Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dönitz

Aktiv medlem
Hallå gott folk

Tänkte köpa min första digtal systemkamera denna vecka! jag har tänkt mig följande prylar från Tyskland!

Canon 300D med en 420 EX blixt.
Sigma EX 18-50 och Sigma EX 70-200.

Jag har 20.000 pengar att leka med.
Vad tycker ni?, jag vet att 350D kommer i Mars/April.Är detinte bättre att lägga pengarna på bättre optik, och sen när man är varm i kläderna köpa en 20D om ett par år !

Christer

Om ett par år kommer du vilja ha ersättaren till 20D och inte 20D.

Om du väljer att köpa 300D så glöm inte bort att lägga in det ryska hacket så du får tillgång till fler inställningsmöjligheter.

vill du spara pengar kan du ju alltid köpa en begangnad 300, det kommer nog att finnas en och annan sådan nu när 350:an kommer ;).

ang ryska hacket (ja jag vet de finns miljoner trådar :p) måste man ha en minneskorts-läsare??? eller går de o skicka direkt in på kortet?

mvh johan

aekiey skrev:
ang ryska hacket (ja jag vet de finns miljoner trådar :p) måste man ha en minneskorts-läsare??? eller går de o skicka direkt in på kortet?

mvh johan

Nej, man ska inte behöva ha en minneskortläsare. I alla fall behöver man inte detta för Canons egna programvara. Jag förelår att du ändå köper en USB2 minneskortläsare, speciellt om du tar RAW bilder. Dessutom kan man ju då även nyttja kortet som lagringsmedia till andra saker.

/A\

okej, tackar! då ska jag nog prova o lägga in det ryska hacket.. om man vågar... :)

edit: ledsen om jag råkade kladda ner tråden lite!

Jag tackar för alla svar och tips.
Det blir en ny kamera, kostar 5500 i Tyskland
( Technikdirekt ).

Och så får jag läsa lite om det ryska hacket

Låter som ett utmärkt val av utrustning. En bra USB 2 kortläsare kostar under 200:- så låt inte det avskräcka dig. Du kommer att vilja ha en i alla fall eftersom nedladdningen av bilder till datorn går otroligt mycket fortare då, 1 GB på ca 5 minuter för mig. Kameran är långsam på att få ur sig bilderna till datorn.
Rätt att satsa på optiken, den har också sannolikt längre livscykel än själva kamerahuset så den har du kvar även när du köper ny kamera.

Kortläsare

Jag har sett att det finns kortläsare som tar 5, 9 och 12 olika minnesvarianter (exempelvis Lexar, SanDisk ImageMate 12 in 1, SanDisk ImageMate 5 in 1, Scandinavian Photo Minneskortläsare etc) men är de verkligen nödvändiga för en nybörjare som mig eller räcker det med en kortläsare som "bara" klarar det minneskort som ingår till kameran (i det här fallet tänker jag på Canon 350D)? Är vissa märken bättre än andra och varför är FireWire så pass mycket dyrare än de andra märkena? Jag har ME som operativsystem i datorn - påverkar det mitt val på något sätt?

:: Susanne ::

Vilken kortläsare du behöver har inget med om du är nybörjare eller inte att göra.
Det är väl lämpligt att den åtminstone klarar CompactFlash I/II (CF) och SecureDigital (SD) som är standardformaten.
Sedan så vet du själv bäst om du kommer att använda någon kamera med XD eller MemoryStick (MS) eller liknande. T.ex SonyEricsson använder väl någon variant av MS i sina telefoner.
Det kanske är så att du ska ladda in någons kompis bilder från någon kamera, vad har då denne för minneskort? osv...

Det räcker bra med en USB 2 -läsare istället för FW.

Det brukar följa med drivrutiner om det inte funkar med Plug-and-Play till ett såpass nytt OS som Me, tror jag i vart fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar