Annons

Ny 20D eller ny 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv har jag precis fått tag i en 20D som stått som butiksexemplar, får betala runt 7000:- för den (med kit-objektivet 18-55). Perfekt! Ville inte heller ha 350D, känns lite liten i mina händer, och 30D blev lite mycket pengar för mig.

Men nu får jag vänta en hel vecka innan kameran kommer, suck... Men den som väntar på något gott...
 
Såg på blocket att det fans en kvinna som sålde en 20d med 17-85 objektiv nästan nytt för 7900:- den var ute i två dagar sen var den såld, var själv lite sugen men jag sattsar på 30d
 
Köp en 350D och GLÖM 20D. En 20D/30D köper man om man är riktigt entusiastisk och VET vad man ska ha. Dessuton är en 350D så billig att man kan prova "konceptet" med den och sedan slänga eller behålla som reservkamera. Kanske du upptäcker att det är en 5D du vill ha?
Köp L-objektiv för pengarna istället.
 
Gå och köp dig en 20D eller 30D, du kommer inte stå ut med leksakskänslan hos 350D därifrån du kommer.
Dessutom är det inte alls samma kamera, 20D och 30D har en annan sensor, ett annat fokussystem, en annan sökare, ett annat material i huset, en annan känsla, högre seriebildshastighet och fler funktioner.
Det är lätt att få intrycket att dom är likvärdiga när man läser specarna men när man använder dom märker man skillnaden.
Jag ägde en 350D i 5 dagar innan jag bytte in den mot 20D. Inte för att det var en dålig kamera utan för att jag inte tyckte om den, blev liksom inte kompis med den.
Den konkreta bildmässiga skillnad jag mest märkte var autofokusprecisionen, klart bättre på 20D.
Det är nog så att om du funderar i banor om 20/30D så blir du aldrig nöjd med 350, den kommer alltid att kännas som en kompromiss. Ska du köpa nytt är nog 30D att rekommendera idag, inte så mycket bättre än 20D men inte så mycket dyrare heller.
 
Senast ändrad:
BugEyes skrev:
Gå och köp dig en 20D eller 30D, du kommer inte stå ut med leksakskänslan hos 350D därifrån du kommer.
Dessutom är det inte alls samma kamera, 20D och 30D har en annan sensor, ett annat fokussystem, en annan sökare, ett annat material i huset, en annan känsla, högre seriebildshastighet och fler funktioner.
Det är lätt att få intrycket att dom är likvärdiga när man läser specarna men när man använder dom märker man skillnaden.
Jag ägde en 350D i 5 dagar innan jag bytte in den mot 20D. Inte för att det var en dålig kamera utan för att jag inte tyckte om den, blev liksom inte kompis med den.
Den konkreta bildmässiga skillnad jag mest märkte var autofokusprecisionen, klart bättre på 20D.
Det är nog så att om du funderar i banor om 20/30D så blir du aldrig nöjd med 350, den kommer alltid att kännas som en kompromiss. Ska du köpa nytt är nog 30D att rekommendera idag, inte så mycket bättre än 20D men inte så mycket dyrare heller.

Kan bara hålla med dig!
 
Hmm, blir inte direkt klokare av era råd :)
Om jag köper en ny 20 eller 30D så går objektivet bort och jag får leva med mina andra minst ett och ett halvt år till.
Deeustom får jag dras med dem på den sydafrika resa jag knetar ihop till nästa vår. Till den hade det varit kul med ett lite bättre obejktiv.
Men som ni säger, en 350 skulle nog kännas som en liten leksad. Förutom min EOS 30 har jag även en EOS 500 som ligger och skräpar och den känns inget vidare rolig efter bytet till den robustare 30:an

//Jocke
 
350D är väll inte helt fel egentligen. Om man kommer från en mer avancerad kamera så kan förvisso lusten försvinna lite, men den sätter skärpan bättre än kameran jag har använt senaste 10 åren, och byggkvaliteten är det inget problem med om man inte tänker slå den mot en sten det första man gör. Anledningen till att jag köpte 30D istället var att jag byter hus väldigt sällan och vill ha något som räcker ett tag(slutaren ska väll vara lite tuffare på 30D). Bildkvalitén är ju ungefär som småbildsdia(förutom när det gäller dynamiskt omfång) på båda kamerorna och det duger för mig.

Känn på kamerorna först! Tänk efter! Tänk lite till! osv.. :)
 
Nu är det inhandlat och klart :)
Precis som någon nämnt kändes 350:an som en leksakskamera. Den skulle jag aldrig varit nöjd med.
Nu blev det en "demo"körd 20D från Scandinavian photo med ett nytt sigma 18-50/3.5-5.6. 3 månaders garanti
Den var inte fingrad på utan tydligen bara uppdackad och åtgärdad så den var egentligen ny enligt säljare.
Prutade ned den till 9.000 från 10.000 och fick dessutom med objektivet gratis och ingen frakt.

Finns säkert någon som tycker att det hade gått att få för nästan samma pris från Tyskland osv, men jag känner mig personligen helt nöjd.
Min första digitala :)

//Jocke
 
Man blir alltid gladare "in the long run" om man köper ett snäpp dyrare och får det man vill ha istället för en kompromiss som känns gött för plånboken i en vecka.
Grattis till en bra kamera.

Jag har klättrat i berg och fotat skidåkning med min 20D i två hela säsonger i alperna, och många av dom smällar den fått tror jag inte en 350D skulle fixa.

/Magnus
 
Hej

Sålde just min 20d.

Den har tjænat mig mkt væl , allt från skate foto till portrætt.

En otroligt genomtænkt kameran, extremt mkt kamera før pengarna! Helt klart.

Handhavandet ær super, nær du kan kameran så går de fan undan.

Gløm 350d, det ær en bra kamera, men om du har krav på kænsla så gå før 20d, tvekløst.
 
Tack grabbar, det var sådana svar jag ville ha.
Nu skall det behöva gå en hel helg utan den nya kameran. Kanske skall ta några sista kort med min gamla EOS 30. Den får sedan tjäna som backup eftersom andrahandsvärdet på en sådan är så lågt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.