ANNONS
Annons

Ny D70

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Får mitt D70 hus idag som jag beställt
med Nikkor 50mm f1.8 objektiv.

Vad är de första jag skall göra för
att försäkra mig om att allt är står
sig rätt till med kameran, att inget
är fel på den?

nej självklart inte....

Vill bara veta om de finns några bra sätt att t.ex. testa snabbt om de finns några döda pixlar etc

Det lär finnas en freeware applikation nånstans på nätet som testar just det - tyvärr har jag glömt vad den heter. Hittar du den får du gärna posta namnet här eftersom jag kommer att befinna mig i din situation snart :)

Risken finns kanske att man blir vad Ken Rockwell kallar en "pixelpeeper" och att man ägnar större delen av tiden åt att leta fel på kameran.
Jag tror att allt kommer att funka kanon och att du blir jättenöjd efter ett tag. Själv var jag besviken men det berodde mest på dålig förståelse. Nu är jag skitnöjd.

Lycka till med nya kameran!!

Överexponera en bild så att den blir helt vit & underexopnera en helt svart & leta konstigheter om du vill. Jag har alldrig provat men tror man kan göra så.

Slowfinger skrev:
Risken finns kanske att man blir vad Ken Rockwell kallar en "pixelpeeper" och att man ägnar större delen av tiden åt att leta fel på kameran.
Jag tror att allt kommer att funka kanon och att du blir jättenöjd efter ett tag. Själv var jag besviken men det berodde mest på dålig förståelse. Nu är jag skitnöjd.

Lycka till med nya kameran!!

Håller med Bo, att leta fel är ju inte det första man känner för att göra. Ut och fota tills du blir blodig på pekfingret istället. Bekanta dig med D70'n, först då kan man också förstå eventuella felaktigheter eller "features".

Bra val av startsystem för övrigt.

Dessutom har visst sensorn inbygd felkorrigering för döda pixels. Om inte flera intilligande är döda lär du aldrig upptäcka det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar