Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny D80 eller satsa på optik till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruthèr

Medlem
Har bestämt mig för att utvidga min fotoutrustning. Har 9000kr att spendera, frågan är om jag ska sälja min D50 med 18-50 kitoptik (bra skick endast 5000 exponeringar) och köpa Nikon Digitalkamera system D80 med Af 18-135
Eller satsa på bättre optik och en Nikon SB600 blixt till min befintliga D50?
Om jag nu ska sälja min D50, vad tror ni man kan få för den i nuläget (1gig minne)?

Beror väl på hur du känner.
Känner du att du växt ifrån/utvecklats ifrån din nuvarande kamera, att den begränsar dig, är det kanske läge att byta hus.
Behärskar du inte kameran till fullo ännu är det kanske bättre att satsa på optik. För 9000 får du ju mycket fin utrustning som du kanske aldrig säljer.

Så resonerar iaf jag =)

hmmm, jag har nog en hel del kvar att lära. Men tänker att det kanske är smart att sälja den medans man fortfarande kan få en slant.
Samtidgt så kanske man tar bättre bilder med en D50 med bättre optik, än en D80 med kitoptik??

Tänk på att varje byte av kamera och annan fotoutrustning som objektiv kostar pengar. Att sälja din D50 idag ger dig ca 3500-4000 kr. En ny D40 kostar netto idag 4000 kr med kitobjektivet efter cashback (830 kr tillbaka från Nikon). Varför skall någon köpa en begagnad D50 när den personen kan få en ny D40 för samma summa?! Det finns visserligen fördelar med D50 jämfört med D40 som tex objektivkompatibeliteten men jag tror att de flesta trots allt föredrar en ny modell och ny kamera. Skall du sedan köpa en ny D80 med 18-135-objektiv kostar det ca 10100 kr på nätet. Det innebär att du får lägga ca 6100-6600 Kr emellan. Ett bättre alternativ enligt mig är att du behåller din D50 och istället köper ett D40X-kit från Cyberphoto med två kitobjektiv bla ett 55-200 VR-objektiv. Detta paket kostar 9400 Kr men om du gör detta köp senast den 31 augusti i år dvs på fredag får du 830 Kr tillbaka av Nikon (cashback). Gör du så här får du två hus med två objektiv - ett nytt 18-55 och ett 55-200 med VR - till nettokostnaden ca 8600 Kr. Inte illa eller hur!

Ja grovt sett blir det väl bättre med en 400d med fin optik än med en 1dsmkIII med skräpoptik.

Jag tror att du kommer utvecklas mer om du köper optik istället, men jag är ju ingen expert. Men det är ju sant att om du ska sälja bör du ju göra det innan den inte är värd något. Eller så köper du optik och sen har du ju en extra kamera när du byter upp dig. Och den kommer alltid vara en bra kamera även om den är lite gammal.

Jag har bytt från D50 till D80. Anledningen till att jag bytte var att jag ville ge sonen en kamera, så det blev en D80 till mig så fick han överta D50:n, men om det inte varit för det så hade jag nog inte bytt. Skillnaden i upplösning är marginell och resulterar i pricip bara i större filer.

Sedan har visserligen D80 ett par saker som jag förälskat mig i. Ingen av dem är dock livsnödvändig.

Här är de största fördelarna enligt mig.

- Kan använda den inbyggda blixten för att fjärrstyra blixtar (det blir dock billigare att köpa en sändare till D50:n, så det går att leva utan)
- Större och mer ljusstark sökare. Förvisso väldigt trevligt, men inte heller speciellt avgörande om du inte fokuserar manuellt.
- Fuskspegeluppfällning (0.4 sek fördröjning, bra på stativ).

Kan du leva utan ovanstående så tycker jag att du ska behålla D50:n och satsa på optik och / eller en extern blixt.

Ruthèr skrev:
Har bestämt mig för att utvidga min fotoutrustning. Har 9000kr att spendera, frågan är om jag ska sälja min D50 med 18-50 kitoptik (bra skick endast 5000 exponeringar) och köpa Nikon Digitalkamera system D80 med Af 18-135
Eller satsa på bättre optik och en Nikon SB600 blixt till min befintliga D50?
Om jag nu ska sälja min D50, vad tror ni man kan få för den i nuläget (1gig minne)?

Det är ingen god idé att sälja ditt minneskort eftersom D50, D40, D40X och D80 alla använder SD-kort.

Jag har bytt både till fin och dyr optik samt uppgraderat D70-D80 senaste året och det är tveklöst så att finare optik gör betydligt mer för bildkvalitén än ett nytt hus.

Jag började med att byta ut mitt sigma 70-300 APO till ett Nikkor 80-200 f2.8 och det blev ett jättelyft i både skärpa, kontrast osov. Men jag störde mig på den moiré som ibland uppstod i D70 så jag köpte en D80. Det blev skillnad här också, men inte lika dramatisk. D80 exponerar bättre än D80, har bättre färger i "defaultläge" och jag har hittills efter 9000 exponeringar fortfarande inte sett någon bild med moiré. Jag vet inte hur D50 är jämfört med D70, men jag skulle nog rekommendera dig att lägga pengarna på optik.Skit i blixt, köp riktigt fin ljusstark optik med VR istället.

Känns som att jag ska behålla min D50 och köpa Optik och ev en blixt.
Om jag köper Nikons SB600 blixt, och ett fast 50 1,8d så har jag ca 5000 över, vad skulle ni rekomendera för telezoom (typ 200mm) för 5000?

Canons 70-200/4L brukar ju ligga på runt 5000 begagnat. Finns säkert en Nikon-motsvarighet i samma pris/prestandaklass. Det är ju ett trevlig omfång som iaf jag skulle vilja ha. Idag när det finns det fantastiska internetgirot behöver man ju inte vara rädd att köpa över nätet.

vill du ha kanonkvalité så rekommenderas verkligen nikon 80-200/2.8 i någon variant! stor och tung, men underbar bildkvalité!
kommer du inte använda 2.8 så kanske en nikon 70-300/4.5-5.6 VR skulle kunna passa?

Köp en SB-800
Du får Bouncer, färgfilter, boostpack vilket kostar dig ca 500:- att köpa till SB-600.
Prisskilanden blir då inte så stor till 800:an och den ger en del extra som kan vara bra och ha.

Köp desutom en ljusstark vidvinkelzoom vilket ger en del sperum som en 50/1.8 inte har men ändå skärpa och snabbhet.

För stålarna som blir över kan du köpa en billig telezoom eller ett bra stativ.

Nikon Speedlight SB-800 3495:-
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di 3495:-
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro 2285:-

Summa 9275:- hos Cyberphoto (liiite över budget)

Senast ändrad:
MrSmith skrev:
Köp en SB-800
Du får Bouncer, färgfilter, boostpack vilket kostar dig ca 500:- att köpa till SB-600.
Prisskilanden blir då inte så stor till 800:an och den ger en del extra som kan vara bra och ha.

Köp desutom en ljusstark vidvinkelzoom vilket ger en del sperum som en 50/1.8 inte har men ändå skärpa och snabbhet.

För stålarna som blir över kan du köpa en billig telezoom eller ett bra stativ.

Nikon Speedlight SB-800 3495:-
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di 3495:-
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro 2285:-

Summa 9275:- hos Cyberphoto (liiite över budget)

Fast Sigma 70-300 är ingen bra optik, möjligtvis prisvärd, men det är ju inget som kommer ta dina biler till nya höjder. Satsa på ett beganat 80-200 f2.8 i så fall.

-big kahuna- skrev:
Fast Sigma 70-300 är ingen bra optik, möjligtvis prisvärd, men det är ju inget som kommer ta dina biler till nya höjder. Satsa på ett beganat 80-200 f2.8 i så fall.

Visst är det så att Sigman är sämre än Nikon 80-200/2.8. Jag tycker dock att en bra zoom i vinvinkel-kort tele och en bra blixt är mycket viktigare än en längre tele-zoom.
Sedan skulle jag nog ta ett bra stativ före Sigma-zoomen.

Jag menar handen på hjärtat, vilket zoomområde använder du mest? 18-70 eller 80-200?

shoppade lite idag, blev ett 50mm 1,8, filter och motljusskydd. Har inte hunnit ta så många bilder ännu, men hittils är jag supernöjd med vad objektivet har presterat. Å andra sidan har jag inte mkt mer än kit optiken att jämföra med. Ska fota ett tag uteslutande med detta objektiv för försöka komma underfund med vilket brännviddsomfång jag verkligen behöver. Tack för era råd gällande prisvärd optik.

ANNONS