Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bildskärm till redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag ska nu köpa en ny stationär dator och hade tänkt passa på att inhandla en bra men billig skärm till redigering.

Priset ska ligga på max 4000 kr och helst vara en 24" skärm. Har fått tips om Samsungs syncmaster men har även hört en del om färgläckage och dylikt om samma skärmar...

Har ni några tips eller synpunkter? Skriv isf gärna!

Mvh/Victor

Syncmaster

Köpte en sådan men den är kass.. ställer jag den bredvid min LaCie 321 börjar man gråta... om du aldrig tittar på någon annan skärm blir du säkert nöjd men mot en skärm +10,000:- är det astronomisk skillnad.
Vill man ha bra skärm för bra pengar ska man köpa en begagnad LaCie Tjock TV på 22" skärmar för under 7000:- skulle jag vilja påstå är märkbart sämre än över 12,000:-
men samtidigt är ofta en för 4000:- bra mycket bättre än de riktigt dåliga för 2500:-
Slutsats: 4000:- skärm är bra budgetval om man inte är kräsen.
Dock tycker jag Syncmastern inte är bra alls,,, mycket ojämn bild och styrka i kanterna.

Köpte en sådan men den är kass.. ställer jag den bredvid min LaCie 321 börjar man gråta... om du aldrig tittar på någon annan skärm blir du säkert nöjd men mot en skärm +10,000:- är det astronomisk skillnad.
Vill man ha bra skärm för bra pengar ska man köpa en begagnad LaCie Tjock TV på 22" skärmar för under 7000:- skulle jag vilja påstå är märkbart sämre än över 12,000:-
men samtidigt är ofta en för 4000:- bra mycket bättre än de riktigt dåliga för 2500:-
Slutsats: 4000:- skärm är bra budgetval om man inte är kräsen.
Dock tycker jag Syncmastern inte är bra alls,,, mycket ojämn bild och styrka i kanterna.

håller absolut med där jag sitter vid en syncmaster 930BF den funkade fint då när man satt o lira onlinespel men funkar uselt till fotoredigering men nu ska jag uppgradera till Eizo S2242W som börja levereras v. 17 ungefär samma pris men sägs vara bättre också

Kolla bara på skärmar med äkta 8bitar färg (eller 3x8=24bitar i vissa specar) (EJ TN panel är huvudsaken) och läs på olika recensioner där just foto-/videoredigering är huvudsaken. HPs bättre grejer, nästan allt från Eizo och NEC är bra samt Dells Ultrasharp serie brukar vara riktigt prisvärda och ergonomiska (har en 2005FPW själv sedan 3 år), t ex:
http://www.dustinhome.se/pd_5010166692.aspx

Lycka till.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto