Annons

Nu missar ni något!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Alla ni, som utan att veta det blir upplärda hur en bild ska se ut. Ni tror kanske att ni ser era flesta bilder här på FS, men det är så fel det kan bli. Det finns långt mycket fler bilder i er vardag som påverkar ert bildseende. Och av de bilder ni ser här på FS är en stor del också påverkade av samhällets "bildsyn".

Helt OK kanske, men vad är en bra bild som syns i vardagslivet? På reklampelare, i TV och annan icke-idell media är kravet att bilden måste gå fram snabbt och ha ett lättfattat budskap. Det är en bra bild för avsändaren, men så gott som bara för denne. Visst kan en reklambild vara estetisk och bildmässig, erbjuda ögonfröjd och/eller humor. Men med enstaka undantag för humorn så kan man väl inte säga att sådana bilder berikar ditt liv?

Jo, jag kanske har fel. Om du inspireras och lyckas anamma teknik och kvalitet hos H&M:s senaste skyltning, och inte minst lyckas hitta någon fotogenisk modell, så kan du bli gladare av uppskattande kommentarer om dina bilder. Så vad svamlar jag om egentligen...

Men om man går ett steg till, och du vill att dessa dina bilder ska berika någon annan. Vilka bilder duger då? Alla är inte fotografer som kan inspireras och anamma teknik och kvalitet i din bild för att sedan göra likadana bilder. De flesta är inte det. Fast många uppskattar en bra historia, påhittad eller inte. De vill bli underhållna och uppskattar nyheter.

Men ack så svårt det är att berätta en bra historia, och för att inte tala om hur svårt det är med bilder. Att ta sig tid att studera en bild och försöka förstå eller fantisera om det man ser är tålamodskrävande, och minst lika krävande för fotografen som ska berätta med sin bild.
Det var vad jag menade med att ni missar något. Det finns många bilder på FS som erbjuder -visst, en liten utmaning- fantastiska berättelser om man tar sig tid att studera dem i detalj, och rentav låter delar av bilden berätta sin egen historia.

Ta en paus i bildlivet och strunta i alla pockande nonsensmeddelanden som likt reklamradions basröster försöker få dig att haja till och agera som de önskar. Sätt dig ner framför en bild på FS och försök förstå människan bakom bilden. Vad är det fotografen säger? Vad kan du hitta som kanske sägs omedvetet? Fråga, påpeka, beröm och argumentera precis som att ni sitter vid ett fikabord och snackar. Efter ett tag lär man sig vilka fikakompisar som är roliga och intressanta, och vilka som är tomma på egna tankar. Precis som när man lär sig ett nytt språk eller nya uttryck i sitt gamla språk lär sig båda nya saker, och att lära sig något tycker åtminstone jag är berikande.

Ha det gott!

Är du full nu igen? :-D

Nä, jag håller med. Jag försöker så gott det går att ignorera kommersiella bilder såsom i reklam. De ger mig inte nåt, även om de förstås påverkar mig. Men det är som med musik, en lättsmält radiolåt är inget att ha jämfört med nån som verkligen försöker framföra sina känslor på ett instrument, även om han eller hon inte är så duktig.

Japp, men inte nu längre. Att jag bara orkar...men ibland blir det bara för svårt att hålla tyst, då är det tur att man kan ordbajsa på FS:)

Jag vill som vanligt få igång diskussioner om bild, som motvikt till allt tekniksnack. Men egentligen blir det lite fattigt att diskutera på forum, bättre att göra det IRL. Ska nog ta och gå på någon MFS-träff i stället.
/Tomas

Jag trodde FS var en sida för fotointresserade?
Inte många missar en filosofiskt analyserad situation i balans med den faktiska materiella uppfattningen om samtiden, i dagens hamburgare, särskilt när det finns valmöjligheter för andra inriktningar hos de boende i närheten.
Ett typiskt fenomen inom biotekniken, även bland husvagnar på motorvägar, ställer till med långa köer för acess-tiden för tidningsdistributionen.

jag tycker att det är bra att det finns en person som tar upp detta

vad som slår mig. ofta , är att

varför är det så få som vågar stiga av den "rätta vägen"

blir man oseriös bara för man törs erkänna att
"Jag har rolig när jag fotar
och då blir det som bäst"

själv är jag på en ständig jakt efter det OSJÄLVKLARA, FÖRVÅNANDE, gärna HUMORISTISKA.
ändock med den största respekt för motivet/Modellen och slutresultatet

och som en intressant bieffekt av min framfart. då jag är helt oskolad och därmed också-enligt mig själv- in hämmad av regler och praxis
och 20 års erfarenhet med en manuell kamera, numera en notorisk auto-knappen-älskare ( jag lägger ned min energi på rekvisita, vinklar, lek istället)

och numera har jag en ANNORLUNDA FOTOSKOLA på
nätet - totalt teknikbefriad

så. är jag van att blir granskad med lupp av mina kolleger ,er ,,,,,,,på fotosidan

för att jag inte gör,,,,,,,,,precis, som alla andra

utan valt en egen väg..off road s a s

som tex i mitt kapitel om

annorlunda portfrätt, där det viktigaste är det du INTE ser

http://www.kultur1.se/forum1/viewtopic.php?t=142&postdays=0&postorder=asc&start=200

ps ,,,,,,,javisst NI FÅR gärna, fortsätta med er granskning av mig,...för kritik är faktiskt
rätt använd ,,,,helt enkelt,,,,,,,,GODA RÅD .,och i detta fall

från
en härlig MASSA inspirerande proffs

Senast ändrad:
larsborg skrev:
Jag trodde FS var en sida för fotointresserade?
Inte många missar en filosofiskt analyserad situation i balans med den faktiska materiella uppfattningen om samtiden, i dagens hamburgare, särskilt när det finns valmöjligheter för andra inriktningar hos de boende i närheten.
Ett typiskt fenomen inom biotekniken, även bland husvagnar på motorvägar, ställer till med långa köer för acess-tiden för tidningsdistributionen.

Ursäkta, men jag undrar (i all välmening): Vad handlar det här om?

Öhh... hela tråden verkar hur flummig som helst.. Jag tror Heidi missuppfattad föregående talare och til lvem han pratade med...

Eller så har jag fått överdos av rökta flugsvampar...

det var inte innehållet utan rubriken som fick mig att svara

och därmed är inte heller mitt inlägg något svar utan endast ett NYTT INLÄGG i INLÄGGET .,.med stark hänvisning till just min tolkning av
vad jag anser missas på fs:

att våga välja en egen väg

och inte slaviskt göra som någon annan

och vill därmed lägga till en sak till

"att våga, misslyckas eller bara kosta på sig att vara oskarp"

>>"Vilka bilder duger då?"<< citerat från Tomas Engström.

Kändes som en bra tråd. Vilka bilder som duger är ett personligt seende. Det som finns i vårt medvetande, t.ex. attityder, värderingar, är oxå det som fokuseras och tolkas när man betraktar en bild, var som helst allstå även reklampelare.

För min egen del, fotar jag detaljer som kan användas till textilkonst. Många ideer kommer från fotosidan som jag överför till eget skapande.

hälsn Barbro

Intressant inlägg, Tomas, och viktigt. Med åren har jag insett att det inte finns några eviga (estetiska) värden, inte många i alla fall, och att tidssammanhanget gör mer än man tror och kanske vill inse. Egentligen räcker det med att titta på mode och musiksmak för att förstå det. Det svåra är att frigöra sig från nutiden och skapa något utanför och djupare än den bildkakafoni vi möter, oftast med sitt ursprung i reklamvärlden. Dessutom orkar få försöka läsa hela historien i en bild, iaf jag upplever att mycket går fortare nu än förut och tålamodet räcker inte till eftersom nästa bild ska konsumeras. Samtidigt måste man väl erkänna att alla bilder inte ska berätta något och inte ska vara djupa. Och den som kan göra bra estetiska bilder utan djup ska väl ha creds för det, i den genren?

Tålamodet ja, det är en bristvara idag och det lär nog aldrig förbättras. Men musik och mode, det går ju i cykler och vissa idéer och influenser kommer tillbaka. Kanske man ska tagga ner lite och vänta på att ens egen stil blir poppis igen...

Visst ska esteter ha creds, man behöver ju inte ifrågasätta meningen med allt som gör livet skönt.

Jag var faktiskt tvungen att läsa igenom mitt inlägg ordentligt en gång till för att påminna mig om vad jag menade:) Antagligen var jag inte bara missnöjd med dagens syn på bilder, det handlar väl om det allmänna tillståndet i samhället. Men är det inte sant att bilderna vi ser idag är en väldigt bra spegling av "det allmänna medvetandet"? -Så fick jag in min käpphäst om bilder som ett språk :cool:

Kalle_B skrev:
Öhh... hela tråden verkar hur flummig som helst.. Jag tror Heidi missuppfattad föregående talare och til lvem han pratade med...

Eller så har jag fått överdos av rökta flugsvampar...

En kort notis bara.

Flugsvamp äts i torkad form, gärna hatten.

Georg Eastman revolutionerdae fotografin kring 1880-90 då han presenterade en kamera (Kodak) som använde en rulle med ljuskänsligt material (American Film) där man kunde ta 100 bilder utan att ladda om kameran. Han lanserade också slagordet "Tryck på knappen - vi gör resten". Eastman började nämligen också med framkallningsservice vid samma tidpunkt. Människor kunde nu börja fotografera utan att veta någonting om fotografi. När sedan Eastman/Kodaks skyltar om vilka motiv som skulle fotograferas dök upp lite var stans i terrängen var lyckan fullständig. Kodak blev unisont med Fotografi och fotografi blev en massindustri. Georg Eastman tog senare sitt liv efter en middag där han samlat sina medarbetare för att fråga dom om företaget lyckats, och fått till svar ett enhälligt ja. Direkt efter medarbetarnas svar ursäktade han sig, gick in på sitt arbetsrum, och sköt sig med en Colt.

Om han ändå gjort det innan han började med skyltarna...Vilka bilder hade vi sett idag om folk hade börjat tänka själva?

Intressant tanke! Började schabloniseringen redan med Georg Eastmans skyltar kring sekelskiftet???

Fujifilm har samma typ av skyltar i Japan. Fast, är det fel? Turisten fotar kanske inte med samma intention som t ex Dawid eller Imogen Cunningham?

Det här är nog en av de viktigaste forumdiskussioner som dykt upp på fotosidan! Härligt med människor som funderar kring bild och skapande/personligt uttryckssätt och hur vi påverkas av samhällets normer/synsätt etc.

Graal skrev:
Intressant tanke! Började schabloniseringen redan med Georg Eastmans skyltar kring sekelskiftet???

Schabloniseringen var urgammal redan då. Redan grottmålarna i Frankrike och Spanien m fl platser hade kommit på det för så där en 40.000 år sen. En människa kommer på nåt nytt - och några tusen andra apar efter ... Fast Eastman tog ju iden till industriell skala.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar