Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny Canon 10D?
- Trådstartare M.H.L
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
M.H.L skrev:
Någon som vet mer om den nya 10an som ska komma? När är den lev. klar? Vad kommer skilja i pris/teknik?
Hehehe, ja du,, jag tror nog att det står skrivet i dem mest avlägsna stjärnorna just nu!!
Mvh Niclas.
Det som ryktas är:
Presentation i maj eller juni. Försäljningsstart till hösten.
6,3 megapixel
1,6x
5 bilder/sekund tack vare snabbare processor som också skriver snabbare på kortet.
20 bilder buffert
E-TTL 2
Namn: 30D eller 10D mark II
Presentation i maj eller juni. Försäljningsstart till hösten.
6,3 megapixel
1,6x
5 bilder/sekund tack vare snabbare processor som också skriver snabbare på kortet.
20 bilder buffert
E-TTL 2
Namn: 30D eller 10D mark II
ola skrev:
Jag pratade med Canon på mässan i Jönköping och dom sa att det var inget på gång för tillfället, kanske senare i höst.
Mvh Ola
Canon brukar vara hemliga. Men det stämmer ju med ryktena som säger att efterträdaren ska komma i slutet av sommaren, början av hösten.
Björn Jansson
Aktiv medlem
Och om uppföljaren är sådär klen som Herr Fröderberg säger ovan så känns det ju som om ingenting.
GIVE US 1.3 BF NU NU NU!!!
Folk köper ju D70 nu istället för 10D så det skall till någe värre för att locka över de inbitna amatörerna till Canon igen.
Kankse en svart 300D
Folk köper ju D70 nu istället för 10D så det skall till någe värre för att locka över de inbitna amatörerna till Canon igen.
Kankse en svart 300D
Björn Jansson skrev:
Och om uppföljaren är sådär klen som Herr Fröderberg säger ovan så känns det ju som om ingenting.
Kankse en svart 300D
Eos 300D finns i svart!
http://www.dpreview.com/news/0404/04040801eos300dblack.asp
Jag tycker inte alls de nya uppgifterna låter klena. Det är vettiga uppdateringar. 10D är ju faktiskt redan en riktigt bra kamera och nu fixar man ju till blixtexponeringen och snabbheten som är dess största brister.
Vill du ha 1,3x blir inte steget så långt när 3D kommer mot vintern. Med ett pris på dryga 20 000 blir det nog en perfekt kamera för kräsna amatörer och proffs som inte vill bära för tungt.
Samma sensor som i 1D mark II men enklare hus, lite långsammare och lättare. Och bättre pris.
Visst verkar D70 vara en fin kamera. Men det måste den vara. Annars kommer Nikon gå i konken. Så illa är deras ekonomi tyvärr. Så för konkurrensens skull är det väl bra att Nikon har nått som är bra. Men D70 är ju inte bättre än 10D, bara lite billigare. Och Canon kan ju alltid pressa priset mer...
/M
Björn Jansson
Aktiv medlem
Men det är ju inte något som får befintliga 10D ägare att öppna plånboken, men i kombination med en 3D så har Canon definitivt läget under kontroll. Det måste finnas ett enormt sug efter en prisvärd dslr som inte är såpass tung som Id mark II.
Men det är bra med konkurrens och Nikon har ju ett enormt starkt varumärke att stoltsera med och D70 verkar ju vara den succé de behövde.
Blir kul att se fortsättningen, Minolta, Pentax m.m
borde ju komma med vettiga alternativ snart.
Jo, jag vet att 300d finns i svart, men bara i Japan eller?
Men det är bra med konkurrens och Nikon har ju ett enormt starkt varumärke att stoltsera med och D70 verkar ju vara den succé de behövde.
Blir kul att se fortsättningen, Minolta, Pentax m.m
borde ju komma med vettiga alternativ snart.
Jo, jag vet att 300d finns i svart, men bara i Japan eller?
sagan
Avslutat medlemskap
För att?jansta skrev:
Skulle vara bra om pixelracet mattas av nu.
jansta
Aktiv medlem
sagan skrev:
För att?
Tycker att kvaliteten är "rimlig" för de flesta. För proffsfotografer finns ju typ 1DS.
Framförallt så är det kostnaden med tätare kamerabyten
sagan
Avslutat medlemskap
Rimlig..det kan jag väl hålla med om, helt klart.
Men vem tackar nej till högre upplösning (om inte bruset ökar)?
Lite lustigt att den nya "standarden" för "kompakt"kamerorna är 8mp och standarden för systemkamerorna är 6mp.
Om du måste byta kamera eller ej är ju helt upp till dig...finns många som fortfarande använder 3mp D-SLR och är nöjda med det.
Men vem tackar nej till högre upplösning (om inte bruset ökar)?
Lite lustigt att den nya "standarden" för "kompakt"kamerorna är 8mp och standarden för systemkamerorna är 6mp.
Om du måste byta kamera eller ej är ju helt upp till dig...finns många som fortfarande använder 3mp D-SLR och är nöjda med det.
Senast ändrad:
jansta
Aktiv medlem
OK Ok jag menar inte nu som omedelbart men det känns svettigt att vara inne på sin 3:e sytemkamera 25 pix för E10 32 pix för D60 15 pix för D10 mycket pengar på kort tid som kan användas till annat. Bra optik tex.
Det är en viktig prioritering, vad tjänar det till med hög upplösning när optiken är medelmåttig. Ser många trådar där medlemmar har bra kameror men tycker optiken är dyr. Jag tycker den i förhållande till kameran är rimlig. Alltid rätt att satsa på bästa kvalitet på optiken.
Jan
Det är en viktig prioritering, vad tjänar det till med hög upplösning när optiken är medelmåttig. Ser många trådar där medlemmar har bra kameror men tycker optiken är dyr. Jag tycker den i förhållande till kameran är rimlig. Alltid rätt att satsa på bästa kvalitet på optiken.
Jan
sagan
Avslutat medlemskap
Håller med helt och hållet.jansta skrev:
Alltid rätt att satsa på bästa kvalitet på optiken.
JalleS
Aktiv medlem
Inte bara lite billigare. Det är en ganska rejäl skillnad.
Bättre eller inte är en definitionsfråga. Det finns vissa områden som D70 springer cirklar runt 10D. Andra där 10D är bättre samt några där det är mer hugget som stucket.
Jag har provat en D70 och nnabbheten vid uppstart och visning av bild är mycketimponerande.
--jalle
Bättre eller inte är en definitionsfråga. Det finns vissa områden som D70 springer cirklar runt 10D. Andra där 10D är bättre samt några där det är mer hugget som stucket.
Jag har provat en D70 och nnabbheten vid uppstart och visning av bild är mycketimponerande.
--jalle
froderberg skrev:
Men D70 är ju inte bättre än 10D, bara lite billigare.
/M [/B]
Björn Jansson skrev:
Men det är ju inte något som får befintliga 10D ägare att öppna plånboken, men i kombination med en 3D så har Canon definitivt läget under kontroll. Det måste finnas ett enormt sug efter en prisvärd dslr som inte är såpass tung som Id mark II.
Jag tror inte Canon siktar på att folk ska byta upp sig för varje generation. Det är väl inte många som bytt D60 mot 10D.
Canon 10D och 300D är kamerorna som bröt isen ordentligt. Efterträdarena kanske inte säljer lika bra i kategorin aktiva fotoentusiaster (sånna som vi på fotosidan) men det finns en stor marknad kvar med folk som kommer på tåget lite senare.
Jag funderar själv på efterträdaren till 10D som komplement till min mark II. Lockas främst av att den har E-TTL 2 och större buffert. Senare byter jag väl den mot en Eos 3D eller mark II.
Canon kommer att bredda sitt sortiment av D-ESR, så snart har vi säkert både 3D och 3000D.
Jag ska tillägga att om Canon kan pressa in 8MP i nya 10D utan att försämra bildkvaliteten (bruset) så gör de säkert det. Kanske för att konkurrera med D70.
Men ändra storlek till 1,3x kommer de inte att göra. Då blir kamera för dyr. Det får istället komma på 3D...
Men ändra storlek till 1,3x kommer de inte att göra. Då blir kamera för dyr. Det får istället komma på 3D...