Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 5D Mark II på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Ser att några firmor har erbjudanden på 5D Mk II hus, den har ju funnits ett tag, och Canon släpper nytt två ggr om året, vad säger ryktena om en eventuell efterföljare i vår? Mer pixlar, billigare, mindre, annat, vad tror ni?
 
Ser att några firmor har erbjudanden på 5D Mk II hus, den har ju funnits ett tag, och Canon släpper nytt två ggr om året, vad säger ryktena om en eventuell efterföljare i vår? Mer pixlar, billigare, mindre, annat, vad tror ni?

Vad tredje år är huvudregeln för Canons proffshus.

Min gissning, och det är bara en gissing, är att Canon breddar sitt program med en 3D som är är ännu proffsigare om ett knappt år när 5D Mark II fyller 2 år. 1 år senare ersätts 5D Mark II med Mark III som blir den blilligare fullformataren.

Så skulle jag iaf gjort om jag var Canon.

Närmast ut är Eos 60D enligt alla gissningar.

Observera att ingen utanför Canon vet. "If you leake, you leave" heter det på Canon.
 
5D Mark II har ju sålt mycket bra sedan den kom.
Det är ju först på senare tid som den är vanlig som lagervara. Kan vara därför som en och annan butik sänker priset på den.

Går själv och funderar på om jag ska välja en 5D Mark II eller 7D. Kan inte bestämma mig riktigt.
 
Om man bara tittar på bildkvalitén så vinner 5D lätt, sen om man fotar fåglar eller sport eller så är 7D croppad och snabbare. Vad man redan har för objektiv kan spela in i valet, så uppfattar jag skillnaden ungefär. Förutom att 5D är gigantisk att hålla i och släpa på, förstår inte tanken...

Fast nu när jag såg länken ovanför om en ny Rebel med vinkelbar skärm å kanske förhoppningsvis bättre sensor kanske det räcker bra för mig, förmodligen samma bildkvalitet som 7D. Men jag är lite sugen på fullformat även om det skulle krångla till allt.
 
Om man bara tittar på bildkvalitén så vinner 5D lätt, sen om man fotar fåglar eller sport eller så är 7D croppad och snabbare. Vad man redan har för objektiv kan spela in i valet, så uppfattar jag skillnaden ungefär. Förutom att 5D är gigantisk att hålla i och släpa på, förstår inte tanken...

Fast nu när jag såg länken ovanför om en ny Rebel med vinkelbar skärm å kanske förhoppningsvis bättre sensor kanske det räcker bra för mig, förmodligen samma bildkvalitet som 7D. Men jag är lite sugen på fullformat även om det skulle krångla till allt.

Skillanden i storlek på husen mellan 7D och 5Dmk2 är försumbar. Men du kanske tänker på ett 1D hus. De är mycket större.
 
Jag har precis kompletterat min 40D med en5DmkII. Det är ingen större skillnad i storlek, ergonomi eller handhavande. Irriterande dock att baksidesknapparna sitter under respektive vid sidan om skärmen och varför är belysningsknappen för toppdisplayen på olika plats ???!!! Det gör väl inte så mycket om man byter hus, men när man använder båda husen sida vid sida är det störande och känns onödigt...

5D känns lite rejälare ändå till dess man hört spegelklonket som låter värre gamla EOS300... Nåväl - den ÄR tätad och rejäl. Af och spegelmekanism är väl tyvärr lågbudgetprylar.

5D mkII kan tyvärr inte ersätta 40D eftersom AF i 5D mkII är kamerans absolut sämsta punkt - Den är inte värdelös, men den presterar mycket sämre i verkligheten än vad 40D gör.
 
5D mkII kan tyvärr inte ersätta 40D eftersom AF i 5D mkII är kamerans absolut sämsta punkt - Den är inte värdelös, men den presterar mycket sämre i verkligheten än vad 40D gör.

Intressant... Jag har inte bestämt mig för om jag ska sälja min 40D eller inte, just beroende på crop-faktorn och AF.
Dessutom får man ju inte så mkt för den idag.
/L
 
Skillanden i storlek på husen mellan 7D och 5Dmk2 är försumbar. Men du kanske tänker på ett 1D hus. De är mycket större.
Ärligt talat var det ett tag sen jag kände på de olika modellerna så jag har inte riktig koll, tycker allt som är större än en Rebel är onödigt stort. Men storleken är inte allt.


Men att AF:en är lite halvtam i 5D lät ju inte så kul.
 
Cropar man själv 5D Mark II, ned till APS-C formatet. Så har man kvar ca 8 millioner pixlar. Ungefär som gamla 350D, 20D och 30D. Det borde väl räcka till rätt stora bilder det med.

Af i 5D Mark II består av 9 korsformiga punkter. 7D har väl 19 st. tror jag.

I en annan tråd här på fotosidan så tyckte en del deltagare att 5D Mk II var träffsäkrare än 7D, under vissa förhållanden.
Om det var i MK4 tråden eller 7D tråden. Kommer inte ihåg riktigt.
 
Af i 5D Mark II består av 9 korsformiga punkter. 7D har väl 19 st. tror jag.
7D har mycket riktigt 19 korsformiga punkter vid f/5,6, varav tre med högre precision/bättre förmåga att detektera kraftig felfokus samt dessutom ytterligare en korsformig med hög precision i mitten, fast den kräver f/2,8.

5D Mark II däremot har en korsformig punkt i mitten och åtta linjära i periferin, vid f/5,6. Använder man Servo AF kan man dessutom koppla in ytterligare sex assistpunkter runt mittpunkten.
Från f/2,8 har den dessutom en linjär punkt med hög precision i mitten, samt två av assistpunkterna med hög precision (linjära).
 
froderberg skrev: Min 5D Mark II ställer i alla fall in skarpt utan att sega.


Det gör alla dina kameror och har gjort så historiskt sedan 2001.
Vi vet också att så kommer det att förbli, så dina inlägg ger ingenting än upprepningar av dina tidigare inlägg.


Michael - Ser vad jag ser -

Skönt att det finns en person (froderberg) som inte gnäller sida upp och sida ner, inlägg efter inlägg. Finns tillräckligt med sådana på fotosidan.

Johan
 
5D Mark II har ju sålt mycket bra sedan den kom.
Det är ju först på senare tid som den är vanlig som lagervara. Kan vara därför som en och annan butik sänker priset på den.

Går själv och funderar på om jag ska välja en 5D Mark II eller 7D. Kan inte bestämma mig riktigt.

Nu har jag bestämt mig. Det blev en 5D Mark II. Som nu ligger på laddning.
Inhandlad från Rajala pro shop. Inget godis med skickat. Dom kunde ha skickat med en god finsk Koff, tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.