Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 8 Mp kompakt vs Äldre systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr ND Gumby

Medlem
Hejsan,

ska köpa digitalkamera och står och tvekar mellan om jag skall köpa en av de nya 8 Mp kompakterna, typ Konica Minolta A2, eller en second-hand systemkamera, typ Canon EOS D60. Om kameran inte går ned i fickan, vilket ingen av dessa gör, så har vikten eller storleken någon som helst betydelse. Kan man jämföra bildkvaliten etc mellan de båda (skulle nog införskaffa ett rel billigt objektiv typ http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sigma/18-125.php
så småningom (har redan canon objektiv))?

Tackar för alla tips och råd jag kan få.

/Claes

Jag skulle definitivt valt en D60. Den levererar bilder av bättre kvalitet än en A2, även om den har ett par år på nacken. Dessutom så har du ju redan ett par EF-objektiv som du kan använda. Sigmas 18-125 är väl ett rätt hyggligt objektiv inom sitt område och kan nog funka rätt bra för att få lite vidvinkel och att använda som "walkaround".
Är du dessutom van vid systemkamera sedan innan så... Även om skärpedjupet på en DSLR med den sensorstorlek D60 har är större så ligger det ju betydligt nämnare än en A2, vilket ju inte bara är en fördel får vanans sak.

Jag tycker du ska satsa på en beg. eos 10d.

Betydligt mer prisvärd!
(ca 7000:- utan glugg)

edit: + 500:- för en beg. EF 18-55

FouFoto skrev:
Jag tycker du ska satsa på en beg. eos 10d.

Betydligt mer prisvärd!
(ca 7000:- utan glugg)

edit: + 500:- för en beg. EF 18-55

OK, något mer än för en beg D60 alltså. Är det några teknikaliteter som skiljer dem åt förutom de vanliga prestandagrejorna (det som brukar rabblas upp under Spec. avsnittet i alla recensioner) som jag bör beakta (som nybörjare skulle jag aldrig tänka på ex skärpedjupet i förhand utan först upptäcka det när jag använder kameran). 7000 är nog min smärtgräns tror jag.

/Claes

Jag tror prisskillnaden är större. D60 torde vara avsevärt billigare.

Det verkar finnas måååånga 10d till salu...

Är verkligen 10d avsevärt bättre?? (om nu prisskillnaden är avsevärd). SKall göra lite efterforsknigar om priserna på alla 10d som dräller omkring (vart hittar man sånt, tradera och blocket eller???).

Sammanfattning:

Positiva:

* Excellent resolution, pulls ahead of EOS-D60 (just), no moiré at resolution limit
* Good color, if different response than the EOS-D60, Adobe RGB delivers better accuracy
* Noise free 'silky smooth' images
* Very low noise levels even at ISO 1600, virtually unnoticeable below this
* Images not 'over sharpened' or damaged by visible sharpening artifacts
* Excellent long exposure capability, some 'stuck pixels' in very long exposures (3 mins plus)
* Both reduced shutter release lag and reduced viewfinder blackout are noticeable
* Vastly improved auto focus system, focuses twice as quickly, works in much lower light
* Seven point AF and Registered AF button
* Very clever 'smart buffering' means you can almost always take the next shot
* Good metering, still no specific 'spot metering'
* Good manual preset white balance, average automatic white balance, Kelvin option added
* Much less of a 'dust problem' than other competitive cameras (special filter?)
* In-camera programmable 'parameter sets' to control image processing algorithms
* Adobe RGB parameter, although it's a shame you can't combine with other parameters
* RAW mode provides the 'digital negative', about 1 stop of latitude in over exposed images
* New and improved File Viewer Utility is a vast improvement, still slow however
* Remote capture software for studio setups
* All metal body feels solid, robust, reassuring quality
* Built as a Digital SLR from the ground up
* Easy to use, integrated digital / photographic controls and displays
* Improved control layout, power switch is far better
* Playback magnification up to 10x (perfect for checking focus)
* Orientation sensor for automatic image rotation
* Improved, higher resolution and brighter LCD monitor
* Full Canon EF lens compatible
* Improved IBM Microdrive performance, better than EOS-D30 & D60
* Good combination of both full auto, scene and manual exposure controls
* Highlighted AF points
* Top panel LCD illuminated
* Custom functions to control camera operation
* Excellent battery life, light weight and small batteries
* Excellent supplied software suite
* Superb value for money, even better than the EOS-D60!

Negativa:

* Opening the CF compartment door shuts camera down, loses any buffered images
* Average automatic white balance performance, we expected more
* Confusing sequence of lights in AI Servo auto focus
* Stuck pixel noise in very long night exposures (3 mins plus)
* Viewfinder view is smaller than film or full frame digital SLR's
* Five levels of parameter adjustment is welcome, but why stop there?
* No parameter adjustment with Adobe RGB color space selected
* White balance not fine-tunable
* ISO sensitivity not displayed on viewfinder status bar while being changed
* Slow RAW conversion

Hmm möjligen kommer jag att få leva på nudlar till sommaren men efter att ha läst lite verkar 10d som kameran jag kommer att köpa. Bara börja leta beg med andra ord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar