ANNONS
Annons

Nu är studion äntligen klar....

Produkter
(logga in för att koppla)
-Catherine- skrev:
Jag har bytt nu till nya blixtar och till dem så har jag två softboxar: 70*140cm och 60*90cm.
Skulle man kunna placera dem på samma vis då kanske? eller får jag samma effekt om jag sätter dem i 45-graders vinkel från modellen sett och drar ner effekten på den ena blixten?

I mitt första försök placerade jag dem så, men som ngn vänligt påpekade så blev det två skuggor då. Hur undviker man det?

/C


Då skulle jag sätta "huvudljuset" den stora softboxen till höger om modellen och rikta den lite snett förbli, så att man får en svepande ljus, alltså inte bakom dig utan framför dig, och riktar den något nedåtlutat.
Den andra skulle jag ha ovanför huvudet/kameran eller eller brevid till vänster, och skruva ner effekten steg. Det är bara att testa ifall du gillar ljuset...
Och kolla runt näsan hur skuggorna blir.

ähh va dålig jag är på att förklara, fråga igen så får jag förtydliga ifall du inte förstod.
 
Dåså, första plåtningen avklarad

Plåtningen idag gick helt ok. Lillbebisen var trött & hungrig och föräldrarna kom sent och var stressad, så förutsättningarna var inte de allra bästa.

Trots det så gick det ganska bra ändå, jag känner mig nöjd och föräldrarna var glada för bilderna.

Jag vill tacka er alla som kommit med råd åt mig, ni har varit till stor hjälp.

Här är en av bilderna från idag:
 

Bilagor

  • flickor.jpg
    flickor.jpg
    48 KB · Visningar: 799
Mer bilder från studion

Har tagit lite bilder från alla rummen i studion och lagt upp dem i ett webb-album.

Här finns de för de som är intresserad:

http://www.dahlgrenphoto.se/studion/

Det som vi väntar på nu är elektrikern, all el skall dras om och nya uttag skall sättas in, sedan är det bara småsaker som lite bättringsmålning kvar...



/C
 
Re: Dåså, första plåtningen avklarad

-Catherine- skrev:
Plåtningen idag gick helt ok. Lillbebisen var trött & hungrig och föräldrarna kom sent och var stressad, så förutsättningarna var inte de allra bästa.

Trots det så gick det ganska bra ändå, jag känner mig nöjd och föräldrarna var glada för bilderna.

Jag vill tacka er alla som kommit med råd åt mig, ni har varit till stor hjälp.

Här är en av bilderna från idag:

Kul att se - Det är en härlig känsla när allt runt omkring börjar ge resulat. Det låter som du kommer ha mycket nytta av din studio.

Får man fråga om du tar uppdrag mot betalning eller kommer det att vara en hobby?

mvh Erik, (som inte läst din profil-sida; det kanske står där ;- )
 
Re: Re: Dåså, första plåtningen avklarad

Erik Preihs skrev:
Kul att se - Det är en härlig känsla när allt runt omkring börjar ge resulat. Det låter som du kommer ha mycket nytta av din studio.

Får man fråga om du tar uppdrag mot betalning eller kommer det att vara en hobby?

mvh Erik, (som inte läst din profil-sida; det kanske står där ;- )

Jag är jätteglad för min studio, stallet som gjort mig så sorgsen att se stå tomt (kan inte ha häst längre pga min skada) har nu fått en ny uppgift. Det känns härligt :)

Som det har varit hittils har jag inte tagit betalt för att jag fotograferar. Jag vill inte hamna i trassel med försäkringskassan så jag måste innan jag tar betalt först undersöka om det kan ställa till med en konflikt. I nuläget fotar jag för att jag tycker det är roligt, inte för att tjäna pengar :)

/C
 
BugEyes skrev:
Snygg studio!
Idag kom mina kaffebrusblixtar så nu behöver jag bara ett sånt fint rum som du har.


Tack så mkt :)

Du får ta å bygga upp dig en studio du också, garaget kanske kan vara ett alternativ om du inte som jag hade ett gammalt stall som stod tomt :)

Hur som helst, det skulle vara skoj att höra vad ditt intryck av blixtarna blev.

/C
 
Mitt första intryck av blixtarna är gott. Jag riggade förstås upp dom redan igår kväll för att prova och dom funkade klockrent och laddade mycket snabbt. Rejäla stativ och bra väskor dessutom. Det enda problemet var att få ihop softboxen innan jag kom på knepet.
Tog lite bilder på barnen och kontaterade att allt fungerade bra.
Jag lade upp en av bilderna här...
http://www.fotosidan.se/pools/view/62/556603.htm
 
Grattis till nya studion. Roligt att kunna glädja andra genom att ta bilder. Det är roligast när man inte tar betalt, och då behöver man inte heller bekymra sig om det skulle strula under en tagning, om barnet eller tekniken behagar ställa till det för en.
 
Nu har jag beställt ett bakgrundsstativ också. Nu får jag fixa något att hänga i det så har jag min hopfällbara studio klar. Köket eller vardagsrummet kan sedan förvandlas på en kvart när andan faller på.
Garaget är dock reserverat för andra ändamål
 
BugEyes skrev:
Nu har jag beställt ett bakgrundsstativ också. Nu får jag fixa något att hänga i det så har jag min hopfällbara studio klar. Köket eller vardagsrummet kan sedan förvandlas på en kvart när andan faller på.
Garaget är dock reserverat för andra ändamål

Smidigt om man kan kombinera vardagsrum & studio i ett :)

Jag har kikat på dina bilder du lagt upp, de med nya blixtarna. De såg mkt bra ut. Ser fram emot nya alster :)

/C
 
Urr skrev:
Grattis till nya studion. Roligt att kunna glädja andra genom att ta bilder. Det är roligast när man inte tar betalt, och då behöver man inte heller bekymra sig om det skulle strula under en tagning, om barnet eller tekniken behagar ställa till det för en.

Tack Urban!

Du har rätt i det du säger om att det är roligast att inte ta betalt, instämmer till fullo i det. Jag fotograferar ju för att jag tycker det är roligt, inte för att försörja mig.

Nästa projekt blir att testa om det går att lösa ut blixtarna ihop med Rolleicorden :)

/C
 
-Catherine- skrev:
Smidigt om man kan kombinera vardagsrum & studio i ett :)

Jag har kikat på dina bilder du lagt upp, de med nya blixtarna. De såg mkt bra ut. Ser fram emot nya alster :)

/C

Tack för kommentaren om bilderna, tycker dina första studiobilder är lyckade också. Jag ska plåta en svart hund nästa vecka och såg din bild på jycken. Verkar vara en bra idé att dra på ordentligt med ljus, du kanske har tips där.
På lunchen gick jag in i en liten tygaffär och förklarade mitt ärende för damen där, hon såg ut att ha funnits där i decennier och kunna sin sak. Nu har jag 12 meter enfärgat grått tyg av polyester i en påse som jag fick billigt. Ska försöka sy ihop det till 6X3 meter och ha det som bakgrund.
 
BugEyes skrev:
Tack för kommentaren om bilderna, tycker dina första studiobilder är lyckade också. Jag ska plåta en svart hund nästa vecka och såg din bild på jycken. Verkar vara en bra idé att dra på ordentligt med ljus, du kanske har tips där.
På lunchen gick jag in i en liten tygaffär och förklarade mitt ärende för damen där, hon såg ut att ha funnits där i decennier och kunna sin sak. Nu har jag 12 meter enfärgat grått tyg av polyester i en påse som jag fick billigt. Ska försöka sy ihop det till 6X3 meter och ha det som bakgrund.

Ja, skall man plåta en svart hund är det nog en hel del ljus som krävs för att få fram all teckning i pälsen gissar jag. Fast kanske valet av bakgrund är än viktigare? Jag menar att väljer man en för ljus bakgrund så kanske det är risk att kontrasterna blir för stora?

Min erfarenhet av att plåta mörka djur är att det kan vara lite knivigt just med balansen av ljus och val av bakgrund.

Tänk på att polyester kan vara lätt reflekterande, iaf om det är 100% polyester :)

Lycka till och visa gärna upp resultatet av plåtningen för oss nyfikna :)


/C
 
Re: Snyggt

AndersLindewall skrev:
Vad är det för bakgrund du tänker använda?

Jag har flera att välja mellan. Fick tag i tyg hos vår lokale tygimportör som var 2,40 på bredden. Köpte många meter och färgade sedan. Mörkblå och gråsvart är väl de jag mest kommer använda.

God Jul!
 
Slät bakgrund

Hej Catherine.

Kollat på dina bilder och din studio! Du har fina bilder och fått bagrunden så passande jämn. Har själv byggt en lite studio i en källare och skaffat blixtar nu. Ifärd med börja min första fofotgrafering där. Mitt problem är att min bagrund är så skrynklig och ser ful ut sen. Detta trots att jag fotar på blndare 2.8 och 60mm eller 90mm. Undrar hur du lyckas få jämn bakgrund fast din studio inte ser så stor ut?

Hälsar,
Anders
 
Re: Slät bakgrund

AndersGW skrev:
Hej Catherine.

Kollat på dina bilder och din studio! Du har fina bilder och fått bagrunden så passande jämn. Har själv byggt en lite studio i en källare och skaffat blixtar nu. Ifärd med börja min första fofotgrafering där. Mitt problem är att min bagrund är så skrynklig och ser ful ut sen. Detta trots att jag fotar på blndare 2.8 och 60mm eller 90mm. Undrar hur du lyckas få jämn bakgrund fast din studio inte ser så stor ut?

Hälsar,
Anders

Hej Anders!

Nu har du skakat liv i en gammal tråd :)
Det har hänt en del sedan jag skapade denna tråd. När det gäller just din specifika fråga är svaret rätt enkelt; Pappersbakgrunder

Jag övergav rätt snabbt mina tygbakgrunder just av det problem som du själv nämner, skrynklorna. Jag häll på att bli galen på alla veck och skrynklor, det tycktes inte spela ngn roll hur mkt jag än strök & strök dessa bakgrunder. Så jag gav helt enkelt upp och pensionerade tyget :)

Numer kör jag alltid med pappersbakgrunder. Jag köper dem oftast hos YFO som levererar dem snabbt och till förhållandevis billig fraktkostnad. Jag har runt ett tiotal olika färger på mina rullar och varje rulle innehåller 11 meter papper, så om man bara är en smula försiktig så räcker de länge.

Nu senast har jag dessutom byggt om studion så att jag har fått lite mer utrymme att spela på mellan mig och bakgrunden (jag har dock inte fått upp några bilder som tillkommit efter ombyggnationen, de kommer snart), Då kan jag lättare lägga bakgrunden ur fokus och ändå bibehålla ett hyfsat skärpedjup :)

Jag hoppas mitt svar spred lite ljus över din undran. Lycka till med studiofotandet!

Mvh
Catherine
 
Hej Catherine!

Tack för ditt snabba svar! Verkar som jag gjorde rätt beslut då jag igår beställde två pappersbagrunder för mina skrynklor gjorde mig tokig med. Fotade idag i min studio de första "riktiga" bilderna. Skall ladda upp dem här på FS ikväll ännu. Min studio är 6x7m, men med möjlighet att öppna dörren och gå någon meter bort i kooridoren där. Ändå vill jag inte komma över skrynklorna. Får jag ännu fråga vilken brännvidd du fotar porträtt, kontra helbilder med?

Hälsar,
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.