Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är studion äntligen klar....

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Tack!

-Catherine- skrev:
Tusen tack för tipset Johan, det uppskattas verkligen. Jo, mina blixtar är verkligen monster upptäckte jag igårkväll när jag gjorde lite testbilder. Jag har nu beslutat mig för att sälja dem och köpa andra blixtar som inte beter sig som en mindre kärnvapenexplosion. Jag tittade vad det stod för styrka på ett av blixtrören - 700 ws (!!)

Ja, idén med naturligt ljus fungerar utmärkt om det bara vore så att de hade möjlighet att komma med den lilla under de få timmar det är ljust på dagen, och de hade de ju typiskt nog inte.
Jag får göra ett försök med fast ljus om den lilla får spader av blixtljuset.

/C

Jag har skjutit med blixtar på barn under hela hösten. Ett tips kan vara att dela upp tiden i två delar.

I - Ta några bilder i studion där blixtarna går tillsammans med leksaker+mamma /pappa. 15 min.

Gör en paus - fika eller dyligt 15 min.

II - Kör din grej. ta de bilder som du vill få - 30 min

Schemat har blivit ett mönster för mig för att det ska funka bli avslappnade7lekfulla bilder
/ Erik
 
Kul att du gillar kaffebrusblixtarna, jag har ett likadant kit på vär med posten just nu.
Jag tror att du kan och kanske bör använda större bländare i din studio. Du har ju en jämn och bra bakgrund och det krävs inte mycket blurr på den.
 
Härligt att se och så fint det blev!

Nu återstår bara att informera grannarna om varför det kommer att blixtra så mycket från övervåningen:)!



MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Härligt att se och så fint det blev!

Nu återstår bara att informera grannarna om varför det kommer att blixtra så mycket från övervåningen:)!



MVH Niclas,

Hihi, vi har inga grannar Niclas, vi bor ute på bonnavischan vi :)
Studion är vårt gamla stall/garage som vi byggt om.

Vad roligt att du tyckte det blev fint. Jag skall ta lite bilder på resten av studion också, bilderna jag har visat hittils är ju bara från mitt "fotorum".


/C
 
BugEyes skrev:
Kul att du gillar kaffebrusblixtarna, jag har ett likadant kit på vär med posten just nu.
Jag tror att du kan och kanske bör använda större bländare i din studio. Du har ju en jämn och bra bakgrund och det krävs inte mycket blurr på den.

Jag är mkt nöjd med blixtarna hittils :)
Ja, jag kanske skall testa mig fram lite, jag har fler bakgrunder också som jag är nyfiken på hur de blir.

/C
 
R.Hammar skrev:
Jag kikade in på dofmaster.com och slog in dina värden med 3.2 som bländare och 70 mm till objektiv och antog att du står på ett avstånd av c:a 1.5 meter. Du får då ett skärpedjup på c:a 3 cm om du exempelvis använder en Canon 350D.

Det var vad jag medande med att ha koll på skärpan, men det ska inte vara några problem, men om du fotar bebisar som ligger ned så kanske skulle jag använda en lite mindre bländare, beroende på vilken pos den har.

Tänk på att ha det varmt och mysigt för bebisen. Jag tycker att det underlättar om bebisen placeras på ett bord istället för på golvet. Det var väl en bebis du skulle fota?

Lycka till!

Robert

Tack Robert för tipset om värmen, jag skall köra kaminen en stund innan de kommer så det blir varmt och gott :)

Har testat lite ikväll med olika bländare och jag tror nog att jag väljer en mindre än 3,2 ändå. Iaf med den blå bakgrunden.

Jag återkommer efter plåtningen och talar om hur det gick.

/C
 
Re: Re: Re: Re: Tack!

Erik Preihs skrev:
Jag har skjutit med blixtar på barn under hela hösten. Ett tips kan vara att dela upp tiden i två delar.

I - Ta några bilder i studion där blixtarna går tillsammans med leksaker+mamma /pappa. 15 min.

Gör en paus - fika eller dyligt 15 min.

II - Kör din grej. ta de bilder som du vill få - 30 min

Schemat har blivit ett mönster för mig för att det ska funka bli avslappnade7lekfulla bilder
/ Erik

Jättebra tips Erik, jag tar till mig dem direkt.

Tack så mkt!

/C
 
Hej Catherine,


När jag tittade på dina studio bilder så såg jag att du hade slängt upp en vit och en silver paraply men ifall fortfarande tycker att ljuset är för starkt så kör med 2st vita istället...

När jag använder paraplyer så ställer jag dom rätt nära varandra, tex ena ca 45 grader till höger och den andra nästan bakom mig, något till vänster men inte mycket, så att du får ena sidan av kinden lite mörkare.
Och skulle det bli för mörkt så går det ju ljusa upp lite i PS.
 
Hej,

Kör oxo kaffebrus i blixten :)

Hade en fotosession med mina små guldklimpar idag, du kan spana in under "porträtt" i min profil, de 2 sista bilderna är med kaffeblixtar.

Körde större bländare denna gång, sist så varierade jag mellan 1.8 - 3.2, nu körde jag
5-7.1f.

Lycka till!

Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
Hej,

Kör oxo kaffebrus i blixten :)

Hade en fotosession med mina små guldklimpar idag, du kan spana in under "porträtt" i min profil, de 2 sista bilderna är med kaffeblixtar.

Körde större bländare denna gång, sist så varierade jag mellan 1.8 - 3.2, nu körde jag
5-7.1f.

Lycka till!

Mvh Lazze

Jättefina bilder :)

Vad kör du för bakgrund, äre det en tapetserad vägg?

/C
 
T_M skrev:
Hej Catherine,


När jag tittade på dina studio bilder så såg jag att du hade slängt upp en vit och en silver paraply men ifall fortfarande tycker att ljuset är för starkt så kör med 2st vita istället...

När jag använder paraplyer så ställer jag dom rätt nära varandra, tex ena ca 45 grader till höger och den andra nästan bakom mig, något till vänster men inte mycket, så att du får ena sidan av kinden lite mörkare.
Och skulle det bli för mörkt så går det ju ljusa upp lite i PS.

Jag har bytt nu till nya blixtar och till dem så har jag två softboxar: 70*140cm och 60*90cm.
Skulle man kunna placera dem på samma vis då kanske? eller får jag samma effekt om jag sätter dem i 45-graders vinkel från modellen sett och drar ner effekten på den ena blixten?

I mitt första försök placerade jag dem så, men som ngn vänligt påpekade så blev det två skuggor då. Hur undviker man det?

/C
 
Hej Catherine,

Vi har pratat bakar i en annan tråd :)

Detta är Jysk Velour-stretch a´ 75kr för 1.6*5m.

Blixtar:

Dagens bilder är med 2 blixtar i 45graders vinkel mot modellen. Vänster blixt 3 steg mindre effekt än höger.


Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
Hej Catherine,

Vi har pratat bakar i en annan tråd :)

Detta är Jysk Velour-stretch a´ 75kr för 1.6*5m.

Blixtar:

Dagens bilder är med 2 blixtar i 45graders vinkel mot modellen. Vänster blixt 3 steg mindre effekt än höger.


Mvh Lazze

Aha, var det sådär Jysk-tyget såg ut :) Såg ju kalasfint ut det.

Jag har ställt upp mina blixtar på liknande vis, då var jag inte helt fel ute iaf då :)

Håll tummarna för mig imorrn är ni goa!

/C
 
har väl kanske inte så mycket att tillägga mer än lite saker som påpekades när jag gick porträttfotokurs för några år sedan. tyvärr bor jag i ett håll i väggen(sk.lägenhet)så jag har inte dom fina möjligheterna att ha studio hemma.lite avis är man nog allt.studion ser kanonfin ut! nog om det, till saken: då tyckte han(läraren) som utgångpunkt, att ljuset skulle komma ca 30graders vinkel ut från kameran och 30 grader upp från objektet.(alltså blixten snett upp, från kameran sett) man skulle använda sig av reflektorer för att lätta upp skuggor. helst skall man endast använda en blixt framifrån för att det endast skall bli en reflex i ögonen. motiveringen till det var att det bara finns en sol. man kan använda blixt på bakgrund osv. inställningen på kameran var 5,6 1/125/s.
tyvärr har jag inte kunnat praktiser så mycketsom jag velat.

du får prova dej fram av alla fina tips du fått
och när man ser dina bilder är jag övertygad om att det kommer att bli fina bilder, men i alla fall....lycka till!!!!
 
thompan skrev:
håller med fotografen!
Mycket bra!



..är du uppe så här sent?

Tack Thomas!

Mja, ivanliga fall sover jag den här tiden. Men jag är lite nervös inför morgondagen och har varit nere i studion för att förbereda lite.

Skall göra ett försök med att sova nu...varm mjölk kanske funkar :)

/C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.