ANNONS
Annons

Ny D700-ägare. Tips? Råd? Inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är inte tids-oskärpa, blurrningen är PERFEKT symmetrisk. Det KAN den bli om problemet är slutartider också, men bara i en bild av tusen - max.

Tittar man på bakgrunden verkar du ha legat på ca 1/800 i bilden, vilket knappast kan ge rörelseoskärpa i hennes (ganska statiska!) pose.

Problemet här är snarare fokus. Det konstiga är att du upplever "de andra" lägena förutom "P" som skarpare.

Det där är inte tids-oskärpa, blurrningen är PERFEKT symmetrisk. Det KAN den bli om problemet är slutartider också, men bara i en bild av tusen - max.

Tittar man på bakgrunden verkar du ha legat på ca 1/800 i bilden, vilket knappast kan ge rörelseoskärpa i hennes (ganska statiska!) pose.

Problemet här är snarare fokus. Det konstiga är att du upplever "de andra" lägena förutom "P" som skarpare.

Jag har inte hunnit ta många bilder än, men de flesta är tagna med "P" och jag upplever samma resultat (oskärpa) på alla bilder

Dagsljus, och knappast F/11...? Lite för mycket oskärpebildning på bakgrunden, som ju inte är SÅ långt bakom motivet. Jag skulle gissa F/5.6-8, vilket i dagsljus ger tider ungefär i den häraden (om jag bedömer ljuset i bilden rätt).

Men eftersom det var en ren gissning skulle det vara intressant att få reda på vad bilden egentligen togs med.

.../snip/... Är den förlustfria komprimeringen verkligen förlustfri? Jag tänker på ifall det är möjligt att se någon skillnad i bildkvalitet mellan de olika inställningarna. Har komprimeringsalgoritmen förbättrats på senare år?

Nu är ju inte min fråga specifik för just D700 men eftersom jag just skaffat en sådan kamera så kan det ju vara läge att ställa frågan i just denna tråden.

Den förlustfria komprimeringen ÄR förlustfri, det går alltså att återskapa en bit-perfekt kopia av bilden efter upp-packning. Det som händer när bilder blir mer detaljerade är helt enkelt att den möjliga komprimeringsgraden minskar - filen blir större.

Det som händer med den "förstörande" komprimeringen är egentligen bara en gamma-omvandling, en minskning av antalet bitar i färg-djup. Denna komprimering ligger ungefär halvvägs till den Gamma2.2 som t.ex sRGB och ARGB använder - och är alltså OCKSÅ ganska icke-förstörande. Den tar bort lite tonupplösning i högdagrarna, men ger alltså inga "jpg-liknande" komprimeringsfel.

Dagsljus, och knappast F/11...? Lite för mycket oskärpebildning på bakgrunden, som ju inte är SÅ långt bakom motivet. Jag skulle gissa F/5.6-8, vilket i dagsljus ger tider ungefär i den häraden (om jag bedömer ljuset i bilden rätt).

Men eftersom det var en ren gissning skulle det vara intressant att få reda på vad bilden egentligen togs med.

Just den bilden togs med Tamron AF70-300 F4,-5,6Di men det är samma resultat med Nikkor AF50 f/1,8D

Då lär det inte vara tiderna som spökar. Kolla så att kameran fokuserar rätt, det är det enda vettiga att rekommendera.

Mörka hörn på bilder - varför?

Hej!
Jag har nyligen hämtat min 5 mån gammal kamera från service (rengöring) men nu när jag har tagit några test bilder visar sig att bilder är ljusare i mitten och mörkare på kanter. Varför far jag mörka horn på bilder som ser ut som en vinjettering i bilder?
/marek

Förmodligen för att det är... vinjettering!

Frågan är: har du kunnat ta bilder med samma kombination av kamera, objektiv och inställningar förut utan att få vinjettering? Alltså: har någonting förändrats? Eller har du alltid haft vinjettering?

Eller är det så enkelt att du har ett motljusskydd som sitter litee snett?

Hej!
Ja jag kör med samma inställningar och märkte det först nu när jag tagit enfärgad bild.
/marek

Bilagor

• testbilder_himmel.jpg
    testbilder_himmel.jpg
    33.7 KB · Visningar: 377
Vilken bländare använde du?

Har du tagit liknande bilder med liknande inställningar under liknande förhållanden förut? Och då inte fått någon vinjettering?

Hej!
Ja jag kör med samma inställningar och märkte det först nu när jag tagit enfärgad bild.
/marek
Det där ser helt normalt ut om du använt ett bländarvärde nära objektivets största dito. Blända ner och det minskar eller försvinner:)

Vinjettering förstärks om du drar upp kontrasten på bilden, vilket kan vara fallet om du öppnar bilden i ett program som har någon form av automatisk kontrastkorrigering. Då kommer en bild som den ovan att se förfärlig ut eftersom programmet tycker att bilden är så kontrastlös att det ökar kontrasten hysteriskt mycket, och minsta lilla vinjettering syns jättetydligt.

Du kommer säkert att bli nöjd med ditt val. Jag har haft min D700 sedan dec 2008 och är fantastiskt nöjd. Inte minst vad gäller fullformatssensorn - det känns som att vara "hemma" igen efter några år med brännvidsförlängning.

Jag tycker fortfarande att man får bra hjälp av hjälpmenyerna (knappen med "?" på baksidan) när man utforskar kameran.

Mitt främsta tips är att du testar de olika bildkontrollerna (fungerar som olika typer av filmer i kameran). Det finns dessutom fler att ladda ner från Nikons hemsida. Jag använder till allra största delen "Landskap" och "Porträtt" (både nedladdade).

Väljer oftast att ha spottmätning på Func-knappen. Zooma bild på multiväljarens mittknapp är också väldigt användbart. Rengör sensorn både vid uppstart och avstängning av kameran - har väldigt lite problem med damm.

Man får en del bra tips av Kelby&Kloskowski på http://www.dtowntv.com/. Lite tjatigt, men ett och annat tips har jag haft nytta av.

Lycka till!

/Mats F

Hej
Även jag är en ny användare av Nikon d700 och undrar var man hittar nedladdningarna för porträtt och landskap på Nikonsidan?

Pär

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar