Annons

Ny D700-ägare. Tips? Råd? Inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Numera hör även jag till den lyckliga skara av D700-ägare. Och vad ska man säga? Ja jösses... det är alltså så här det är att fotografera med riktig utrustning! :)

Jag tog häromdagen beslutet att skaffa en D700, Sigma 24-70/2,8 och en SB-900. Mycket pengar, men de känns som välinvesterade.

Snabbt, exakt, skarpt, nära nog brusfritt på ISO 3200... det här är fantastiskt kul!

Så, vad ska jag nu tänka på med min nya kamera? Det finns ju tusen olika inställningar. Hur gör ni andra? Några bra tips eller råd ni kan dela med er av? Intressanta länkar? Kända problem? Nåt annat?
 
Får väl börja med att säga grattis... :)

http://nikonusa.com/pdf/manuals/dslr/D3ProTechnicalGuide.pdf
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/705948/0
http://prakashphotography.blogspot.com/2008/12/nikon-d700d3d300-autofocus-settings.html
- Här finns ganska gedigna genomgångar och diskussion ang. fokussystemet - många intressanta synpunkter och inlägg. Jag använder själv ALLTID AF-on frikopplat från avtryckaren för att sköta fokus (när jag använder AF-objektiv).

Att använda "custom"-banken för dina egna speciella "per-situation"-inställningar är också en bra ide... Jag har satt mina "shooting menu bank" på Fn. - knappen för att kunna skifta snabbt (Fn-knapp + scroll-hjul).

jpg-i-kamera använder jag inte, gillar inte riktigt Nikons jpg-renderingar...

Annars är det bara att plåta på och vänja sig vid kameran, jag har inget sådär speciellt revolutionerande att komma med på "snabbtips"-området... :)
 
Fråga gärna om några specifika av de tusen inställningarna...

Jag använder inställningsbankerna mycket. Har alltså några olika grundinställningar som passar i olika sammanhang, ett par olika med olika spelrum för auto-ISO, en utan auto-ISO och en för för enbart jpg. En av auto-ISO-bankerna har jag optimerat för snabbhet så allt som tar prestanda så som noise reduction och active d-lighting är avstängt där.

Efter ett tag märker du vilka inställningar du ofta ändrar och då är det väldigt fint att antingen knyta dessa till snabbknapparna eller lägga upp dem i den customiserbara menyn ("my menu"). Kolla även in att en del inställningar blir snabbt åtkomliga genom två tryck på infoknappen.
 
Nästa steg är väl att inhandla ett MB-D10 eller rent av PDK-1 (det är väl så hela rasket heter). En sådan kompetent kamera behöver en vän som det batterigreppet...den känner sig inte riktigt hel utan ;)

Annars har jag inte ngr direkta tips, men jag är fortfarande rädd för den där minneskortsluckan så ta det lite försiktigt där...

Grattis till en kamera som du kommer att kunna ha många år frammåt.

// Daniel
 
Du kommer säkert att bli nöjd med ditt val. Jag har haft min D700 sedan dec 2008 och är fantastiskt nöjd. Inte minst vad gäller fullformatssensorn - det känns som att vara "hemma" igen efter några år med brännvidsförlängning.

Jag tycker fortfarande att man får bra hjälp av hjälpmenyerna (knappen med "?" på baksidan) när man utforskar kameran.

Mitt främsta tips är att du testar de olika bildkontrollerna (fungerar som olika typer av filmer i kameran). Det finns dessutom fler att ladda ner från Nikons hemsida. Jag använder till allra största delen "Landskap" och "Porträtt" (både nedladdade).

Väljer oftast att ha spottmätning på Func-knappen. Zooma bild på multiväljarens mittknapp är också väldigt användbart. Rengör sensorn både vid uppstart och avstängning av kameran - har väldigt lite problem med damm.

Man får en del bra tips av Kelby&Kloskowski på http://www.dtowntv.com/. Lite tjatigt, men ett och annat tips har jag haft nytta av.

Lycka till!

/Mats F
 
Största tipset: Använd auto-ISO, för tusan hakar! Lägg en "länk" till denna funktion i "min meny" så att du kommer åt inställningarna snabbt. Helt strålande, och med D700:ans grymma lågbrusprestanda behöver man i stort sett inte bry sig alls om vad kameran väljer för ISO. Du kan naturligtvis själv ställa in vad taket ska vara. Själv har jag satt det till ISO 6400, och sen ställer jag in tiden beroende på vilket objektiv jag använder.
Även auto-ISO i M-läget är fenomenalt bra när ljuset börjar tryta. Då har man direktkontroll över slutartid och bländare utan menyval, och ISO-talet sätter kameran så att exponeringen blir rätt vid givna övriga parametrar.

Det finns nästan för många inställningsmöjligheter i kamerans menyer, och man behöver oftast inte bry sig om dem om man inte använder följande AF för sport och sånt. Kör A-läge och välj en bildstil som matchar dina önskemål, även om du tänker använda råformat. Då ser du bättre på displayen hur bilden kommer att bli när du är färdig med den.
 
Största tipset: Använd auto-ISO, för tusan hakar! Lägg en "länk" till denna funktion i "min meny" så att du kommer åt inställningarna snabbt. Helt strålande, och med D700:ans grymma lågbrusprestanda behöver man i stort sett inte bry sig alls om vad kameran väljer för ISO. Du kan naturligtvis själv ställa in vad taket ska vara. Själv har jag satt det till ISO 6400, och sen ställer jag in tiden beroende på vilket objektiv jag använder.
Även auto-ISO i M-läget är fenomenalt bra när ljuset börjar tryta. Då har man direktkontroll över slutartid och bländare utan menyval, och ISO-talet sätter kameran så att exponeringen blir rätt vid givna övriga parametrar.

Det finns nästan för många inställningsmöjligheter i kamerans menyer, och man behöver oftast inte bry sig om dem om man inte använder följande AF för sport och sånt. Kör A-läge och välj en bildstil som matchar dina önskemål, även om du tänker använda råformat. Då ser du bättre på displayen hur bilden kommer att bli när du är färdig med den.

Jag håller med, använd Auto-ISO om det inte är kritiskt med exponeringen.

Det finns väldigt många inställningsmöjligheter, och jag har inte ens börjat använda bankerna på varken min D300 eller D700, dumt nog.
 
Tack för svaren och länkarna.

Auto-ISO var nog det första jag aktiverade... är van vid det sen min Pentax. Och så AF på AF-ON-knappen.

Det där med "Min meny" och inställningsbanker verkar smidigt, bara man kommer på vad man ska lägga där. Kan tänka mig t.ex. en stativ-inställning och en blixtinställning. Får väl ge sig med tiden.

AF-inställningarna verkar vara nåt att bita i med alla sina olika varianter. Och sen blixthanteringen med trådlös styrning.

Fyll gärna på med fler tips och synpunkter ifall ni orkar.
 
Är det någon som har erfarenheter av blixt (ibyggd eller extern) i kombination med auto-ISO? Det lilla jag testat känns lite oklart hur det beter sig. Fungerar det olika beroende på exponeringsläge (PASM)?
 
fundering

lite off-topic kanske men jag har en liten
fundering kring d700'an.
jag införskaffade mig ganska nyligen ett
exemplar av dena präktiga kamera.
till detta var jag givetvis tvungen att ha mig
ett gediget stativ samt en ny trådutlösare. Jag
beslutade mig för att köpa en HWN 433 remote control pga.
priset.

men när jag satte upp systemet och anslöt trådutlösare i
10-pin kontakten så funkar inte den nya avtryckaren även
om alla lampor lyser grönt samt jag går så långt som att
ställa in bulb på manuell.

är det något jag inte gjort rätt eller måste jag
skriva iväg ett mail, någon som har några tankar?
 
lite off-topic kanske men jag har en liten
fundering kring d700'an.
jag införskaffade mig ganska nyligen ett
exemplar av dena präktiga kamera.
till detta var jag givetvis tvungen att ha mig
ett gediget stativ samt en ny trådutlösare. Jag
beslutade mig för att köpa en HWN 433 remote control pga.
priset.

men när jag satte upp systemet och anslöt trådutlösare i
10-pin kontakten så funkar inte den nya avtryckaren även
om alla lampor lyser grönt samt jag går så långt som att
ställa in bulb på manuell.

är det något jag inte gjort rätt eller måste jag
skriva iväg ett mail, någon som har några tankar?

Tyvärr kan jag inte hjälpa. Jag använder Phottix, funkar bra än så länge.
 
Vad kör du på för läge och gör du något "speciellt" före/efter du pluggar in den i 10-kontakten?
 
Jag har kopplat en funktionsknapp att visa vattenpasset i sökaren, vilket jag använder dagligen. Skulle vara fruktansvärt jobbigt att gå tillbaka till att ha en kamera som inte har denna funktion.

Ifall du har en extern blixt så är en smidig funktion att använda den inbyggda blixten som commander.

Har aktiverat stödlinjer i sökaren vilket underlättar ytterligare vid användning av vattenpasset i sökaren.

Autoiso är trevligt, men använder det sällan, eftersom det är struligt att använda tillsammans med blixtar.

"Pre" funktionen på vitbalansen är också genialt smidig och korrekt. Behöver oftast inte ens använda gråkort, utan kameran gör en tillräckligt bra analysering bara genom att man först tar en bild i exempelvis ett rum med svår belysning som autovitbalansen inte klarar.

Ha det så kul.

Mvh

David
 
lite off-topic kanske men jag har en liten
fundering kring d700'an.
jag införskaffade mig ganska nyligen ett
exemplar av dena präktiga kamera.
till detta var jag givetvis tvungen att ha mig
ett gediget stativ samt en ny trådutlösare. Jag
beslutade mig för att köpa en HWN 433 remote control pga.
priset.

men när jag satte upp systemet och anslöt trådutlösare i
10-pin kontakten så funkar inte den nya avtryckaren även
om alla lampor lyser grönt samt jag går så långt som att
ställa in bulb på manuell.

är det något jag inte gjort rätt eller måste jag
skriva iväg ett mail, någon som har några tankar?

Har tyvärr enbart dåliga erfarenheter av Hähnels fjärrutlösare av den modellen. Den tidigare versionen funkade bättre. Har testat tre olika av den modell du köpt. De två första var mycket oberäkneliga och hade kort räckvidd, den tredje pajade totalt eftersom antennen endast sitter fast i en liten lödning inuti. (kan ha varit glapp där även på de två tidigare med tanke på hur känslig konstruktionen är.)
Köpte till slut en Photixx och den verkar funka ännu så länge. Riktigt dystert att det inte finns någon rejäl fjärrkontroll från Nikon (den med IR har så kort räckvidd och IR brukar inte vara så tillförlitligt utomhus).
 
Har tyvärr enbart dåliga erfarenheter av Hähnels fjärrutlösare av den modellen. Den tidigare versionen funkade bättre. Har testat tre olika av den modell du köpt. De två första var mycket oberäkneliga och hade kort räckvidd, den tredje pajade totalt eftersom antennen endast sitter fast i en liten lödning inuti. (kan ha varit glapp där även på de två tidigare med tanke på hur känslig konstruktionen är.)
Köpte till slut en Photixx och den verkar funka ännu så länge. Riktigt dystert att det inte finns någon rejäl fjärrkontroll från Nikon (den med IR har så kort räckvidd och IR brukar inte vara så tillförlitligt utomhus).

Hähnels trådlösa fjärrutlösare funkar inte om du har aktiverat AF-on knappen."tumtrycket"
Så är det på min D300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.