra det nu i helgen, då jag har tid att testa lite hur "bra" det gick. :)

Re: Re: Re: suck

josef_k skrev:
Du har ju rätt delvis. Det fina med att koppla in kameran tycker jag är att den slänger över bilderna automatiskt utan ett klick.
Samma program som överför bilderna automatiskt när jag kopplar in kameran gör det oxå när jag kopplar in CF-kortet direkt.. Camera Window eller vad det heter.

Re: Re: Re: Re: suck

TheJaff skrev:
Samma program som överför bilderna automatiskt när jag kopplar in kameran gör det oxå när jag kopplar in CF-kortet direkt.. Camera Window eller vad det heter.

Geni!

Det fixade windows med några enkla instruktioner på min nu också :D

Tack för tippset!

(Har svalt stoltheten och köpt en minneskortläsare ändå nu :D )

Nu har jag vågat också och kameran fungerar utmärkt. Jag var till och med så nojjig att jag nollställde kamerans inställningar till default och bytte språk till engelska, bara för att vara på den säkra sidan.

Märker faktiskt skillnad när det gäller AWB för blixtbilder med extern blixt (inte extremt illgult längre), men främst så överexponerar den inte längre så hysteriskt, som den gjorde tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar