Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu får det vara nog!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

swede

Aktiv medlem
Nu får det banne mig vara nog!

Jag ber Eder som driver den här sidan att ge en varning till dessa människor som vräker ur sig okvädesord till kommentarer

Det verkar inte finnas någon form av gräns vad man som bildbetraktare kan skriva och racka ner på andras bilder.

Jag ger er ett exempel och sedan får ni avgöra om det är konstruktivt för mig eller ej. Ni får börja sålla lite grann nu. Det är en uppfodring!

Stefan Johansson med användarnamn "klabbarpan" skrev följande till den här bilden

www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=18292

Betyg: 1
Av alla dåliga bilder i "hyllning till kvinnokroppen", så är nog den här allra sämst. Den för inte fotokonsten en enda millemeter framåt, snarare bakåt. Just den här bilden borde heta: Förnedring.
Men för all del, det finns några som inte är helt kass i albumet.

Tack för nu.

Peter
:mad:

Ja, va fan skall man säga Peter..??

Även om man sparkar ut den killen kommer det nån annan lustigkurre. Jag tycker bara att man skall skita i dem som skriver så där. Både du jag och de flesta andra på den här sidan sköter oss, då är det synd att någon skall komma och förstöra!

Jag gillar dina bilder och är säker på att det är många med mig!

Mitt råd är nog bara att ignorera det och läsa och ta åt sig av de seriösas kommentarer istället! Men jag vet at det inte är så kul att få sån omotiverad skit!

Titta också in vad den här kvinnan skriver då.

Linda Rydh alias Mephisto skriver följande kommentarer.

Till Terje Hellesøs bild "Parande småtärnor"

Jävla fågelporr!

Eller till Helena Karlssons bild "Barn"

Töntigt och fult. Döda söta barn!

Kan ni inte bara utesluta sådana medlemmar??

Peter

Linda rydh vill bara ha uppmärksamhet. Är man fjortis så vill man ha uppmärksamhet och då är det enkelt med "chockerande" kommentarer

Inte dåligt av Linda att redan efter första dan här på sidan satt 2 betyg (båda ettor) tydligen var alla andra 30000 bilder så dåliga att de inte ens fick betyg...:rolleyes:
Kanske var det de två slumpmässiga bilderna ?

Egentligen vill jag inte sänka mig till hennes nivå...:mad:

Starkt jobbat att redan efter 8 timmar bli illa omtyckt...

För att sammanfatta hennes två betyg:

Jävla töntiga döda porrkärring.......

(Ja det var under bältet, men blir så arg när jag ser sånt.)

Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser Jespers lilla beskrivning.

Skrattet till trots tycker jag att denna sortens förnedrande kommentarer inte hör fotosidan till.

Tänk och tyck vad du vill om andras bilder men tänkefter vad du skriver!
Rena påhopp är bara barnsligt.

Peter har fått sin del av onödiga kommentarer och även om hans bilder nog kan väcka anstöt hos vissa så är det minsann inget fel på dem rent tekniskt.
Dessutom tror jag att han har mod nog för att stå för sina bilder.
Ok att ljusbilden kanske var i grövsta laget men bara för att man inte tycker om den behöver man ju inte utsätta "stackars" Peter för direkt "råa" påhopp.

Nä nu blev jag riktigt förbannad.

Dessutom tycker jag att man ser en del helt ok bilder som vissa sätter en 1a på utan någon som helst motivering. Kan nog också upplevas som ganska nedvärderande av tex nybörjare som vill men ännu inte lärt sig.

Nä, lite allmän vett och etikett borde nog införas!

1. fotosidan.se bygger på principen att alla medlemmar är normala och har fått en ordentligt uppforstran i vett och etikett. Med detta menar jag att man skriver bara kommentarer som man står för även när man står ansikte mot ansikte.

2. jag tänker inte vara någon kontrollant som läser igenom varenda kommentar, lika lite som jag tänker godkänna varenda bild som laddas upp. Detta innebär, att krav på att vi skall "sålla lite grann' gör mig förbannad. Hur skall vi kunna göra det? Anställa en konsult från Poolia som läser alla kommentarer. Eller skall vi slå på ett filter som innebär att man bara kan skriva vissa ord?

3. att laddar man upp bilder som man vill skall beröra så får man vara beredd på att ta lite stryk, men..

4. Man vad som gör mig rejält irriterad är onyanserade kommentarer som 'skrämmer' bort kontroversiella fotografer. Kritikkommentarerna skall driva fotosidan.se framåt. Fotosidan.se skall inte bara bestå av vykortsbilder, utan jag tycker att en blandning av bilder är berättigat. punkt slut.

5. NEJ Peter vi skall inte hänga ut årets sämsta kommentarer för det driver verkligen INTE fotosidan framåt. punkt slut

6. Redaktionen tar gärna emot klagomål på onyanserade kommentarer, bilder och fotografer, men jag tror att det blir både smidigast och bäst om ni skickar mail för då blir det lättare för oss bli uppmärksammade. Att starta en forumtråd är iochför sig bra, men då kräver du av redaktionen att vi skall bevaka varenda tråd (av över 2000).

7. Lindas kommentarer is no more.

8. Jag skall skicka en reminder till alla som skrivit kommentarer på bildexemplet ovan om att visa takt och ton i kommentarerna.

9. Räcker detta för att ni skall förstå vad min inställning till detta är?

Jag tror nog inte att klabarparn menade nått personligt...klart man älskar sina verk..men man får ju skilja på sak och person...jag får känslan att han gav en ärlig rak komentar från hjärtat..tar man sådana bilder och lägger upp får man väl räkna med att det väcker djupa känslor..både sånt som upplevs possetivt för fotografen och negativt...och det är ju klart att det är lättare att ta till sig possitiva, men de båda är ju lika viktiga för den egna utveckligen..possitiva för att få drivkraft att fortsätta och negativa för att veta hur man kan gå vidare..
Sen kan jag förstå att många kan uppleva det som en provokation att döpa albumet till hyllning när många av bilderna är liknande ur bild och kompotion synpunkt alla de bilder som finns som är rent exploaterande..De tror de ska få en mot bild något nytt vakert och ser att det är ännu en i raden avljust exploateringar och blir besvikna och arga och känner sig lurade..bra min egen analys och teori..tycker själv den är trovärdig...*ler*

Men det är ju ganska roligt ibland att få en klockren höger på sig.(om det inte blir för ofta.)

Man har ju själv fått ett par dräpare, speciellt en från Tove S.
(Hej Tove, dina kommentarer var dunderbra!)

Man får ta det som den fotograf man är & inte hänga läpp som Swede har gjort.
Lite kritik skall man väl klara av, eller? :rolleyes:

Hmm..

Märkligt. Jag kan visserligen hålla med om att Stefan Johanssons kommentar inte var speciellt konstruktiv men jag misstänker att det var en ren provokation, rätt eller fel, ifrån hans sida efter att du tagit åt dig av Per-Olof Anderssons kommentar. Som var mer konstuktiv. Du måste kunna ta kritik även om den svider. Annars är det tveksamt om du skall visa dina bilder för någon annan.

Jag för min del gillar dina bilder, men alla gör inte det och de måste ju få säga sitt också.
Tagga ned och skit i okonstruktiv kritik, ta åt dig och lär av konstruktiv kritik istället.

Tycker oxå att det lättaste vore att "tagga ner och skita i okonstruktiv kritik", det försöker jag göra. Har dock inte råkat ut för några direkta påhopp, men det kommer väl med tiden.

Men är det inte lite konstigt att man ska acceptera/ignorera/strunta i och tagga ner bara för att det är korkade kommentarer gjorda på ett forum. Vore det IRL, skulle det vara annorlunda. Man skulle ha en mer levande argumentation, se kroppspråk, och framför allt ha personen framför sig. Därför är det ännu viktigare att tänka på vad man säger här. Vi känner inte varandra, ironi är svårt i ett skriftligt forum. Saker missuppfattas väldigt lätt.
Visst ska man klara av lite kritik, man ska fasiken klara av mycket av den varan om man lägger upp bilder som är provocerande. Men när den läggs på den fekala nivå som jag har sett här alltför ofta, blir jag bara så trött.

Vara nog på vad då?

¬??
?lhanssons kommentar var verkligen inte det värsta jag sett på den här sidan. Killen var iallafall ärlig även om han kanske överdrev en smula (ganska mycket). Om han tycker att bilden förmedlar en känsla av kvinnors underlägsenhet får väl det stå för honom (man får väl fortfarande säga vad man tycker på den här sidan). Jag håller för övrigt med honom vad gäller förnedringen, även om bilden kanske är tekniskt bra.

Jag tycker fortfarande att kommentarer som "bra", "dålig" eller liknande är värre eftersom de inte har något innehåll. Eller för den delen när man sänker nybörjare med dåliga betyg utan motivering...

Om man lägger upp bilder som man förstår kan ses som provokativa måste man väl ändå vara beredd på viss (o)konstruktiv kritik.

Överlag får man väl vara beredd på kritik om man lägger upp bilder till allmän beskådan? Det är klart det svider i skinnet när man får en riktig dräpare, och även om jag personligen är av åsikten att det är bättre att vara tyst om man inte har något konstruktivt/positivt att säga, så innebär inte det att jag kan tvinga eller tro att alla andra resonerar så.

Väljer man som t.ex. Peter att lägga upp bilder som lätt kan uppfattas som kvinnoförnedrande så känns det rätt sannolikt att man får fler sura kommentarer än om man som t.ex. jag mest lägger upp rätt intetsägande stilleben och husfasader, vilket ärligt inte känns helt orimligt, eller hur? Tänjer man gränser av något slag, oavsett vilket, så får man vara beredd på reaktioner. Vems bilder är intressantast? Peters naturligtvis. Innebär det att han blir mer älskad? Inte nödvändigtvis.

Jämför gärna med den här bilden, som också fått en del rätt sura påhopp. Det är ingen dussinbild, utan framkallar en hel rad reaktioner, något jag inte tror överraskat fotografen alls.

Men sluta gnälla, folk tål inget utan att börja lipa. Livet är ingen dans på rosor, och tål man inte kritik så kan man lika gärna lägga ner.

Bra sagt

10. Ja, det räcker
11. Håller med om allt.
12. Du gör ett lysande jobb med fotosidan!:)

Till alla er som tycker jag inte skall ta åt mig av oigenomtänkta kommentarer. Det är riktigt. Att man skall skita i det. Det gör jag för det mesta. Och det är så himla lätt för er som säger det, när inte ni som mig gång på gång blir utsatt för detta. Jag vet, för jag är van nu, och tillhör väl dem på den här sidan som har fått högst antal svidande kommentarer. Men jag står på mig!

Det är så riktigt vad Calle Slättengren säger om att det hade varit lättare och ha personen framför sig. Då blir det ju en annan dimension på bilddiskussionen. Därför roar jag mig inte med att bara slänga iväg en dålig kommentar bara för att bilden inte tilltalar mig på den här sidan.

Jag har bara 8 km till Louisiana(Museum of Modern Art). Brukar ta dit och både se på utställningar och få mig en picknick och samtidigt få en praktutsikt till mitt andra land över sundet.
Tycker inte om allt som ställs ut där. Jag får mig en hel del frågeställare, men inga svar. Tänk nu om fotografen hade varit där och man hade fått en förklaring på vad han menar med sina bilder. Då hade det blivit något annat.

Jag gör nog som Bengt Wennerström och är tyst, om jag ändå inte har något vettigare att säga till bilden. Om mitt enda syfte är att racka ner på bilden utan att nämna några som helst faktorer till hur fotografen kunde gjort den bättre i mina ögon, så låter jag hellre bli. Och överlåter det jobbet till någon annan.

Jag säger heller inte att alla på den här sidan är lika frisinnade som mig. Och definitivt inte att mina bilder skall falla i smaken hos alla! Men tänk på det att dem bilder jag lägger upp på den här sidan är några jag tycker mycket om och som betyder något för mig och för dem som blivit avbildade. Så provokation fra min side? Nej.

Tycker också att ni skall bli mer sparsamma med uttryck som "förnedring". Personligen blir jag bara ledsen när ni skriver sådant. För så är ju inte fallet i mina bilder. Det finns nog andra saker ute i livet som är mer förnedrande. Det är många som säger att man skall skilja sak från person. Men som bildskapare blir det till en helhet. I bildskapandet så är det ju ens persons ideér som kommer till utlopp.

Jag vill inte hålla min käft.

Jag står för mina bilder.

Hilsen Peter

Fjortisar tittar bara 2sek på bilden och är det inte glass, godis eller leksaker på bilden så skriver de oftast "fult", "dåligt", "äckligt" osv eftersom deras ordförråd inte räcker till.. :p

Vi minns ju själva hur vi var i yngre dagar.. var det inte en bild på en brud i bikini var bilden ganska meningslös..

Bry er inte om sådana kommentarer, vem lyssnade på oss när vi var fjortis? just det ingen! På den tiden förstog vi inte varför någon lyssnade men idag är svaret enkelt eftersom man egentligen hade lika mycket vettigt att säga som ett smörpaket... :rolleyes:

Är det någon äldre person som skriver tex bara "dåligt" osv är de antagligen avundsjuk eftersom de vet att ni kanske är bättre..

Mitt tips är att lyssna på de som skriver ordentliga kommentarer. Det finns inget att lära när någon bara skriver tex "dåligt".
Skriver de sådana kommentarer är de:
1. fjortis
2. avundsjuk

Kommentarer som innehåller positiva ord som "bra" och "fantastiskt" är det bara att suga åt sig som en svamp! ;)

Keep up the spirit!!
Många av dina bilder är extremt fantastiska! tex:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=13846

Jag förstår faktiskt inte varför Peter Jönsson gnäller över sågande kommentarer. Du har ju själv flera gånger sagt att dina bilder är till för att provocera. Du gör ju det uppenbarligen det, så du har ju lyckats och borde vara jätteglad.

Hej Bengt!

Bengt Wennerström skrev bla..

"Väljer man som t.ex. Peter att lägga upp bilder som lätt kan uppfattas som kvinnoförnedrande.."

Tror du att det är så illa?!

Tycker du det själv, eller är det bara en allmän uppfattning du tror det råder på den här sidan?

Om du tycker det. Kan du inte förklara det lite närmare.

Här får du lite fakta om mig när jag skapar bilder.

Fotograferingen

1. Motivet är alltid vänner eller kæresten.
2. Jag tvingar inte. Snarare att dem tvingar mig att fotografera och utveckla mig.
3. Några bilder har blivit till efter en häftig älskog eller som ett förspel.(kæaresten)
4. Jag njuter av att fotografera den nakna kvinnan. Och att få tagit bilder på mig själv.

Hislen Peter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar