Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu får dom ta och lägga på ett kol!

Produkter
(logga in för att koppla)
50mm 1,4...

...finns på FotoVideo i Malmö. Ska dubbelkolla i morgon men har för mig att där finns två eller tre stycken...

Hör av mig i morn

Enligt FotoVideos hemsida...
http://www.fotovideo.se/aspx/produk...eling=&g0txt=&g1txt=SLR Objektiv&g2txt=Pentax

Så är det beställningsvara "3 dagar", fast det kanske bara gäller Stockholmsbutiken (som verkar vara huvudbutik).
Äh, jag fattar inte deras lagerlista alls.
De vill ha över 5 000 SEK för FA 135 (jag köpte mitt för runt 3000 kr i mitten av 90-talet) och de kallar det för "ED IF"... vilket inte stämmer. Dessutom har objektivet inte tillverkats på flera år, har för mig att tillverkningen lades ner 2002, och det finns inte längre kvar i Pentax officiella listor.
Hmm...

De verkar förresten ha 2 stycken 50-135 f/2.8:eek:r i lager, synd att min kontobalans inte är den bästa just nu...

Hälsar
R

madsochmarja skrev:
Hittade dett
Ingen liten fisk som sa dett hellere.

• Pentax 50mm f/1.7 SMCP-FA (discontinued but available used for $50 to $100)

http://www.popphoto.com/cameralenses/4430/best-buys-lenses-suitable-for-framing-page2.html

Ja, det är sant att FA 50 f/1,7 inte tillverkas längre. Det var flera år sedan som det togs ur produktion, men det är ju ett annat objektiv än f/1.4:an!

Jag har det förresten själv...

Så 1,7:an är ur produktion, 1,4:an är kvar i produktion.

Hälsar
R

Martin-B skrev:
..........Vad skjuter porträttfotografer med för bländare normalt?.................
Och vilken brännvidd?
Det är fel forum att ställa frågan i, här är en tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80193
Om du ställer frågan till en skol fotograf(som plåtar ungar) så gissar jag att svaret blir bländare 11 från "alla". Däremot får du nog olika svar från studiofotografer.

Har du beställt FA50 från B&H?

Bofoto2 skrev:
Och vilken brännvidd?
Det är fel forum att ställa frågan i, här är en tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80193
Om du ställer frågan till en skol fotograf(som plåtar ungar) så gissar jag att svaret blir bländare 11 från "alla". Däremot får du nog olika svar från studiofotografer.

Har du beställt FA50 från B&H?

Nej det har jag inte gjort, det står och väger mellan DA70 och FA50. Mycket handlar om vad min ekonomi tillåter. 70mm skulle vara perfekt, 50 känns lite för lite för riktigt nära och personliga porträtt. Ett litet frågetecken är bländaren på DA70, jag brukar just nu skjuta med f2.5 vilket jag gillar, men det skulle va kul med något ännu starkare, men sen så är DA70 bättre rent allmänt optiskt av vad jag hört och sett, fast den är dyrare...som sagt det står och väger :)

Ska nog ta och skriva en tråd i porträttforumet sen när tiden är mogen.

Tack för all hjälp jag fått av er Pentaxare!

Skärpedjupet är relaterad till bländaren, brännvidden och avståndet. Med bländare f/2,5 på både 50 och 70, med samma avstånd till motivet, så får du kortare skärpedjup på 70, vilket ofta är en fördel för personporträtt / halvbildsporträtt.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Skärpedjupet är relaterad till bländaren, brännvidden och avståndet. Med bländare f/2,5 på både 50 och 70, med samma avstånd till motivet, så får du kortare skärpedjup på 70, vilket ofta är en fördel för personporträtt / halvbildsporträtt.

Hälsar
R

Jo jo jag vet, men det är ju trots allt utsnittet för bilden som bestämmer avståndet till modell och kanske inte så mycket vilken dof man vill ha.

Jag lutar dock helt klart mot DA70 just nu.

50mm 1,4 Finns i Malmö

Hej!

Jag var på fotoVideo i Malmö och handlade 50mm 1,4 och de har 2 st kvar i butiken...

Spring och handla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar