Annons

Ny 20D eller ny 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har inte hittat frågeställningen i någon annan tråd även om det säkert finns någon "sökguru" som kan slå mig på fingrarna.
Skall köpa min första digitalkamera och tittar på dessa två. Såg att priset på ett 20D-hus sjunkit under 10k. Klart intressant.
Har tidigare kört med en analog EOS 30 och är rädd att jag skall tycka att 350:an känns plastig och som ett steg tillbaka i känsla.

Vad talar egentligen för 350:an förutom att den är billigare?
Det är ju en nyare modell så det kanske finns förbättringar på den som inte en 20D har?
Är de 3-4k som den är dyrare värda de pengarna eller är det i princip "samma" kamera rent funktionsmässigt?

Help me out please

//Jocke
 
Köp en 20D - det är mitt helgjutna tips. En 350D är visserligen en bra och trevlig liten kamera, men den kommer inte i närheten av 20D när det kommer till handhavandet.

/Joakim
 
Jag har aldrig ägt en 350D, men väl en 300D som jag sedan bytte ut mot 20D.
Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en 20D från början.
Jag är mycket nöjd med den, även om en 350D absolut inte är dålig på något vis så motsvarar 20D MINA krav bättre. Tänk efter vad du behöver, och handla sedan.
 
Joa skrev:
Har tidigare kört med en analog EOS 30 och är rädd att jag skall tycka att 350:an känns plastig och som ett steg tillbaka i känsla.

Det är nog detta som är avgörande i ditt fall. Man ska trivas med sin kamera. Det är stor skillnad i just detta avseende.

Själv har jag små händer och hade bara erfarenhet av kompaktkameror innan jag beställde en 350D för ett år sedan. Då kändes kameran jättestor så för vissa personer duger den bra.
 
Jag tror att det bästa rådet är att du köper en begagnad 20D. Jag tittade på alla kameror, KM5D (köpte den och lämnade tillbaka pga felfokus), Olympus 300, Nikon 50D och Canon 350D. Egentligen vill jag ha Konica Minolta D7, men den var lite väl dyr och jag hade inte tänkte köpa begagnat från början. Det slutade med en Canon 20D och jag är grymt nöjd! Mest för att den är robust, bra handhavande.

Mitt resonemang mot 350D, KM5D etc. är att dessa är bra kameror, men ska man ändå släpa med sig en systemkamera (med tillbehör) så spelar det inte så stor roll hur mycket den väger, 500 eller 700 gram, det är så mycket mer att släpa på.

Sedan är det ju det där med handhavandet...
 
Köp de funktioner du behöver.

Blir det pengar över, spar dem eller köp blixtar och och optik, eller papperskopior av bilderna.
 
Det behövs knappast någon guru för att hitta dessa 27 trådar i ämnet. "350D 20D", "Sök i rubrik".

Hmm, det krävs som sagt inte mycket för att lista ut den sökrubriken.
Nu går jag och ställer mig i skamvrån en stund *skäms*
 
Joa skrev:
Har inte hittat frågeställningen i någon annan tråd även om det säkert finns någon "sökguru" som kan slå mig på fingrarna.
Skall köpa min första digitalkamera och tittar på dessa två. Såg att priset på ett 20D-hus sjunkit under 10k. Klart intressant.
Har tidigare kört med en analog EOS 30 och är rädd att jag skall tycka att 350:an känns plastig och som ett steg tillbaka i känsla.

Vad talar egentligen för 350:an förutom att den är billigare?
Det är ju en nyare modell så det kanske finns förbättringar på den som inte en 20D har?
Är de 3-4k som den är dyrare värda de pengarna eller är det i princip "samma" kamera rent funktionsmässigt?

Help me out please

//Jocke

Snackar vi begade saker eller varför ska man köpa en 20 d nu när 30d fins ???
 
Snackar vi begade saker eller varför ska man köpa en 20 d nu när 30d fins ???

Nja, har lite svårt att köpa begagnat oavsett vad det gäller.
Dock tänker jag mest i detta fallet på att jag började titta på en 350D där man hittar ett hus för runt 6500:-
Såg sedan att det nu fanns 20d för 9790:-
30d kostar 11900:- och då börjar det springa iväg med tanke på att det strtade med en 350d.

Problemet är att blir lite "carried away" när jag börjar titta på nya prylar. Kanske inte alltid till min sambos stora förtjusning.
Skulle köpa en begagnad 4-hjuling för runt 40.000, men det slutade med en ny för 90.000 vilket jag dock aldrig kommer att ångra med facit i hand.
Oftast lönar det sig att köpa det man helst vill ha irekt, men man kan ju inte göra så med allt man köper :-(
Lite rådvill för tillfäller så jag måste nog ut och klämma lite.
 
Ni får ursäkta stavningen då jag har lite för hög tilltro till mina "skrivmaskins"kunskaper.
 
Jag har beställt en 350d med bg enkomt för storleken/vikten. Är trött på att bära tunga kameror överallt och tror på att en 350d med grepp är räddningen för att jag ska orka släpa med oftare (på fritiden.) De två hektona från 20d (och mindre än hälften av 1ds) som sparas kan vara nog sköna för axlarna:)

Tycker inte att den är pjåkig alls längre som jag ansåg när den kom. Efter att ha lånat och testat 14 dagar är den rätt ok, även i handhavande tycker jag (trots vana från tre tyngre canon dslr)
 
Carrie away

Jag håller med om att det är lätt att ramla in i ett "ha-begär" när man är ute och shoppar nya prylar.

Kläm och känn på båda modellerna, 350D och 20D om du kan. Prova inte 30D för då är du säkert fast med den.

Det där med vikt... ja, sedan är ju det där om man ska ha den tunga Tokina 12-24 eller den lätta Tamron 12-22... vikten adderas nog på andra håll än bara kameran.

Väger minneskorten olika mycket, t.ex. ett SanDisk mot ett Kingston? :)
 
Storleken har ingen betydelse ;)
Om jag ändå släpar med en systemkamera så gör det inget att 20d är lite större. Jah är van.

Kanske skall beskriva vad/hur jag fotar.
Eftersom vi har tre hästar och får föl ibland så blir det duktigt med kort på dem. Svårt att få till bra bilder när de travar galopperar. Benen skall vara rätt och då har jag nog användning av 5 bilder/sek.
Sedan har jag börjat utveckla en böjesle för macro/insekter. Här har dock ekonomin stoppat mig lite eftersom jag kanske blir nöjd med en bild av 36 vilket blir ganska dyr upplärning.
Sedan fotar jag en hel del när jag reser. Inget särskilt då utan som vilken semesterfotograf som helst.
 
Jag skulle i det fallet inte tveka på en 30D. De där tusenlapparna extra kommer du snart ha glömt medan du, om du istället väljer 20 D, förmodligen kommer att sakna den stora LCD-skärmen, spotmätningen och lite annat smått o gott som tillkommit på 30D.

Anders
 
Gjorde preics en vinst på 4500 på en sak jag sålde så då har jag ju nästan mellanskillnaden mellan 350D och 30D :)
Dock skulle jag behöva uppdatera mig på objektivsidan ordentligt.
Om jag köper en 350D så får jag för skillnaden mot en 30D nästan ett 70-200/4L vilket känns som ett vettigt tele (x1.6 så blir det ju ett 112-320)
Villrådig, men jag måste nog ner och känna lite på alternativen.
Tyvärr har jag svårt att se att någon handlare i stan (Gävle) har en 20D eller 30D på hyllan

//Jocke
 
Skilnaden i pris är ju som sagt var ett objektiv. 350D och ett Sigma EX 30mm f/1.4 DC HSM blir nästan samma pris som bara 20D's hus. Sigma 30/1.4 funkar bäst till 350D,så 20D + Sigma 30 är inget alternativ om du skulle få det för dig. Sigmat är så ljusstarkt så det borde gå att använda i stallet att fotta med, utan blixt.

/ Erik
 
Villrådig!?!?
Ett alternativ som seglat upp som intressant att köpa ett 70-200/4L + 350D.
Det blir ju cirka samma pengar som en 30D, men dyrare än en 20D.

Så frågan är:
- 350D + 70-200/4L
- 20D och inget objektiv
- 30D och inget objektiv
- Begagnad 20D och ev ett begagnat 70-200/4L.

Dock har jag svårt för att köpa en begagnad kamera. Känns extra vanskligt med en digital som där man använder slutaren med en helt annat frenesi än en analog. Dessutom vill man ju titta på den först och alla som säljs är ju inte direkt nästgårds.
Objektiv känns dock enklare att köpa begagnat.

Ni kan ju kolla vilka skitobjektiv jag har idag för att kunna råda mig lite bättre.
Är dock nöjd med Tamrons Macro, men de andra......

//Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.