Annons

Nu får dom ta och lägga på ett kol!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Och då menar jag inte att få fram de nya DA*objektiven - utan att se till att alla andra objektiv finns i butik! Är smått irriterad på att varenda gång man är sugen på ett objektiv så finns den inte i lager på någon affär inom Sveriges gränser. Värst av allt är att det ofta inte finns några konkreta datum för när de finns i lager igen heller!

Fram med piskan Pentax och se till att banden på fabrikerna håller god fart!

du har så rätt så rätt, ville köpa ett 50mm och dett har nu utgått, men ingen information finns om när dett nya 55mm kommer, och begagnade skal man ha lite tur att hitta.

Det står inte än på pentax.se/ att FA50 är utgången, men det kan den ju vara.
Att butiker inte har objektiv i lager beror ofta på att dom inte vill ligga ute med "pengar", det är beställningar som gäller.
Bästa stället att känna på objektiv är på mässor...eller när det är Pentax-visningar i butik.
Har du vägarna förbi Uppsala kan du gå in på Pentax...(samma gata som Biltema).

Man ska inte tro allt som står på Internet.
FA 50 f/1,4 är fortfarande i produktion, dock tillverkas det efter beställningar. Dvs, distributörerna lägger in en beställning hos Pentax hur många de vill ha och sen tillverkar Pentax detta antal och skickar ut till distributörerna. Så är det med de flesta objektiv som Pentax tillverkar. Det är distributörerna som avgör hur mycket Pentax ska tillverka, detta därför att Pentax inte ska stå med ett osålt lager som kostar pengar. De gjorde det med A-serien på 80-talet och det kostade så mycket pengar att Pentax allvarligt funderade på att lägga ner systemkameraverksamheten på grund av det. Så det misstaget har de ingen lust att göra.

Sedan är det så att butikerna inte vill stå med osålda Pentax-objektiv i lager, så de tar in endast ett fåtal. Däremot så har Pentax Sverige en större lagerhållning än butikerna, för Pentax Sverige köper in objektiv även de som butikerna inte har placerat ordrar på - de köper alltså in "per spekulation" som det heter, de hoppas att det kommer en order på det. Nu är det inte så många objektiv som de har i lager, men de har iaf några stycken. Normal leveranstid till butik är några dagar.

Om Pentax Sverige inte har i lager så kan Pentax Europe i Tyskland ha det i lager, för de köper in ännu fler objektiv "per spekulation" och hoppas att någon butik vill köpa det. Då kan det ta 10 dagar, ibland något mer, för att få objektivet (på grund av transportsträckan mellan Tyskland och Sverige). Om objektivet inte finns i Europa alls så måste det tas från Japan och då kan det ta två månader, beroende på om det finns i lager där eller om det måste tillverkas först.

Pentax kan inte tvinga butikerna till att lagerhålla objektiv, detta är något som butikerna själva helt och hållet avgör och Pentax är helt oskyldiga i detta sammanhang. När butiker köper in objektiv så betalar de objektivet som de köper in. Det är alltså inte så att de betalar Pentax först när de har sålt objektivet. Detta gör att butiken ligger ute med pengar på sitt lager. Få butiker vill ligga ute med pengar, för dem är det bättre ekonomiskt att de köper objektivet av Pentax först när de har fått in en order på objektivet, för då slipper de ju ligga ute med pengar särskilt länge. Därför lagerhåller butiker endast få objektiv.

Pentax kan alltså inte tillse att objektiven finns ute i butik, eftersom detta beslut står butikerna för och inte Pentax.

Hälsar
R

Tack för ett utförligt svar. jag förstår att butiker inte vill ha ett jättelager, men nu är det ju så att de har beställt(och haft denna beställning) nu i flera veckors tid på ett flertal objektiv och fortfarande finns inget datum på när de får in det. Det måste ligga till på det viset att varken Pentax Sverige eller Europe har dessa, för då skulle problemet vara löst för flera veckor sedan. Det verkar även som om Pentax Japan har brist på objektiv, för annars tror jag säkerligen Pentax Sverige skulle informera butikerna. Alltså har Pentax gjort en felbedömning när det gäller efterfrågan på objektiv och vi står nu utan. Anledningen(tror jag) att inga leverensdatum är satta är för att Pentax Sverige endast kommunicerar med Tyskland, samtidigt som Tyskland inte får några besked av Japan eftersom Japan har svårt att fylla den egna efterfrågan inom landet.

Jag har inget emot att vänta lite grann om väntan är värd det, men jag vill ändå ha ett någorlunda fast datum att planera inför.

jag hoppas verkligen att de fixat detta inför julhandeln, både för min och deras egen skull.

Martin, har du varit i kontakt med någon butik om detta eller är det bara ett antagande du gör efter att ha sett butikernas leveransdatum?

Den leveransdatum som står på hemsidorna gäller nya beställningar från kunder, inte redan lagda beställningar. Butikerna beställer oftast så få objektiv att innan ordern har kommit hem så har kunder redan beställningar på alla dessa, då sätter de ut leveransdatum när deras nästa beställning kommer in. Då kan det se ut som om leveransdatum skjuts upp hela tiden eller att leveransdatum är okänt, men i verkligheten så får alla som lagt beställning sina objektiv inom några veckor från beställningsdatum.

Vill man vänta med beställningen tills att butiken har objektiv på lager, så kan man dock få vänta länge.

Ok, så du menar, att alla butiker i hela Sverige har både den föregående, nuvarande och nästa leverans uppbokad? Det låter inte särskilt troligt i mina öron. Jag pratar inte om en enskilt butik, utan t ex FA 50mmf1.4 finns inte i en enda butik, och inte en enda har ett leveransdatum.

Sedan så håller inte din teori heller. Om en leverans är helt uppbokad, så måste ändå produkten leveras till butiken från leverantören för att sedan levereras till kunderna, och det är just detta datum som de sätter ut på hemsidan. Ingenting annat.

Martin-B skrev:
.........Det måste ligga till på det viset att varken Pentax Sverige eller Europe har dessa, för då skulle problemet vara löst för flera veckor sedan. Det verkar även som om Pentax Japan har brist på objektiv, för annars tror jag säkerligen Pentax Sverige skulle informera butikerna. Alltså har Pentax gjort en felbedömning när det gäller efterfrågan på objektiv och vi står nu utan. Anledningen(tror jag) att inga leverensdatum är satta är för att Pentax Sverige endast kommunicerar med Tyskland, samtidigt som Tyskland inte får några besked av Japan eftersom Japan har svårt att fylla den egna efterfrågan inom landet......
jag hoppas verkligen att de fixat detta inför julhandeln, både för min och deras egen skull.
När det gäller "FA" objektiv så tillverkas dom i Japan och där tror jag inte dom har produktions problem. Problemet med FA gluggar är nog snarare att transporten med skepp till Europa tar tid.
Med DA objektiv, åtminstone nya modeller kan det finnas väntetider på fabriken i Vietnam.
Pentax Sverige eller Tyskland har nog missbedömt efterfrågan.

Det är bara att lägga in en order!

Situationen är olika för olika objektiv.
Gällande DA Star 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8 så produceras de reguljärt i en takt av 1 000 exemplar av månaden, men det är inte lönt för Pentax att skicka objektiven ett och ett utan de bygger upp ett lager först och när de kan fylla en container, då skickar de ut objektiven från fabriken.

För objektiv i reguljär produktion, så sätter Pentax produktionen efter en uppskattning av efterfrågan - ibland sätter de den för lågt, ibland för högt. Detta kan leda till väntetider, självfallet.

Gällande 50 f/1,4 så är det inte i reguljär produktion, eftersom efterfrågan är för liten på det. Detta innebär att det objektivet tillverkas efter beställning från distributörerna, men det räcker inte med beställning från en distributör i ett land, utan det tillverkas först när Pentax har fått in tillräckligt många beställningar för att göra det ekonomiskt försvarsbart att producera det. Av detta skäl går det inte att sätta ett definitivt leveransdatum, eftersom det är distributörerna som beställer och Pentax Japan kan ju inte titta in i sin kristallkula i framtiden för att se när ordrar kommer in på objektivet. FA 50 f/1,4 är "på vänt" tills det har kommit in tillräckligt många beställningar.

Så i fallet 50 f/1,4 är det inte frågan om en misslyckad uppskattning av efterfrågan, utan problemet är att efterfrågan är för liten för att hålla objektivet i reguljär produktion (alltså i produktion varje månad) vilket ger väntetider för det fåtal som beställer det. Eftersom objektivet dessutom kommer att ersättas i framtiden med en ny produkt, så har Pentax självfallet inget intresse av att plötsligt sätta det i reguljär produktion och därmed riskera att stå med ett lager osålda objektiv som ingen vill ha.

De dyraste objektiven, exempelvis FA Star 600 f/5,6, kan tillverkas ett och ett - men inte objektiv i den prisklass som FA 50 f/1,4 ligger. Det kostar helt enkelt för mycket pengar och Pentax skulle gå med förlust om de tillverkade det ett och ett därför att de inte har tillräcklig med marginal på det objektivet.

Normal väntetid på objektiv som är beställningsvara i Japan, är två månader - detta gäller alltså typ FA Star 600 f/5,6. Men för objektiv som FA 50 f/1,4 kan väntetiden bli längre eftersom produktionen endast går igång när Pentax har fått in beställningar för flera stycken. Dessvärre har jag ingen information om hur många beställningar som Pentax måste ha för att inte gå med förlust genom tillverkningen av det.

Hälsar
R

Jag bryr mig faktist inte om det är en FA50 eller DA55(såvida de håller lika kvalité) - Bara de fixar fram det ena eller det andra fram till jul. En fast 50-glugg är en viktig del i ett objektivsystem, man får hoppas att nuvarande lucka täpps igen så snart som möjligt.

Roland - Är du säker på att efterfrågan är liten? FA50 är ju trots allt den bästa normalgluggen av alla system för detta pris vad jag vet. Jag tycker av vad jag har hört mig för att detta skulle vara ett populärt objektiv, men jag kanske har fel?

Jag är fullkomligt säker på att 50 f/1,4 inte är i reguljär produktion utan tillverkas först när Pentax har fått in ett visst antal beställningar på det. Detta har diskuterats på dpreview under ett par års tid. Så problemet med väntetider på 50 f/1,4 är inget nytt, det har varit så under flera år.

Det är många som gillar objektivet, men många hade objektivet redan till sin analoga Pentax innan de gick över digitalt. Pentax 50 f/1,4 var under 90-talet Pentax mest sålda 50 objektiv och rätt populärt då, fast populariteten dalade stadigt på grund av att konsumenterna ville ha zoomar istället. Hursomhelst så tänkte Pentax annorlunda gällande tillverkning och distribution på 90-talet än vad de gör nu. Skälet till att Pentax har tänkt om är för att spara pengar, för det har kostat Pentax oerhörda summor att ha osålda objektiv i lager, därför är det många - exempelvis FA 50 f/1,4 - som tillverkas först när Pentax har fått in ett visst antal beställningar. På konsumentobjektiven (18-55, 16-45, 50-200 etc) och även på de två nya DA Star, så finns tillräcklig med efterfrågan för att hålla dem i reguljär produktion.

Generellt sett så är det så att objektiven från Vietnam är i reguljär produktion, medan objektiven från Japan tillverkas när beställningarna uppnår en viss kvot.

Hälsar
R

Vad finns det för andra porträttobjektiv att tillgå?
Alla andra primes har en sådan hög prislapp att jag inte kan köpa dom...detta ska trots allt bara vara en hobby. :) Min egna "lens roadmap" var Sigma 70-300mm apo och sedan till jul Pentax 540 blixten samt FA 50mm, så har jag en väldigt bra kombination för porträtt enligt mig med blixten och 50:an.

Vad gör jag nu? 77:an skulle vara drömmen, men det blir som sagt bara en dröm.

///Martin

När jag beställde mitt FA50 hos cyberphoto för några månader sen så var leveranstiden okänd, efter knappt en månad hade jag fått det.

DA 70 f/2,8 Limited finns i lager hos Cyberphoto och ligger på en 4 500 kr medan 77:an ligger på över 7 000 kr. FA 43:an finns i lager också för 4 800, men då skulle jag personligen hellre välja DA 70:n.

Talar vi objektiv från tredjepartstillverkare så...
Sigma 70 f/2,8 Macro finns i lager hos Cyberphoto för Pentax och ligger på under 4 000 kr.

Hälsar
R

Börjar förstå varför människorna på dpreview svamlar om "LBA" hela tiden...77:an är sann LBA :)

Det jag är orolig för är att 2.8 inte är ljusstarkt nog, skulle vara roligt med något extremare, men jag
kanske oroar mig i onödan? Vad skjuter porträttfotografer med för bländare normalt?

Just nu använder jag Pentax SMC 135 f/2.5, jag är nöjd med bildkvalitén men saknar AF(missar ögonblick när jag borde tagit bilden men inte hunnit med..) och det är lite för mycket tele i min smak.

Hur står sig DA 70 Sigma 70 mot mitt nuvarande(och mot varandra)?

Är DA 70/sigma 70 skarpare/snyggare bokéh än FA50?

Förlåt om det vart mycket frågor!

Sigma 70 Macro är ett objektiv för makro-fotografering, men passar givetvis även för annan typ av fotografering. Som andra makro-objektiv så är det synnerligen skarpt. Tyvärr långsam autofokus på grund av att fokusringen har låg utväxling (bra för makrofotografering) vilket innebär att ringen behöver vridas mer än på icke-makroobjektiv.

DA 70 är ett fantastiskt objektiv för porträtt vågar jag påstå. Det är byggt helt i metall, om man gillar det, och är väldigt skarpt. Mindre, lättare och byggd med dyrare känsla än Sigman. Dessutom snabbare autofokus, om man vill ha det.

Testresultat:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_50_14/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_70_24/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_70_28_canon/index.htm
(Sigman är testad på en Canon, så resultaten är inte fullt jämförbara, men det kan iaf ge en fingervisning).

Hälsar
R

Martin-B skrev:
Jag bryr mig faktist inte om det är en FA50 eller DA55(såvida de håller lika kvalité) - Bara de fixar fram det ena eller det andra fram till jul. En fast 50-glugg är en viktig del i ett objektivsystem, man får hoppas att nuvarande lucka täpps igen så snart som möjligt.

Roland - Är du säker på att efterfrågan är liten? FA50 är ju trots allt den bästa normalgluggen av alla system för detta pris vad jag vet. Jag tycker av vad jag har hört mig för att detta skulle vara ett populärt objektiv, men jag kanske har fel?
Tyvärr tror jag nog fortfarande standardfrågan bland kameraköpare är; hur mycket kan den zooma. Eller om man lånar ut kameran till någon för att ta en bild; hur zoomar man. Även om vi är rätt många som uppskattar fasta brännvidder så är det nog så att en majoritet överhuvudtaget inte förstår vad det skall vara bra för :) Då kan det nog vara svårt att sälja objektiv som inte zoomar alls...
Jag skulle dock också vilja kommentera att 50mm VAR ett självklart val, och numera är det ett bra porträttval, men numera är väl ett ännu självklarare objektiv DA * 33mm/1.2, eller något i den stilen...när kommer den ? Jo jag vet att det finns en fin 31:a, men den är för stor och för dyr, och passar dessutom inte särskilt väl på K10, kanske K5 blir mer i samma stil. Jag antar att nya DA* 55/1.4 egentligen inte är en ersättare för FA 50/1.4 utan mer en ersättare till FA* 85/1.4, alltså ett porträttobjektiv, men jag kan ha fel. Men jag väntar i alla fall på ett bra och ljusstarkt normalobjektiv, till vettiga pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar