Annons

Ny dator för bildbehandling och videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har beställt Dells nya XPS 8500 med följande konfiguration
(inklusive 3 års maskinvarusupport nästa dag och frakt)
för 13.765:-

Processor:
2:a generationens Intel® Core™ i7-2600 processor (3.40GHz, 8MB)

Microsoft-operativsystem:
Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt

Supporttjänster:
3 års maskinvarusupport i hemmet nästa dag

Säkerhetsprogram:
McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd - svenska

Säkerhetskopiering med DataSafe Online:
DataSafe Online Backup 2GB - 1 year licence

Hårddiskar:
256GB SSD + 2 TB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

Optical Devices:
16x DVD +/- RW-enhet (läser/skriver till CD och DVD)

Minne:
16GB (4x4GB) 1600MHz DDR3 Dual Channel

Grafikkort:
AMD Radeon™ HD 7770-grafikkort med 2*GB DDR5-minne

Trådlösa nätverk:
dell wireless 1703 802.11b/g/n, bluetooth v4.0 + le

Sound Cards:
integrerat 7.1-kanaligt ljud med wave maxxaudio 4

f.n. har jag en Dell XPS 420 som har funkat i 4 år
utan några som helst problem, därför blev det en Dell igen.

Jag tycker nog att priset är bra och att ha
3 års maskinvarusupport i hemmet nästa dag,
känns bra, då jag inte kan avvara min dator
någon längre tid.
 
Byt till NVIDIA med CUDA.
Läs på Adobes hemsida vilka de rekommenderar.

Det beror ju också på vilka program han använder, om han får nytta av CUDA. I just Photoshop är det bara några plug-in:s som stödjer CUDA. Accellerationen får du till största delen av Open-GL, som även finns i AMD:s grafikkort.

Har han däremot t.ex. Premiere PRO kan det vara lönt med ett CUDA-kort, eftersom det programet har stöd för det.
 
Jag har beställt Dells nya XPS 8500 med följande konfiguration
(inklusive 3 års maskinvarusupport nästa dag och frakt)
för 13.765:-

Processor:
2:a generationens Intel® Core™ i7-2600 processor (3.40GHz, 8MB)

Microsoft-operativsystem:
Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt

Supporttjänster:
3 års maskinvarusupport i hemmet nästa dag

Säkerhetsprogram:
McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd - svenska

Säkerhetskopiering med DataSafe Online:
DataSafe Online Backup 2GB - 1 year licence

Hårddiskar:
256GB SSD + 2 TB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

Optical Devices:
16x DVD +/- RW-enhet (läser/skriver till CD och DVD)

Minne:
16GB (4x4GB) 1600MHz DDR3 Dual Channel

Grafikkort:
AMD Radeon™ HD 7770-grafikkort med 2*GB DDR5-minne

Trådlösa nätverk:
dell wireless 1703 802.11b/g/n, bluetooth v4.0 + le

Sound Cards:
integrerat 7.1-kanaligt ljud med wave maxxaudio 4

f.n. har jag en Dell XPS 420 som har funkat i 4 år
utan några som helst problem, därför blev det en Dell igen.

Jag tycker nog att priset är bra och att ha
3 års maskinvarusupport i hemmet nästa dag,
känns bra, då jag inte kan avvara min dator
någon längre tid.

Ser bra ut, släng ut McAffe och in med MSE istället om du har lite koll själv. McAffe tar enligt mig för mycket kraft av burken men kan vara bra om man är totalt vild med klickandet på konstiga websidor.

Vad har den för skärm?

/Karl
 
Ser bra ut, släng ut McAffe och in med MSE istället om du har lite koll själv. McAffe tar enligt mig för mycket kraft av burken men kan vara bra om man är totalt vild med klickandet på konstiga websidor.

Vad har den för skärm?

/Karl

Jag använder Norton. McAfee följde med "gratis" men den åker ut. Skärm köpte jag för ett tag sedan och det blev en Dell U3011 som jag köpte direkt hos Dell för 9364:- inkl. frakt. Så nu tycker jag att jag har gjort 2 mycket bra köp på kort tid :)
 
Å andra sidan är väl en CPU mer än bara en CPU idag. En i7 2600 innehåller väl en ganska duktig grafikkrets?

Ja, den har Intel HD graphics 3000 och räcker bra till bildbehandling i den upplösning du nämner. Du kan alltid börja med det och komplettera med ett grafikkort senare om du känner behovet.

i7 är att föredra framför i5 när det gäller bild och filmbehandling.
 
Jag använder Norton. McAfee följde med "gratis" men den åker ut. Skärm köpte jag för ett tag sedan och det blev en Dell U3011 som jag köpte direkt hos Dell för 9364:- inkl. frakt. Så nu tycker jag att jag har gjort 2 mycket bra köp på kort tid :)

Låter som du har läget under kontroll!

Du kommer ha en kompetent maskin.

/Karl
 
Ja, den har Intel HD graphics 3000 och räcker bra till bildbehandling i den upplösning du nämner. Du kan alltid börja med det och komplettera med ett grafikkort senare om du känner behovet.

i7 är att föredra framför i5 när det gäller bild och filmbehandling.

Är det Hyperthreadingen som gör att i7 är att föredra?

Nästa vecka släpps nästa generations Intel-processorer (Ivy Bridge) med ännu bättre grafikkrets, HD4000. Kan nog vara klokt att vänta några veckor med datorköp eftersom priserna lär väl sjunka en del efter att Ivy Bridge har släppts.
 
Är det Hyperthreadingen som gör att i7 är att föredra?

Nästa vecka släpps nästa generations Intel-processorer (Ivy Bridge) med ännu bättre grafikkrets, HD4000. Kan nog vara klokt att vänta några veckor med datorköp eftersom priserna lär väl sjunka en del efter att Ivy Bridge har släppts.

Ivy Bridge med därför avsett moderkort är nästan alla förberedda för Thunderbolt, om den standarden skulle ta fart så kan det ju vara bra att vara förberedd.

/Karl
 
Är det Hyperthreadingen som gör att i7 är att föredra?

Nästa vecka släpps nästa generations Intel-processorer (Ivy Bridge) med ännu bättre grafikkrets, HD4000. Kan nog vara klokt att vänta några veckor med datorköp eftersom priserna lär väl sjunka en del efter att Ivy Bridge har släppts.

Ja, det är hypertreading som gör det. Jag har testat vissa benchmarks i PS med och utan det och sett att det gör en hel del nytta. Ivy bridge är nog värt att vänta på då dom är billigare, energisnålare och överklockningsvänliga. Jag kör själv en i7 2600K klockad till 4,5 ghz men skulle jag uppgradera idag väntade jag lite på Ivy bridge, dock ingen mening att uppgradera till det för mig som redan har ett modernt system.
En sak du ska titta på är Intel SSD caching, möjligheten att använda en SSD som cache för en mekanisk disk. Jag kör en 60 gb SSD som cache framför en 2 tb mekanisk disk och får SSD prestanda i dom allra flesta accesser. Kör detta som arbetsdisk och en ren SSD på 160 gb som systemdisk.
Viktigt att planera var man lägger vad om man har en SSD, vill man få verklig nytta av den så vill man ha PS scratchdisk och annat som används mycket på den, då gäller det att den inte är för liten.
Snåla inte på minnet, det är billigt nu och 16 gb snabbt minne är värt att köpa.
 
Viktigt att planera var man lägger vad om man har en SSD, vill man få verklig nytta av den så vill man ha PS scratchdisk och annat som används mycket på den, då gäller det att den inte är för liten.
Kör mest Lightroom och har nog bara råd med en SSD till att börja med. Ska jag lägga allt jag kan på SSDn: program, databas, previews och cache eller är det bättre att dela upp det på olika diskar även om en av dem är en snurrdisk? Själva bilderna kommer inte att få plats på SSDn (kanske inte alla previews heller)

Snåla inte på minnet, det är billigt nu och 16 gb snabbt minne är värt att köpa.
Är 1333 MHz DDR3 OK?
 
Kör mest Lightroom och har nog bara råd med en SSD till att börja med. Ska jag lägga allt jag kan på SSDn: program, databas, previews och cache eller är det bättre att dela upp det på olika diskar även om en av dem är en snurrdisk? Själva bilderna kommer inte att få plats på SSDn (kanske inte alla previews heller)


Är 1333 MHz DDR3 OK?

Har du en stor SSD kan du lägga allt på den, annars kan du köpa en på 60 gb och köra som cache till en mekanisk systemdisk och låta det sköta sig själv.

Finns ingen anledning att köpa 1333 MHz minnen idag, köp 1600 MHz, effekten får du när du klockar upp lite och har i alla fall marginal för det. Prisskillnaden är marginell.

Här är dom minnen jag kör...
http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-svart
 
Har du en stor SSD kan du lägga allt på den, annars kan du köpa en på 60 gb och köra som cache till en mekanisk systemdisk och låta det sköta sig själv.

Finns ingen anledning att köpa 1333 MHz minnen idag, köp 1600 MHz, effekten får du när du klockar upp lite och har i alla fall marginal för det. Prisskillnaden är marginell.

Här är dom minnen jag kör...
http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp-svart

Hej alla,

Förlåt att jag kapar tråden men den har ju stått still ett tag. Jag ska plocka ihop en dator för att redigera bilder på! Ska även använda den till att surfa. Jag har ärligt talat noll koll på vilka komponenter som är något att ha men jag har gjort ett försök på inet.se. Ni kan väl vara snälla och kolla om jag har allt som behövs och om det är overkill med dessa grejer, jag vill att den ska vara blixtsnabb.. :)
 
Hej alla,

Förlåt att jag kapar tråden men den har ju stått still ett tag. Jag ska plocka ihop en dator för att redigera bilder på! Ska även använda den till att surfa. Jag har ärligt talat noll koll på vilka komponenter som är något att ha men jag har gjort ett försök på inet.se. Ni kan väl vara snälla och kolla om jag har allt som behövs och om det är overkill med dessa grejer, jag vill att den ska vara blixtsnabb.. :)

Om du gjort ett försök får du gärna länka till det. ;)

Annars blir det svårt att ge dig någon hjälp.
 
Disk

Du ska inte ha ytterligare en (TB) disk, till för lagring och programfiler (enbart ha systemet på SSD)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.