ANNONS
Annons

Ny D700-ägare. Tips? Råd? Inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameran håller sig på det "grundvärde" du ställt in.

Ja titta, det gör den ju... varför fick jag för mig nåt annat då? Nåja...

En annan fråga då:
Man kan ju slå på "Enkel exponeringskompensering" så att man direkt kan vrida på ett hjul för att kompensera, istället för att först trycka på +/- och sen vrida. Bra. Men, beroende på vilket exponeringsläge man använder (PASM) så varierar det vilken ratt (främre eller bakre) man ska använda. Går det någonstans att ställa in att det alltid ska vara samma ratt?

Ja titta, det gör den ju... varför fick jag för mig nåt annat då? Nåja...

En annan fråga då:
Man kan ju slå på "Enkel exponeringskompensering" så att man direkt kan vrida på ett hjul för att kompensera, istället för att först trycka på +/- och sen vrida. Bra. Men, beroende på vilket exponeringsläge man använder (PASM) så varierar det vilken ratt (främre eller bakre) man ska använda. Går det någonstans att ställa in att det alltid ska vara samma ratt?

Jag förstår att det är frustrerande. Hade inte själv råkat ut för det och trodde att det var för att jag aldrig använder P, och mycket sällan S. Nu när jag skulle kolla hur det funkade i de lägena märker jag att det är samma ratt oavsett PASM-läge. Hittar inget uppenbart ställe som ändrar en sådan inställning.

Jag förstår att det är frustrerande. Hade inte själv råkat ut för det och trodde att det var för att jag aldrig använder P, och mycket sällan S. Nu när jag skulle kolla hur det funkade i de lägena märker jag att det är samma ratt oavsett PASM-läge. Hittar inget uppenbart ställe som ändrar en sådan inställning.

Så du kan alltså använda en och samma ratt för exponeringskompensering, oavsett PASM-läge? Och du rattar direkt? Du behöver inte trycka på +/-knappen först? Och du har en D700?

Så här funkar det för mig:

P-läge: främre ratt ställer in exponeringskompensering, bakre ratt ger programskift

S-läge: främre ratt ställer in exponeringskompensering, bakre ratt ställer in slutartiden

A-läge: främre ratt ställer in bländarvärde, bakre ratt ställer in exponeringskompensering

M-läge: främre ratt ställer in bländare, bakre ratt ställer in slutartid (i M-läge krävs +/-knappen för exponeringskompensering)

Det fungerar som jag vill i A- och M-läge (vilket är de två jag använder till 98%), men det hade ju varit kul om man även i S- och P-läge fått exponeringskompenseringen på bakre ratten.

Förlåt, jag måste ha kollat krokigt, det fungerar ungefär som du säger på min D700 också med den skillnaden att jag har omytta roller mellan hjulen (vilket av någon anledning verkar leda till att läge P får samma ratt som läge A för exponeringskompensationen).

Iso

Någon som vet om man kan ställa in så att man ändrar iso med den främre ratten? Har kollat igen allt flera gånger utan att hitta något.

Har letat men endast hittat flera år gamla trådar i ämnet. När jag först ställde in min nya D700 så valde jag givetvis att NEF-filerna skulle var okomprimerade. Eftersom filerna blir rätt stora så tänkte jag att man kanske skulle köra med komprimerade NEF istället. Är den förlustfria komprimeringen verkligen förlustfri? Jag tänker på ifall det är möjligt att se någon skillnad i bildkvalitet mellan de olika inställningarna. Har komprimeringsalgoritmen förbättrats på senare år?

Nu är ju inte min fråga specifik för just D700 men eftersom jag just skaffat en sådan kamera så kan det ju vara läge att ställa frågan i just denna tråden.

Har letat men endast hittat flera år gamla trådar i ämnet. När jag först ställde in min nya D700 så valde jag givetvis att NEF-filerna skulle var okomprimerade. Eftersom filerna blir rätt stora så tänkte jag att man kanske skulle köra med komprimerade NEF istället. Är den förlustfria komprimeringen verkligen förlustfri? Jag tänker på ifall det är möjligt att se någon skillnad i bildkvalitet mellan de olika inställningarna. Har komprimeringsalgoritmen förbättrats på senare år?

Nu är ju inte min fråga specifik för just D700 men eftersom jag just skaffat en sådan kamera så kan det ju vara läge att ställa frågan i just denna tråden.

Den förlustfria skall vara förlustfri, precis som ZIP eller GIF.

Jag kör med den förlustfria och är nöjd och glad.

/Karl

Även fast tråden är gammal kan jag ju ändå komma med ett ganska bra tips om man vill kunna fota i 8 bilder i sekunden UTAN batterigrepp.

(Fyi så har jag engelska menyer, men det går nog att gissa sig till svenska inställningarna om man vill)

Innuti "Custom setting menu" så ska du sätta e5 och e6 till "Flash only" och under f5 (tror f6 också går bra) sätta "FUNC. button press" till "Bracketing burst" o "FUNC. button + dials" till "Auto bracketing". Sen sätter du kameran i single-skjutar-läget (S på den ratten), håller in Fn-knappen, vrider upp den till 9 brackets (lägre går iofs också) och sen är det bara hålla in Fn-knappen SAMTIDIGT som du håller in avfyraren. Du bör du komma upp i fina 8fps i upp till 9 bilder.

Jag kör det här hela tiden och det funkar klockrent. Går också att sätta e5 och e6 till "AE only" också om man vill skjuta HDR-bilder riktigt snabbt.

Förslag är också att sätta f2 (playback mode) till Zoom på "low" så räcker det med att trycka på mittknappen för att snabbt se hur skarpa bilder man tagit.

kolla hos Ken Rockwell oxå, steg för steg inställningar på D700 http://kenrockwell.com/nikon/d700/users-guide/index.htm

Man kan ju gråta ...

1.) Take a picture. Look at the rear LCD. OK? You're done.
2.) Too light or dark? Change the Exposure Compensation and shoot again. OK? You're done.

Ingen bra början med att skriva att man ska ställa in exponeringskompensationen efter hur bilden ser ut på LCD:n ...

Jag är bara nyfiken, varför skulle man inte detta tycker du? Vad skall man i så fall då gå efter om inte LCD med tillhörande "diagram" uppvisar?
Mvh
JB

Jag är bara nyfiken, varför skulle man inte detta tycker du? Vad skall man i så fall då gå efter om inte LCD med tillhörande "diagram" uppvisar?
Mvh
JB

... med tillhörande histogram - absolut - men ljusets styrka i LCD:n ser olika ut beroende på ljuset i omgivningen.

OK, då förstår jag hur du menar. Borde kanske fattat det direkt, men du vet ibland hänger inte hjärnan med så mycket man skulle önska ;-)
Mvh
JB

Du kommer säkert att bli nöjd med ditt val. Jag har haft min D700 sedan dec 2008 och är fantastiskt nöjd. Inte minst vad gäller fullformatssensorn - det känns som att vara "hemma" igen efter några år med brännvidsförlängning.

Jag tycker fortfarande att man får bra hjälp av hjälpmenyerna (knappen med "?" på baksidan) när man utforskar kameran.

Mitt främsta tips är att du testar de olika bildkontrollerna (fungerar som olika typer av filmer i kameran). Det finns dessutom fler att ladda ner från Nikons hemsida. Jag använder till allra största delen "Landskap" och "Porträtt" (både nedladdade).

Väljer oftast att ha spottmätning på Func-knappen. Zooma bild på multiväljarens mittknapp är också väldigt användbart. Rengör sensorn både vid uppstart och avstängning av kameran - har väldigt lite problem med damm.

Man får en del bra tips av Kelby&Kloskowski på http://www.dtowntv.com/. Lite tjatigt, men ett och annat tips har jag haft nytta av.

Lycka till!

/Mats F
Du skriver att det finns en del saker att ladda ner från Nikons hemsida, jag har varit på hemsidan men hittat ingenting. Kan du lägga länken till dem

Jag laddar upp 2 bilder en med oskärpa och en med skärpa (photoshop)

Det är svårt att se detaljer på din bild, men den undre är överskärpt (för mycket). Du måste lägga ut en liten del av bilden (t.ex. 100 % crop) för att det ska gå att bedöma skärpan

P-läget kan såklart ge för långa slutartider, men det verkar ha varit rätt ljust vid just det där fototillfället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar