Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har den kommit (sony 70-200G)(obs starka bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis till nya gluggen!

Jag förstår känslan du har.. antagligen samma som när jag hade hämtat min Nikon 70-200/2,8 och den låg där på sätet bredvid mig i bilen:)

Lycka till med gluggen!
 
JanOlofHärnström skrev:
Vaffö gör di på detta viset, målar gluggarna vita? VITA??

Ljusa färger har högre albedo, reflektinsförmåga. I så fall expandera ljusa objektiv mindre än vad svarta gör vilket kan förändra objektivets prestanda.

Huva / Jan-olof
 
Jeppe skrev:
UGH! Den grävde ett djupt hål i ekonomin. Den är ingen billig sak den där.Undra när Sony ska förstå att de inte säljer speciellt många med gällande prissättning. Inte konstigt att de bara sålt tre st.

Men det blir med säkerhet riktigt bra kvalité.

jag tror att de säljer så många som de har faktiskt. De gör ju bara en per dag...
Men, priserna måste sänkas, absolut!
 
Suck, man blir ju grymt avundsjuk. :( Jag har själv funderat på den, jag skulle väl överleva ekonomiskt men det är ändå grymt mycket pengar för ett objektiv. Enligt en person på dyxum så tillverkas det ett objektiv om dagen, likaså med 135mm f1.8 och 85mm f1.4.

Var beställde du den och vad kostade den? Har sett den i tyska nätbutiker från 19 600:- men även det är ganska mycket pengar.

Stort grattis iaf, du kommer nog få mycket glädje av din nya livskamrat. :) Så får vi se om jag blir den 17:e som köper det i sverige...
 
Nej alla vita objektiv är inte kopierade från Canon, men de är kända för sina fina vita. Denna glugg är säkert väldigt bra. Det var jag som stack ut hakan :)
 
Mmm, en sån hade inte varit fel :p. Men hur funkar den? Hur tyst/snabb är den med SSM jämfört med när man kör med en liknade glugg med den inbyggda fokusmotorn?

/Martin
 
DanielSand skrev:
Enligt en person på dyxum så tillverkas det ett objektiv om dagen, likaså med 135mm f1.8 och 85mm f1.4..
Ett om dagen till det priset? Hehe, skulle knappast tro det. Minst ett hundratal är mer realistiskt. En prototyplina kan nog tillverka minst ett dussin om dagen, för att inte tala om en lina för serietillverkning.
Sony har ju ännu inte visat ett kamerhus som riktigt matchar objektivet, men när (inte om) de gör det kommer efterfrågan att öka dramatiskt och priset kanske att sjunka något. Då gäller det att ha lagerhyllorna fyllda och kunna leverera.
 
ang tystnad samt...

Hur många som tillverkas vet jag ej men det jag vet är att jag är grymt nöjd...

Den är grymt snabb och tyst i fokusen...
Sedan snurrar inte front linsen samt att den har intern fokus...

Samt att den är vit...

Nu har jag även investerat i ett manfrotto enbenstativ... Modell 680...

Bilder kommer inom kort. jag har rest och jobbat en del så det kommer jag lovar...
Jag var i götet en sväng och stod i lerum vid motorvägen och shit vad grym den är på att följa/hålla fokus på det som rör sig.
Man ska inte snacka om detaljerna som framträder...

Mvh
MaxG
 
Max du får byta ditt 70-200 SSM mot mitt 10-20mm, visst är det en bra deal ;0)) Jag vet allt att du fick ett riktigt köpbegär ;0))

Se vad fin du blev
 

Bilagor

  • pict6512.jpg
    pict6512.jpg
    23.7 KB · Visningar: 431
En bild...

en test bild...
f8 och 1/10s och iso200
Minolta 7d och 70-200G
Mera kommer...
 

Bilagor

  • pict1135_resize.jpg
    pict1135_resize.jpg
    43.2 KB · Visningar: 333
Ove, använder du polfilter till ditt 10 - 20mm eller är de mörkblå himlarna skapade i efterbehandlingen? Har funderat på att skaffa ett filter men trodde vinjetteringen skulle bli ännu värre med de extrema bildvinklarna, ser riktigt bra ut i dina bilder dock.
 
wsaar skrev:
Ove, använder du polfilter till ditt 10 - 20mm eller är de mörkblå himlarna skapade i efterbehandlingen? Har funderat på att skaffa ett filter men trodde vinjetteringen skulle bli ännu värre med de extrema bildvinklarna, ser riktigt bra ut i dina bilder dock.

Hallå Will

Nej jag kör inte polfilter. Det är direkt från kamera utan bildbehandling. Hur blå himmlen blir beror på vart du har solen, i det här fallet nästan i ryggen. Sedan är kameran inställd på Färg +1 Kontrast +1 Vitbalans (Auto - hör och häpna men det funkar rätt bra ibland) Iso 100 1/200 bl9 i dagsljus. Jag spotmäter alltid med 10-20 därför att det är så otroligt mycket blandad uta som kommer in i sökaren så flersegmentsmätning känns lite opålitligt. Då är det bättre att spotmäta istället.
Hoppas det blev lite klarare. Om inte får du höra av dig igen ;0)

mvh/Ove
 
Ok, tack, undrade bara eftersom du uppnått samma resultat i kyrkobilden i ditt galleri. Antar att det är färg +1 som gör det, motsvarar en mättnadshöjning i efterbehandlingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.