Annons

Ny dator för bildbehandling och videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en ny stationär dator för bildbehandling/katalogisering i Lightroom och full-HD videoredigering i Premiere. För att kunna skräddarsy en dator efter mina behov tänkte jag köpa från Mr PC eller Inet (inte bygga själv utan låta dom göra det). Mr PC verkar vara billigare. Är det någon skillnad i kvalitet hos datorbyggen från Mr PC och Inet?

Det jag funderar på är en Core i5 2500 eller i7 2600 med 120 GB SSD och 8 eller 16 GB RAM. Behöver jag något grafikkort om jag inte spelar på datorn eller räcker det med CPUns grafikkrets? (min skärmupplösning är 1920x1200) Om jag har förstått det rätt behövs det inte för bildbehandling men hur är det med videoredigering? Behöver man i så fall köpa ett dyrt grafikkort för att märka någon skillnad?

Är det någon märkbar skillnad mellan i5 och i7 för det jag tänker använda datorn till eller är det bättre att lägga pengarna på andra komponenter? Är 8 GB RAM tillräckligt?
 
Mr PC

jag köpte nyligen en dator för bildbehandling hos Mr PC. En Intel i7 med systemdisk SSD 120GB, 1 TB lagringsdisk, 16GB minne mm i en tyst låda. Jag är mycket nöjd med den välbyggda datorn, priset och kundbemötandet. Jag kommer fortsättningsvis att köpa från Mr PC, motsvarande spec. hos andra leverantörer låg betydligt högre i pris.

Jag redigerar bara stora foton i Photoshop mm, aldrig video... och fick rådet att inte köpa ett dyrare grafikkort. Vad som gäller för video vet jag inte.
 
Jag har inte använt programmen ännu.
Skall försöka hinna installera Pro i helgen.

Men jag kan inte tänka mig att Pro skulle kräva mindre av datorn, gissar att Pro snarare kräver mer av datorn.
 
Skall du köra premiere pro skall du ha ett NVIDIA grafikkort så att du kan utnyttja CUDA. Detta get stor skillnad i hastighet.
Antingen så köper man ett som premiere stöder "officiellt" med dessa är bara nvidias dyraste. Eller så köper man ett lite mera standard dock ett med minst 768MB minne och ändrar i en textfil så att det funkar i premiere.
 
Skall du köra premiere pro skall du ha ett NVIDIA grafikkort så att du kan utnyttja CUDA. Detta get stor skillnad i hastighet.
Antingen så köper man ett som premiere stöder "officiellt" med dessa är bara nvidias dyraste. Eller så köper man ett lite mera standard dock ett med minst 768MB minne och ändrar i en textfil så att det funkar i premiere.

Känner du till några tester där man visat hur stora vinsterna blir?

Tänker nog inte investera i något avancerat grafikkort nu. Borde kunna köra med Core-processorns inbyggda grafik så länge så kan man ju skaffa grafikkort senare om det går långsamt.
 
Känner du till några tester där man visat hur stora vinsterna blir?

Tänker nog inte investera i något avancerat grafikkort nu. Borde kunna köra med Core-processorns inbyggda grafik så länge så kan man ju skaffa grafikkort senare om det går långsamt.

Många effekter kan man köra i realtid utan att redera det med CPU först som övergångar och färgkorrigering.

Här är en video som visar utan eller med. Utan är det som ett bildspel där de flesta bilderna fattas.
http://www.youtube.com/watch?v=2HJ31hmfmPQ

http://www.youtube.com/watch?v=eujfEY4BGPw
Som du ser så går även skapandet av filmen på slutet ca 10ggr fortare.
 
Senast ändrad:
Många effekter kan man köra i realtid utan att redera det med CPU först som övergångar och färgkorrigering.

Här är en video som visar utan eller med. Utan är det som ett bildspel där de flesta bilderna fattas.
http://www.youtube.com/watch?v=2HJ31hmfmPQ

http://www.youtube.com/watch?v=eujfEY4BGPw
Som du ser så går även skapandet av filmen på slutet ca 10ggr fortare.

Detta var med ganska dyra grafikkort (~3000 kr). Tror du man kan få väsentliga prestandavinster också med ett budget-grafikkort?
 
Om du kollar på den andra videon har jag samma kort och det är över 3år gammalt då kostade det 2500kr.

Men man bör nog köra på highend segmentet dock kanske inte av senaste generationen eller värsta modellen. Lågbudgetkorten får man kolla på hårvaruspecen. då de ibland bara har namnet gemensamt med de med ett högre nummer.
 
Om du kollar på den andra videon har jag samma kort och det är över 3år gammalt då kostade det 2500kr.

Men man bör nog köra på highend segmentet dock kanske inte av senaste generationen eller värsta modellen. Lågbudgetkorten får man kolla på hårvaruspecen. då de ibland bara har namnet gemensamt med de med ett högre nummer.

http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm finns det några tester där man jämfört olika grafikkort med Premiere Pro. För "Time Line Render" vinner man ca en faktor 10 jämfört med utan grafikkortsberäkningar. De billigaste korten gav ungefär samma prestanda som de dyraste (GT-240 upp till GTX-680). För export till MPEG2-DVD blev vinsten mindre men skillnaden mellan billiga och dyra grafikkort större, ca en faktor 2. Om man tror på dessa tester känns det som att det inte är någon större idé att lägga massa pengar på ett high-end kort.
 
Jag tänkte köpa en ny stationär dator för bildbehandling/katalogisering i Lightroom och full-HD videoredigering i Premiere. För att kunna skräddarsy en dator efter mina behov tänkte jag köpa från Mr PC eller Inet (inte bygga själv utan låta dom göra det). Mr PC verkar vara billigare. Är det någon skillnad i kvalitet hos datorbyggen från Mr PC och Inet?

Det jag funderar på är en Core i5 2500 eller i7 2600 med 120 GB SSD och 8 eller 16 GB RAM. Behöver jag något grafikkort om jag inte spelar på datorn eller räcker det med CPUns grafikkrets? (min skärmupplösning är 1920x1200) Om jag har förstått det rätt behövs det inte för bildbehandling men hur är det med videoredigering? Behöver man i så fall köpa ett dyrt grafikkort för att märka någon skillnad?

Är det någon märkbar skillnad mellan i5 och i7 för det jag tänker använda datorn till eller är det bättre att lägga pengarna på andra komponenter? Är 8 GB RAM tillräckligt?

SSD och så mycket ram plånboken tillåter. Köpte nyss en med 12, och det känns tight.
 
SSD och så mycket ram plånboken tillåter. Köpte nyss en med 12, och det känns tight.

Har 4 GB idag och det är sällan minnesutnyttjandet går i taket när jag kör Lightroom eller Premiere Elements. Kan det vara så att programmen anpassar sig till det befintliga minnet för att inte behöva börja swappa mot hårddisken och att man skulle få en rejäl prestandaökning med mer minne än "nödvändigt"?
 
Har 4 GB idag och det är sällan minnesutnyttjandet går i taket när jag kör Lightroom eller Premiere Elements. Kan det vara så att programmen anpassar sig till det befintliga minnet för att inte behöva börja swappa mot hårddisken och att man skulle få en rejäl prestandaökning med mer minne än "nödvändigt"?

Själv märkte jag en markant skillnad från det att jag gick från 8GB till 16GB. Då redigerar jag mycket RAW-filer, som är rätt stora. Däremot märktes inte någon skillnad när jag gick upp till 32GB RAM.

Jag kan dock tänka mig att den storleken på RAM kan vara till nytta vid 3D-modellering och film/musik-redigering, för att undvika hd-swappning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.