Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nummerskyltar i webbgalleri

Produkter
(logga in för att koppla)

Howzer

Aktiv medlem
Jag fotograferar ofta bilar på bankörningar, utställningar, klubbträffar mm och vet att en del bilägare inte vill att man lägger ut bilder på deras bilar där nummerskyltern är läsbar. Det gäller framför allt dem som installerat dyra bilstereoanläggningar, dyra fälgar och liknande.

Nu undrar jag vad lagen säger. Finns det något som hindrar att man lägger ut bilder med tydliga nummerskyltar?

På en del gallerier har jag suddat ut numret på nummerskylten men om man tagit riktigt många bilder är det ju en del jobb...

// Thomas

Många fordonsägare drabbas av stölder som mer eller mindre är beställningsjobb. De finns många som har lagt ned otroligt mycket tid och kärlek på att få fordonen så fina, och om de vill att man inte skall visa deras regnummer så skall man inte det -annars kanske träffar där de visar upp sina fordon kommer försvinna eller tvingar dem att köra utan skyltar = sämre för alla parter i trafiken...
Om någon medvetet visar regnummret på internet stöder denne helt enkelt den undre världen, det samma gäller om det är omevetet. Uppsåt elle ej (är väll knappast så många här som har uppsåt med något dyligt kan man hoppas :-D)
Detta är inget diskutionsämne längre, detta är fakta.
Frågan man skall ställa sig som fotograf är: Vill jag stödja brottsligheten genom att visa nummerskyltarna på mina bilder som jag lägger ut på internet/i media.
Detta även om ägaren inte på något sätt motsätter sig att du visar regnummren etc (vilka man fö övrigt man lätt kan få tag på andra sätt och helt legalt).

Mycket exemplariskt i just detta av dina gallerier, skitbra!
Antar att du själv äger en finfin Skoda eller något ;-)

Dock skulla det ju vara toppen om det skulle finnas något undantag om just detta som medför att man inte får publicerar det -om någon motsätter sig det eller generellt. Tittar man på "polisen jagar blidrullar" på TV, blankar de ju alltid nummret..

Någon som har koll relgelverket?

Tycker vi skall ha som princip här på Fotosidan att inte visa dylik information i onödan..

Senast ändrad:
Tack för dina åsikter. Jag får väl försöka skapa ett makro i Photoshop *ler*

Jag lade ut drygt 200 bilder igår från RS-dagen som Skoda ordnade i lördags. Lade ut nästan alla bilder jag tagit för att alla skulle ha en chans att hitta bilder på sig och sin bil. Eftersom det kanske fanns 40 st silverfärgade Skoda RS lät jag nummerskyltarna vara kvar, men jag lade ett password till galleriet som bara medlemmar i Skodaklubben fått. Liten nödlösning... *skrattar*

Framöver ska jag gallra och sortera, då får jag sudda nummerskyltar också...

// Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar