Annons

Ny Canon 7D eller begagnad 1D mkIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är förstås olika vilka brännvidder man vanligen tycker man behöver. Ofta tycker jag att EF 24-105mm f/4L IS USM ger lagom räckvidd på min 7D. Jag tycker lite mer detaljer är roligare än intetsägande, breda vyer.

Till 1D Mark IV har Canon omarbetat programvaran för servo AF, kallat AI Servo AF II. 7D har samma system. Ska enligt Canon ge bra följning och ändå inte vara lika nervös som hos 1D Mark III.

Det är riktigt att 7D är lite långsammare än 1D Mark IV. Fyra millisekunder när det gäller tid mellan avtryck och slutartutlösning och 20 ms längre spegelrörelse. 7D är förresten kapabel till 8 bilder/sekund. Det innebär alltså 25 ms längre tid mellan bilderna. Med 20 ms längre spegelrörelse har en 7D alltså lite bättre förutsättningar för att klara AF på rörliga mål än en 1D Mark IV. Algoritmen och processorkapaciteten är likvärdig, enligt Canons tekniska information (white papers och Canon Europes websida).

Senast ändrad:
Jag har jämfört 1D Mark III och 7D sida vid sida. Nu gör inte jag stora utskrifter av mina bilder. Men jag publicerar bilder i förminskat format på webben. Jag är dock en frenetisk pixelpeeper.

Jag skulle vilja påstå att hög-ISO bilder är likvärdiga från de båda. Men jag upplever att 1D Mark III har lite mer detaljer/information att hämta i skuggområden om man ljusar upp en bild med fyllnadsljus t.ex. Det har stor betydelse för mig eftersom bilder tagna vid ISO 3200 vanligtvis sker dåligt belysta miljöer med många fulskuggor.

Min kamera tillhör de serienummer som inte har varit drabbade av AF-problem. Dock så har jag upplevt frontfokus med flera av mina objektiv och kameran har varit hos Canon två gånger för justering. I AI Servo är kameran fantastiskt snabb på att hitta fokus och följa.

Efter att ha jämfört 7D under exakt samma förhållanden så upplever jag att precisionen är högre hos 1D Mark III än 7D. 1D Mark III levererar bild efter bild utan att tveka medans 7D ibland kan tveka lite grand. Faktum är att jag till och med upplever precisionen i autofokus är bättre hos 5D Mark II än 7D. Med 7D kan ibland få bilder som är lite ur fokus trots One Shot-fokus.

Andra saker som spelar in, ergonomi. Det inbyggda batterigreppet hos 1D Mark III är mycket skönare utformat än 7Ds BG-E7 som är ganska kantigt. 7Ds bildfrekvens vid seriebildstagning sjunker drastiskt vid svagt ljus. Zon-AF som är så high tech och coolt på 7D ger sämre precision än egen vald fokuspunkt.

Ett litet tillägg:

Vad jag syftade på med brännviddsförlängningen med 1Diii var att ffa 16-35,17-35 är ljusstarka och flexibla 20-44/2,8 resp 21-44/2,8 zoomar, alltså fortsatt kraftig vidvinkel till normal på en 1Diii. Någon motsvarighet till 7D finns inte. Skall jag gå runt och fota utan speciellt ändamål med 1Diii är det denna som sitter på. Jag, och många andra, har mer nytta av dessa 8mm på vidvinkelsidan än de 44mm på telesidan som 17-55/2,8 IS ger på 7D 17-55 motsv 28-88mm). Det finns ju ingen 13-28/2,8 EF-S zoom.

Här skulle jag vilja påstå att det motsatta är sant. Till APS-C finns massor av ultravidvinklar och normalzoomar men inget till APS-H. Det kanske inte finns någon 13-28/2,8 EF-S zoom men det finns en EF-S 10-22 vilket motsvarar på 16-35 på FF.

Om man enbart kör APS-H får man nöja sig med 20, 21mm vilket är rätt tråkigt. Väl värt att notera.

7D är förresten kapabel till 8 bilder/sekund. Det innebär alltså 25 ms längre tid mellan bilderna. Med 20 ms längre spegelrörelse har en 7D alltså lite bättre förutsättningar för att klara AF på rörliga mål än en 1D Mark IV. Algoritmen och processorkapaciteten är likvärdig, enligt Canons tekniska information (white papers och Canon Europes websida).

Jag har en 1D Mark IV och testade 7D under en månad. Jag skulle säga att 1D Mark IV är en bättre sportkamera. 7D är väldigt smart gjord på alla sätt utom på en punkt, serietagningen segar ner sig om AF-punkten är riktad mot en mörk yta. I praktiken blir det rätt märkbar skillnad i bildfrekvens där 7D ibland tappar mycket fart medan 1D Mark IV bara tappar lite fart (och då från en snabbare nivå).

Med tanke på prisskillnaden skulle jag ändå säga att 7D är extremt prisvärd, även för den som vill fotografera sport.

I övrigt är det summan av de många små detaljerna som gör den stora skillnaden. Jag kan tycka att möjligheten att spela in ljuddiktering är väldigt användbart när jag är ute på jobb och ska ha koll på vad alla heter till bildtexterna. Särskilt om det regnar...

I övrigt tycker jag att 16-35:an är fantastiskt användbar på 1D-husen. Bildvinkeln är mer optimal på 1D-hus än på 5D. Jag behöver ytterst sällan mer vidvinkel än 20 mm, men det är bra att ha lite snävare bildvinkeln i andra änden för porträtt. En utmärkt reportageglugg som inte väger så mycket. Men den kunde varit lite skarpare.

Ett litet tillägg:

Här skulle jag vilja påstå att det motsatta är sant. Till APS-C finns massor av ultravidvinklar och normalzoomar men inget till APS-H. Det kanske inte finns någon 13-28/2,8 EF-S zoom men det finns en EF-S 10-22 vilket motsvarar på 16-35 på FF.

Om man enbart kör APS-H får man nöja sig med 20, 21mm vilket är rätt tråkigt. Väl värt att notera.

Ont om 2,8or dock - inte sant?

Jag har jämfört 1D Mark III och 7D sida vid sida. Nu gör inte jag stora utskrifter av mina bilder. Men jag publicerar bilder i förminskat format på webben. Jag är dock en frenetisk pixelpeeper.

Jag skulle vilja påstå att hög-ISO bilder är likvärdiga från de båda. Men jag upplever att 1D Mark III har lite mer detaljer/information att hämta i skuggområden om man ljusar upp en bild med fyllnadsljus t.ex. Det har stor betydelse för mig eftersom bilder tagna vid ISO 3200 vanligtvis sker dåligt belysta miljöer med många fulskuggor.

Min kamera tillhör de serienummer som inte har varit drabbade av AF-problem. Dock så har jag upplevt frontfokus med flera av mina objektiv och kameran har varit hos Canon två gånger för justering. I AI Servo är kameran fantastiskt snabb på att hitta fokus och följa.

Efter att ha jämfört 7D under exakt samma förhållanden så upplever jag att precisionen är högre hos 1D Mark III än 7D. 1D Mark III levererar bild efter bild utan att tveka medans 7D ibland kan tveka lite grand. Faktum är att jag till och med upplever precisionen i autofokus är bättre hos 5D Mark II än 7D. Med 7D kan ibland få bilder som är lite ur fokus trots One Shot-fokus.

Andra saker som spelar in, ergonomi. Det inbyggda batterigreppet hos 1D Mark III är mycket skönare utformat än 7Ds BG-E7 som är ganska kantigt. 7Ds bildfrekvens vid seriebildstagning sjunker drastiskt vid svagt ljus. Zon-AF som är så high tech och coolt på 7D ger sämre precision än egen vald fokuspunkt.

Jag har bägge kamerorna dvs 7D och 1D Mark III och jag håller med dej i vad du skriver om AF mm

Får väl skaffa mig en egen 1D Mark IV så jag kan jämföra själv. Nu kan jag inte kommentera detta, då jag inte har egen erfarenhet av varken 1D Mark III eller Mark IV, mer än några enstaka testskott, och det klarar ju vilken kamera som helst.

Det enda jag kan säga är att jag har än så länge inte i verkligheten råkat ut för någon situation där serietagningen har segat ner på 7D. Den gör det, det har jag provocerat fram, men det har inte hänt där jag faktiskt behövt bra fräs på den.

AF på 7D tyckte jag var hysteriskt opålitlig i början, men jag lade ner möda på att lära mig hur den fungerar, vad den kan försöka fokusera på, vilka inställningar man ska ha osv., och tycker jag kommer bra överens med den nu.

Tack så mycket för alla era svar. Det är suveränt med åsikter från er som verkligen testat båda kamerorna "på riktigt". Själv har jag bara kollat på mässor och det är ju inte samma sak.

Nu har jag verkligen fått något att tänka på :) Det bästa skulle ju vara om man kunnat testa kamerorna själv bredvid varandra på något sätt. Kanske man kan hitta något ställe som säljer begagnat och har båda...

/Johan

Rajala, Mattssons och Scandinavian Photo bl a brukar ha beg 1Diii och säljer förstås 7D också. Kolla beg på nätet och se om de har 1Diii inne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar